Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telebanking: oblíbený nástroj

aktualizováno 
Ze zprávy společnosti Factum Invenio vyplývá, že zatímco o výhodách internetového bankovnictví přesvědčily tuzemské banky pouhých devět procent klientů, telefonnímu bankovnictví přišla na chuť zhruba pětina Čechů.

Telefon je na rozdíl od počítače přístroj známý klientům všech věkových kategorií a působí bezpečně, ačkoliv toto zdání může být klamné. Pro klienty však máme dobrou zprávu - Česká bankovní asociace nezaznamenala dosud žádný případ zneužití telebankingu. 

Telefonní bankovnictví v některé ze svých podob nabízí všech deset největších českých bank. V nabídce menších bank jej však nenajdete. Proč? Odpověď je prostá – malým bankám se provoz call centra s telefonními operátory prostě nevyplatí – je lepší naučit klienty ovládat účet přes internet.

Do telefonního bankovnictví se od prvního dubna 2005 zapojila Volksbank, která je tak jedenáctou bankou, jež tento způsob ovládání účtu nabídne. Momentálně ovšem linka telefonního bankovnictví funguje na téže bázi jako u Poštovní spořitelny – pouze pro zjišťování zůstatku na účtu. Teprve později chce banka přidat možnost aktivních transakcí.

Podstata služby je jasná – pracovník banky za vás po identifikaci a autentizaci provede požadovanou transakci. Omezen je samozřejmě rozsah takto poskytovaných služeb. Z tohoto hlediska můžeme rozdělit telebanking na aktivní a pasivní. Aktivní telebanking umožňuje klientům provádět množství operací – od zadání jednorázového příkazu k úhradě přes založení termínovaného vkladu či investice do podílových fondů až po sjednání stavebního spoření i pojištění. Naproti tomu pasivní opravňuje klienta pouze k získání informací o účtu – zůstatku, historii apod.

Ovšem nemusí to být vždy telefonní bankéř, kdo vám umožní operaci po telefonu provést – v některých případech vám pomůže též automat (tzv. IVR – Interactive Voice Response), který ovšem má svá funkční omezení. Ten vás (opět po ověření) požádá o „naťukání“, a to bez nutnosti kontaktu pracovníkem banky. Proto taky bývá tento způsob ovládání účtu levnější – srovnání je nejmarkantnější u bank, které dávají svým klientům na výběr z obou variant.

Kolik zaplatíte za telefonické ovládání účtu?

Nyní již víme, že jsou operace přes telefonní automat levnější než ty, které za vás zadá telefonní bankéř. Ptáte se ale, jak vychází srovnání telebankingu s ostatními kanály? Pak vězte, že operace realizované přes telefon vás vždy vyjdou značně levněji než transakce, které zadáte na pobočce. Banky se totiž obecně v rámci úspory nákladů snaží své klienty motivovat k využívání kanálů přímého bankovnictví. Proto na začátku roku překvapila Komerční banka, která v rámci změny sazebníku zvýšila mimo jiné poplatky za platby realizované přes internet i telefon, a to ne málo.

Cenové srovnání telebankingu s ostatními kanály přímého bankovnictví je poněkud problematické.  Internetové položky v sazebníku bývají levnější než telefonní, GSM banking bývá zpoplatněn zhruba stejně. K položkám v sazebníku ovšem mohou náležet i ostatní náklady na operaci – cena připojení (pokud ovládáte účet pomocí domácího počítače), cena hovoru (pokud voláte pro zadání operace z domova a linka je placená) či ceny za zaslanou SMS u GSM bankingu. 
 
Pokud se podíváme na devět srovnávaných bank (desátou je Poštovní spořitelna, jejíž telebanking je pouze pasivní), zjišťujeme, že placenou linku pro telefonní bankovnictví mají čtyři z nich – Česká spořitelna, ČSOB, Citibank a GE Money Bank. Ovšem i zde je třeba rozlišovat – zatímco u prvních dvou jmenovaných jde o tzv. modrou linku (o cenu hovoru se dělí volaný a volající). U dvou následujících jde o linku s pražským číslem, hovor se tedy mimopražským může pěkně prodražit. Nutno dodat, že ČS a ČSOB nabízejí i linky pro volání z mobilního telefonu, a to s čísly všech tří operátorů. Dobrou zprávou je, že přes občasné zdražování poplatků během uplynulého roku žádná další banka od bezplatné linky telebankingu neustoupila. V ČSOB navíc dále funguje pro realizaci transakcí i zelená linka, přestože na materiálech k produktu je uváděna pouze modrá.

Dále se ze skupiny neplacených linek poněkud vymyká Živnobanka – u té je k ceně za platbu přes telefon dále nutno připočítat poplatek za spojení s bankéřem (6 Kč) či automatem (3 Kč). Tyto položky nejsou zdarma ani v rámci tolik vychvalovaných balíčků „all inclusive“.

Linky fungují nonstop – až na výjimku

Důležitou „vlastností“ jednotlivých linek telefonního bankovnictví je jejich provozní doba – ta pokrývá obvykle 24 hodin denně, 7 dní v týdnu - vždyť jednou z mnoha výhod přímého bankovnictví oproti pobočce je právě jeho dostupnost. Přesto zde existuje výjimka – HVB Bank, která je klientům po telefonu přístupná pro aktivní operace pouze od osmi do jedenadvaceti hodin v pracovní dny a od desíti do osmnácti v sobotu. Situace je tedy v tomto ohledu stejná jako v loňském roce.

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Přinášíme aktuální přehled 10 nejvýhodnějších bankovních účtů

Ilustrační snímek

Banky vylepšují své bankovní účty a snaží se klienty hýčkat mnohem víc než dříve. Ve spolupráci s analytiky Scott &...

Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Ilustrační snímek

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že...

KOMENTÁŘ: Jsou nulové úroky na běžných účtech zlodějna, nebo ne?

Martin Mašát

Jaká je dnes nejlepší konzervativní investice? Běžný účet s nulovým úrokem. A buďte rádi za nezáporný úrok. Jestli máte...

Další nabídka

Kurzy.cz

Co pošle bitcoin do stratosféry?
Co pošle bitcoin do stratosféry?

Kdo dnes neinvestuje do bitcoinu nebo jiné kryptoměny, jako kdyby nebyl. Ne každý chce investovat do něčeho, čemu neroz... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.