Telebanking: oblíbený nástroj

aktualizováno 
Ze zprávy společnosti Factum Invenio vyplývá, že zatímco o výhodách internetového bankovnictví přesvědčily tuzemské banky pouhých devět procent klientů, telefonnímu bankovnictví přišla na chuť zhruba pětina Čechů.

Telefon je na rozdíl od počítače přístroj známý klientům všech věkových kategorií a působí bezpečně, ačkoliv toto zdání může být klamné. Pro klienty však máme dobrou zprávu - Česká bankovní asociace nezaznamenala dosud žádný případ zneužití telebankingu. 

Telefonní bankovnictví v některé ze svých podob nabízí všech deset největších českých bank. V nabídce menších bank jej však nenajdete. Proč? Odpověď je prostá – malým bankám se provoz call centra s telefonními operátory prostě nevyplatí – je lepší naučit klienty ovládat účet přes internet.

Do telefonního bankovnictví se od prvního dubna 2005 zapojila Volksbank, která je tak jedenáctou bankou, jež tento způsob ovládání účtu nabídne. Momentálně ovšem linka telefonního bankovnictví funguje na téže bázi jako u Poštovní spořitelny – pouze pro zjišťování zůstatku na účtu. Teprve později chce banka přidat možnost aktivních transakcí.

Podstata služby je jasná – pracovník banky za vás po identifikaci a autentizaci provede požadovanou transakci. Omezen je samozřejmě rozsah takto poskytovaných služeb. Z tohoto hlediska můžeme rozdělit telebanking na aktivní a pasivní. Aktivní telebanking umožňuje klientům provádět množství operací – od zadání jednorázového příkazu k úhradě přes založení termínovaného vkladu či investice do podílových fondů až po sjednání stavebního spoření i pojištění. Naproti tomu pasivní opravňuje klienta pouze k získání informací o účtu – zůstatku, historii apod.

Ovšem nemusí to být vždy telefonní bankéř, kdo vám umožní operaci po telefonu provést – v některých případech vám pomůže též automat (tzv. IVR – Interactive Voice Response), který ovšem má svá funkční omezení. Ten vás (opět po ověření) požádá o „naťukání“, a to bez nutnosti kontaktu pracovníkem banky. Proto taky bývá tento způsob ovládání účtu levnější – srovnání je nejmarkantnější u bank, které dávají svým klientům na výběr z obou variant.

Kolik zaplatíte za telefonické ovládání účtu?

Nyní již víme, že jsou operace přes telefonní automat levnější než ty, které za vás zadá telefonní bankéř. Ptáte se ale, jak vychází srovnání telebankingu s ostatními kanály? Pak vězte, že operace realizované přes telefon vás vždy vyjdou značně levněji než transakce, které zadáte na pobočce. Banky se totiž obecně v rámci úspory nákladů snaží své klienty motivovat k využívání kanálů přímého bankovnictví. Proto na začátku roku překvapila Komerční banka, která v rámci změny sazebníku zvýšila mimo jiné poplatky za platby realizované přes internet i telefon, a to ne málo.

Cenové srovnání telebankingu s ostatními kanály přímého bankovnictví je poněkud problematické.  Internetové položky v sazebníku bývají levnější než telefonní, GSM banking bývá zpoplatněn zhruba stejně. K položkám v sazebníku ovšem mohou náležet i ostatní náklady na operaci – cena připojení (pokud ovládáte účet pomocí domácího počítače), cena hovoru (pokud voláte pro zadání operace z domova a linka je placená) či ceny za zaslanou SMS u GSM bankingu. 
 
Pokud se podíváme na devět srovnávaných bank (desátou je Poštovní spořitelna, jejíž telebanking je pouze pasivní), zjišťujeme, že placenou linku pro telefonní bankovnictví mají čtyři z nich – Česká spořitelna, ČSOB, Citibank a GE Money Bank. Ovšem i zde je třeba rozlišovat – zatímco u prvních dvou jmenovaných jde o tzv. modrou linku (o cenu hovoru se dělí volaný a volající). U dvou následujících jde o linku s pražským číslem, hovor se tedy mimopražským může pěkně prodražit. Nutno dodat, že ČS a ČSOB nabízejí i linky pro volání z mobilního telefonu, a to s čísly všech tří operátorů. Dobrou zprávou je, že přes občasné zdražování poplatků během uplynulého roku žádná další banka od bezplatné linky telebankingu neustoupila. V ČSOB navíc dále funguje pro realizaci transakcí i zelená linka, přestože na materiálech k produktu je uváděna pouze modrá.

Dále se ze skupiny neplacených linek poněkud vymyká Živnobanka – u té je k ceně za platbu přes telefon dále nutno připočítat poplatek za spojení s bankéřem (6 Kč) či automatem (3 Kč). Tyto položky nejsou zdarma ani v rámci tolik vychvalovaných balíčků „all inclusive“.

Linky fungují nonstop – až na výjimku

Důležitou „vlastností“ jednotlivých linek telefonního bankovnictví je jejich provozní doba – ta pokrývá obvykle 24 hodin denně, 7 dní v týdnu - vždyť jednou z mnoha výhod přímého bankovnictví oproti pobočce je právě jeho dostupnost. Přesto zde existuje výjimka – HVB Bank, která je klientům po telefonu přístupná pro aktivní operace pouze od osmi do jedenadvaceti hodin v pracovní dny a od desíti do osmnácti v sobotu. Situace je tedy v tomto ohledu stejná jako v loňském roce.

Autor:

Nejčtenější

Dovolená se bude počítat jinak, říká expertka na pracovní právo

Petra Sochorová, expertka na pracovní právo

Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje změny v čerpání dovolené. Nová úprava dovolených má platit od půlky...

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Úroky na spořicích účtech rostou, zatím pomalu. Sonda v 15 bankách

Ilustrační snímek

Rostou úroky. Zatím to sice není o procenta ročně, ale jistý vzestup se pozorovat dá. A očekávání jsou mírně...

Co dělají úspěšní zakladatelé firem jinak. Devět kroků na výsluní

Ilustrační snímek

Založit firmu a dovést ji k úspěšnému rozvoji je často náročnější než řídit zavedený podnikový kolos. V čem se jednání...

Další z rubriky

Česká spořitelna rozesílá SMS: Do George se přesuňte do tří týdnů

"Každý klient dostane na to, aby si George odzkoušel a přešel do něj, minimálně...

V Česku probíhá největší přesun v historii novodobého internetového bankovnictví, týká se 1,5 milionu lidí. Servis 24...

Odborník: Banku v mobilu a své peníze si ohrožují sami lidé

Praha, 22.08.18 Přemysl Semerád, bezpečnostní odborník odborníkem na mobilní...

Mobilnímu bankovnictví přichází na chuť stále více lidí, je totiž možné mít své peníze a účet v bance vždy pod...

Úroky na spořicích účtech rostou, zatím pomalu. Sonda v 15 bankách

Ilustrační snímek

Rostou úroky. Zatím to sice není o procenta ročně, ale jistý vzestup se pozorovat dá. A očekávání jsou mírně...

Proč byste měli okamžitě začít řešit stav svých osobních financí?

Proč byste měli okamžitě začít řešit stav svých osobních financí?

Kurzy.cz Stovky tisíc neobsazených pracovních míst tu nebudou věčně Nízká nezaměstnanost nebude trvat věčně. Dobré časy, které z...

Najdete na iDNES.cz