Studenti mohou nahlédnout firmám pod pokličku

-
Komunikativní, jazykově vybavení absolventi vysokých škol mají šanci získat pozici manažer a v nadnárodních společnostech, které mají své zastoupení v České republice. Zájem o práci u těchto firem je ze strany studentů ovšem obrovský a požadavky firem vysoké, takže přijati bývají pouze tři uchazeči ze sta.

Jak se připravit na přijímací pohovor u nadnárodní společnosti a jací absolventi jsou vyhledáváni? O tom se mohou studenti více dozvědět při nezávislých, přípravných pohovorech, které pro ně organizuje několik firem. Vysokoškolští studenti vyšších ročníků, pro které volba zaměstnání začíná být aktuální, mají možnost v průběhu jedno či vícedenních seminářů vhlédnout do strategie přijímání i chodu firmy, získají přehled o společnosti, ve které by v budoucnu chtěli případně i pracovat. Při těchto akcích jsou přítomni zástupci firem, ale také personalista s psychologem. Studenti tak okamžitě dostávají zpětnou vazbu, co dělají špatně a co naopak správně. Při seminářích zjistí, že v jejich budoucím povolání nepůjde pouze o sumu nabytých znalostí, které si odnášejí ze studia na vysoké škole, ale hlavně o jejich motivaci a schopnosti spolupráce a komunikace. "Pro práci v naší společnosti požadujeme pouze ukončené vysokoškolské vzdělání a zdůrazňujeme, že nezáleží na zaměření. Více nás zajímá celková osobnost uchazeče o zaměstnání," sděluje Karel Foltýn ze společnosti Unilever. Ta uspořádala pro pětadvacet studentů ekonomických a technických vysokých škol z Prahy, Brna a Ostravy víkendový přípravný seminář, v jehož rámci se vysokoškoláci na základě psychologických her mohli více dozvědět o sobě a o vzájemné komunikaci. "Přilákal mě plakát S Unilever kolem světa, který jsem viděla na vysoké škole. Přestože jsme strávili víkend doma v České republice, cestovali jsme alespoň při různých netradičních hrách, které simulovaly nejrůznější, nepředvídatelné životní situace. Ty byly často extrémní a vyžadovaly krajní, nelehká a zodpovědná rozhodnutí," říká studentka Katka Jarošová z VŠCHT v Praze. Podle studenta Lukáše Nového se ukazuje, že firmy nehledají pouze zájemce, kteří mluví anglicky a mají načtené knihy o marketingu, ale zájem projevují o osobnosti, tedy o lidi, kteří jsou nějakým způsobem sví, otevření. Nemusí tedy nutně existovat dobří a špatní uchazeči, nýbrž ti, kteří jsou vhodní a nevhodní pro práci v dané firmě. Ti, kteří neuspějí, se ovšem mohou výborně uplatnit u jiné společnosti, která zastává trochu odlišnou strategii. Studenti se shodují, že podobné akce jim pomohou lépe se připravit na budoucí povolání, neboť vysoké školy nabízejí minimum podobných kurzů. Na některých školách se objevují předměty jako rétorika či obchodní jednání, jsou ovšem stále ještě značně teoretické, a proto studentům v konkurenčním boji nemohou významně pomoci. Rovněž studentům neekonomických oborů chybějí praktické, marketingové a komunikační dovednosti. Na humanitních oborech totiž nelze tyto znalosti téměř získat.

Co očekávají nadnárodní společnosti od absolventů?

* dobré znalosti cizího jazyka, nejčastěji anglického
* ukončené vysokoškolské vzdělání
* dokazatelnou praxi v předcházející firmě
* zahraniční stáž či studijní pobyt
* ochotu sebevzdělávat se
* zájem o práci a radost z práce
* tvořivost a komunikativnost

Co firemní semináře cvičí?

* týmovou práci a spolupráci
* umění naslouchat druhým a počkat s vlastními reakcemi
* správné vyjadřování
* prezentování vlastního názoru a naučených znalostí
* co u sebe vyzdvihnout a co naopak nezdůrazňovat
* pravidla správné komunikace
* vyjednávací schopnosti
* manažerské dovednosti
* učí lépe poznávat sebe a druhé