Češi jsou k novinkám rezervovanější, říká švédská podnikatelka

aktualizováno 
Vymyslela unikátní věc. Utržený knoflík připevníte během pár sekund bez jehly a nitě a natrvalo. Svůj patent s názvem Tic švédská podnikatelka Karolina Räntforsová nabídla před dvěma lety i českému trhu. Jaké je to prosadit se u nás s novinkou a jak se vůbec zrodil netradiční nápad?

Karolina Räntforsová se věnovala průmyslovému designu. Říká, že vymýšlet nové věci, které zjednoduší lidem život, je její práce i přirozená součást života. Nápadů měla spoustu, ale právě Tic byl díky souhře šťastných náhod úspěšným podnikatelským projektem.

Jaké byly ty šťastné náhody?
Před několika lety jsem se rozhodla zúčastnit se jedné soutěže podnikatelských plánů. V té době jsem měla za sebou pět let studia průmyslového designu, tři roky studia stavebnictví a pracovala jsem jako průmyslový konzultant. 

Termín odevzdání podnikatelského plánu do soutěže se rychle blížil. Snažila jsem se vybavit si všechny svoje nápady za poslední roky. Nakonec jsem prostě na papír napsala tři problémy a vybrala z nich ten, jak jednodušeji přišít knoflík na košili. Můj podnikatelský plán neobsahoval přesné řešení či konstrukci produktu, spíše byl postaven na otázce, jaké výhody a obchodní příležitosti by přineslo, kdyby taková možnost existovala.

Jak vás Tic napadl?
Zjistila jsem, že knoflíkové dírky jsou skoro vždy umístěné stejně daleko od sebe. Možná je to proto, že výrobců strojů na přišívání knoflíků není zrovna mnoho, a tak jsou knoflíky přizpůsobené pro ty nejčastěji používané stroje. Zajímavé bylo i zjištění, kolik lidí dnes košile nosí. Toto číslo rapidně roste. Košile je zkrátka ve všech průmyslově vyspělých zemích světa velmi důležitá součást oděvu.

Na soutěži se vám dařilo.
Ano, stala jsem se jedním ze čtyř vítězů. Byli jsme rozděleni podle typu produktu, respektive oblasti podnikání. Získala jsem něco málo peněz a pozornosti, ale hlavně základ pro vlastní úvahy, jak svůj produkt zhmotnit. Konstrukce totiž od začátku vůbec nebyla jasná. Byla to dlouhá cesta plná testování různých řešení, materiálů, způsobů konstrukce.

Vítězství v jedné soutěži vám otevřelo dveře i do druhé, televizní, s názvem Dragon's day, u nás známá jako Den D.
Ani nevím, jak se o mě organizátoři soutěže doslechli. Možná díky mému vítězství v té první podnikatelské soutěži, možná díky mému patentu, nebo možná pomohlo, že jsem měla kancelář poblíž univerzity, což pravděpodobně bylo místo, kde vhodné nápady organizátoři hledali. 

Zavolali mi a řekli, že vědí o mém produktu, který by se do plánované soutěže skvěle hodil a zda bych se zúčastnila. Byla jsem zpočátku zdrženlivá, částečně proto, že objevit se v celostátní televizi zkrátka není běžná věc. A také jsem neměla hotový fyzický prototyp, který bych divákům ukázala. Věděla jsem, že bez produktu v ruce se zúčastnit nemůžu. Ale po pár dalších telefonátech jsem přece jen kývla. Došla jsem k závěru, že prototyp do natáčení soutěže stihnu dokončit. O konstrukci svého produktu jsem tou dobou měla už lepší představu.

Stihla jste to? 
Potřebovala jsem nejprve vyrobit nástroj, na kterém bych prototyp vyrobila. Sama jsem obvolala a prošla vhodné továrny. Nevěděla jsem, zda to bude v tak malých rozměrech skutečně fungovat, proto jsem mnoho výpočtů musela provést osobně, abych si mohla být jistá. Jedna z továren, se kterými jsem jednala, mi pomohla a zainvestovala tento první nástroj. Takže jsem to stihla.

Čtěte také

Jak těžké bylo prezentovat svůj nápad před porotou? 
Je to zvláštní, ale nejsilnější pocit byl, že jsem se při setkání s investory skvěle bavila. Nebyla jsem kdovíjak nervózní. Největší výzvou bylo rozhodnout se o investici a dohodnout si podmínky ve velmi krátkém čase a ještě před kamerami. Finální sestříhané vysílání trvalo pět minut a samotné vyjednávání netrvalo déle než deset minut. 

Co vám investoři nabídli?
Jak peníze, tak i know-how. Měla jsem jasno, že nehledám jen peníze, ale i obchodního partnera. Takže dnes držím ve firmě Tic Sverige podíl 51 %, o zbývajících 49 % se dělí dva investoři.

Začínala jste sama a od nuly. Kolik máte nyní zaměstnanců? Prodáváte po celém světě? 
To je pravda, ten nápad se zrodil z ničeho a začínala jsem sama. Firma je stále malá, momentálně jsme na všechno dva, někdy tři. Od té doby, co máme vyřešeny všechny nezbytné mezinárodní patenty a vyrábíme, už to zvládáme v pohodě. Marketing a prodej řešíme přes partnery, a to i doma ve Švédsku.

Komu jste Tic nabídli? Jaká je cílová skupina zákazníků? 
Mezi našimi prvními zákazníky byl švédský Grand Hotel a některé významné obchody s pánskou módou ve Švédsku. V současnosti je Tic naším jediným produktem, ale chceme své portfolio do budoucna rozšířit. Ale počkáme si, dokud nenastane ten správný čas.

Jak se váš výrobek ujal v České republice?
Podle toho, co říká český partner, tak to vypadá, že jsou Češi k novinkám rezervovanější než jiné průmyslově vyspělé národy, jako je například Švédsko, Japonsko, Nizozemsko, Austrálie, USA, ale i Čína. I když v České republice je spousta inovativních lidí, nápadů, výrobků a technologií, přesto mnoho inovativních věcí přejímáte až poté, co je již nějaký čas využívají v jiných zemích.

A kdo o váš výrobek projevil v Česku největší zájem?
Tic je výrazně inovativní produkt, a proto stejně jako obdobné revoluční produkty na trhu oslovuje ve fázi zavádění na trh specifickou cílovou skupinu zákazníků, kteří mají rádi či přímo milují novinky. Lidé nebo firmy, u kterých nekoluje skutečně inovativní krev, se stavějí k Ticu rezervovaněji. Řada firem si tak výrobek objednala jako reklamní dárek pro své partnery. 

Druhou významnou cílovou skupinou zákazníků jsou lidé, kteří uvažují prakticky, chtějí předcházet faux-pas s utrženým knoflíkem u košile a většinou ani neumějí přišít knoflík jehlou a nití, nebo by se jim tímto starým a zdlouhavým způsobem knoflík přišívat nechtělo. Tito lidé oceňují praktičnost a rychlost produktu.

Nabízíte přes velkoobchod, máte i e-shop, kolik výrobků se u nás za dva roky prodalo? 
Zájem se postupně zvyšuje. Celkově se zatím v Česku prodalo několik desítek tisíc kusů.

Co je pro vás v podnikání nejtěžší?
Komunikovat s lidmi a představit jim Tic, aniž bych se s nimi potkala osobně.

Máte nějaké plány do budoucna?
Chceme rozvíjet své vztahy s distributory a agenty v různých částech světa. Naši partneři dobře znají svůj trh, proto si jich nesmírně vážíme.

Nejčtenější

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Co nahrává bleskovým zlodějům a systematikům, aby vás navštívili

Ilustrační snímek

Když dům či byt navštíví zloději, není to nic příjemného. Pojišťovny hlásí, že řada lidí jim přitom stále nahrává....

Srazil na sjezdovce v Alpách lyžařku. Stálo to dva miliony korun

ilustrační snímek

Srážka s jiným lyžařem je podle pojišťoven poměrně častou pojistnou událostí. V alpských zemích navíc velmi drahou. V...

Vydáte stovku, pětikoruna se vám vrátí, někdy i mnohem víc

Existuje nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Utrácíte, a přesto šetříte. To není protimluv, ale nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Společně, nebo každý sám? Poradíme, jak řešit finance v domácnosti

Ma si mladý pár zřídit nový účet, ke kterému budou mít oba přístup,nebo to...

Mladý pár se rozhodne bydlet spolu. Výhledově by si chtěli pořídit vlastní bydlení a založit rodinu. Jak si však...

Další z rubriky

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Bývalá špičková manažerka šije „cáklé“ kačeny a vydělává statisíce

Podnikavá Pavlína už zkusila kdeco. A je šťastná.

Když Pavlína Kropáčková před lety zjistila, že čeká dvojčata, praštila s prací špičkové manažerky a s rodinou se...

OSVČ v roce 2019: Změny v nemocenském a důchodovém pojištění, nové termíny platb...

OSVČ v roce 2019: Změny v nemocenském a důchodovém pojištění, nové termíny platb...

Kurzy.cz Od 1. ledna 2019 nabývá účinnosti novela zákonů určených pro provádění důchodového i nemocenského pojištění, která přin...

Najdete na iDNES.cz