Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teambuilding závisí i na dobré komunikaci uvnitř firmy

aktualizováno 
Setkávám se s velmi rozdílnými názory na teambuildingové programy (akce, které mají stmelit pracovní tým), jejich smysl i účinnost.

Problém v týmu. Pomohou čtyřkolky?
Není také divu, když slovem teambuilding bývají označovány duchapusté opíječky, ježdění v jeepech či na čtyřkolkách, opulentní show pro zaměstnance a vzácněji i dobře promyšlené zážitkové akce.

Velmi záleží nejen na samém provedení, ale i na dobré komunikaci uvnitř firmy, na míře dobrovolnosti či náhradě za ušlý volný čas. Odlišně bývají tyto programy přijímány mladšími a staršími zaměstnanci, také různě zaměstnanci bez rodin a lidmi, kteří se snaží trávit celý svůj volný čas s rodinou.

Jaký by tedy teambuilding být měl
Slovo teambuilding můžeme přeložit jako „budování týmu“, a proto bývá tento pojem různě vykládán. Můžeme si pod něj totiž dosadit opravdu ledasco.

Teambuilding je však ve svém původním významu formou prožitkové pedagogiky zaměřené na budování a rozvíjení pracovního potenciálu týmů. Bývá naplněn různými prožitkovými a sebepoznávacími aktivitami často spojenými s týmovým řešením úkolů, pohybem a hrou. Prostřednictvím her se mohou některá problémová témata v týmech lépe otevřít, částečně i ventilovat.

Umožňuje zaměstnancům lépe si uvědomit svou roli v týmu a pochopit, jak tým funguje, jeho silné i slabé stránky. Ve srovnání s kurzy zaměřenými na komunikační a další sociální dovednosti je pravda, že i sebelepší přednáška či lektor nejsou schopni zapůsobit na účastníky kurzu tak jako společně prožité napětí ze hry.

Někteří organizátoři teambuildingu jsou naivní
Mnozí organizátoři teambuildingů však nevolí aktivity promyšleně a nejsou schopni vytěžit to, co nabízí. Firmy si v současnosti spíše vybírají nahodile z menu na základě financí a toho, „na čem nebyly“. Sami organizátoři mnohdy bývají sportovní nadšenci, kteří našli prostor a poptávku na trhu, jak se věnovat něčemu, co je baví. Jejich vidění problémů a řešení bývá leckdy povrchní a naivní. Častou zakázkou pro teambuilding a problémem ve firmách bývá komunikace mezi zaměstnanci. Přiznejme si, že v mnoha firmách nefunguje nejlépe a je třeba ji podporovat.

Silně však pochybuji, že běhání po lese s buzolou či střílení po sobě paintballovou pistolí je účinným lékem a univerzálním řešením problémů vyskytujících se ve firmách. Tyto problémy bývají většinou o řád složitější a úspěšnost jejich řešení závisí na profesionální a komplexní diagnostice a intervenci.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.