Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefonní bankovnictví: mezi bankami se vyplatí vybírat

aktualizováno 
Pohodlí a finanční úspora, nebo vyšší výdaje a mnohdy zdlouhavé postávání u okének v bance? Volba je jednoznačná. Kdo by nechtěl vyřizovat své finanční záležitosti s bankou jen po telefonu, zvlášť když ušetří čas i peníze. Jenže tak jednoduché to není. Vedle nedůvěry k novým způsobům řízení finančních záležitostí zatím řadu lidí odrazuje také obava o možné zneužití systému. Navíc pokyny telefonního bankéře nemusí být pro každého úplně srozumitelné.

Ačkoliv je ovládání bankovního účtu po telefonu jednodušší než osobní docházení do banky, přesto ho zatím používá například v České spořitelně jen okolo deseti procent klientů. Proč? Protože řada lidí nevěří, že by se telefonní bankovnictví nedalo zneužít. „Bezpečnost přenosu dat je na špičkové úrovni. Před zahájením transakce na účtu je vždy provedena identifikace klienta a ověření jeho totožnosti zadáním klientského čísla a hesla. Navíc se automaticky nahrávají a archivují hovory s telefonními bankéři,“ vyvrací námitky nedůvěřivých Helena Matuszná z České spořitelny.

Chcet-li vědět, jak dopadl náš test internetového bankovnictví, informace se dozvíte ZDE.
Nespornou výhodou je naopak dostupnost a nízké ceny za bankovní operace po telefonu. Pořizovací náklady na tuto službu přitom nejsou v podstatě žádné - stačí mít pevnou telefonní linku a pak už můžete řídit své peníze nejen z domova, ale také třeba z telefonní budky na rohu ulice. Odpadají tak dodatečné výdaje, které doprovázejí další z moderních způsobů ovládání účtu, a to přes počítač. Za srovnatelné služby navíc zaplatí klienti přes telefon o dost méně, než když zavítají k přepážce - například zrušení trvalého příkazu v ČSOB stojí na přepážce třicet korun, po telefonu je zadarmo. Potíž je v tom, že se mnozí stejně bankovním přepážkám nevyhnou. Některé banky nabízejí pouze omezené služby. Například klienti Union banky se v podstatě po telefonu dozvědí jen výši zůstatku na svých účtech, ale pokud chtějí někomu poslat peníze, stejně se musí zařadit do fronty před přepážkou. TeleBanka Živnostenské banky zase sice umožňuje volbu mezi fixním poplatkem za každý telefonický přístup k účtu či paušálem za měsíční použití služby, některé operace například s inkasem či trvalými příkazy však přes telefon zařídit nelze. Citibank a GE Capital zase prodražují telefonní bankovnictví mimopražským klientům - neprovozují bezplatné telefonní linky, ale zákazník musí volat na pražské telefonní číslo.

 

Pokud vás zajímá některé z následujících témat, pojďte se o nich dozvědět více v našich specializovaných sekcích:

 

Ostatní banky nabízejí telefonní bankovnictví bezplatně, obvykle ve dvou základních modifikacích. V prvním případě je partnerem klienta na druhém konci telefonní linky takzvaný automatický hlasový systém, tedy počítač. Ten dává jednoduché pokyny a klient pomocí tlačítek na telefonu vybírá operace, které chcete právě provést. Tento systém může být velmi jednoduchý a umožňuje získat pouze informace o aktuálním zůstatku či kurzech měn a úrokových sazbách. Nebo může nabývat podoby složitější a potom může jeho prostřednictvím zadávat i příkazy k úhradě, provádět konverzi měn anebo zřizovat, měnit či rušit trvalé příkazy k úhradě. Pro komunikaci s hlasovými systémy je ovšem nutné mít na telefonu nastavenou tónovou volbu.

Ve druhém případě se na druhém konci linky ozve telefonní bankéř, který poskytne plnohodnotné služby jako pracovník na přepážce - od nejrůznějších informací až po příkazy k úhradě nebo založení termínovaného vkladu. V mnoha bankách se dá navíc u telefonního bankéře zablokovat ztracená platební karta nebo třeba nakupovat či prodávat podílové listy otevřených podílových fondů.

Někteří klienti si však s telefonním bankéřem, hlavně tím neživým, hned napoprvé neporozumějí. Čeština telefonních robotů je trochu jiná. I když své pokyny opakují několikrát, občas to nestačí. „Chtěla jsem uhradit přes telefon jednorázovým příkazem pojistné, ale jak jsem se dostala k zadávaní čísla účtu příjemce, nevěděla jsem, co po mně vlastně hlasový robot chce. Po několika marných pokusech jsem se stejně musela obrátit na operátora," líčí svoji zkušenost s telefonním automatem Ivana Havlová.

Ovládáte svůj účet telefonem nebo o tom uvažujete? Oslovili jsme známé osobnosti z kulturního a sportovního světa:

Chcete-li vědět, jak dopadl náš test internetového bankovnictví, informace naleznete ZDE.

 

  • Pavlína Filipovská, zpěvačka:

Zatím telefonické bankovnictví nepoužívám, ale v budoucnu bych chtěla. Alespoň třikrát už jsem se na možnosti telefonního bankovnictví u okénka v bance informovala, ale zatím mě nepřesvědčili, že se nedá zneužít.

  • Eva Hudečková, scenáristka a herečka:

Telefon ve vztahu k bance nepoužívám, ani o tom zatím neuvažuji. A finance má u nás doma na starosti manžel.

  • Ivo Jahelka, advokát a zpěvák:

Já mám raději osobní kontakt s bankou, zatím mě nenapadlo, že bych ho měl vyměnit za telefonní.

  • Karel Šíp, moderátor:

Zatím ne, myslím, že mi tuto službu ani ve spořitelně nenabídli. Možná přišla nabídka poštou, ale já informativní letáky spořitelny nečtu. O zřízení telefonního bankovnictví uvažuji, protože by odpadlo otravné a zdlouhavé postávání u přepážek.

  • Kateřina Neumanová, reprezentantka v běhu na lyžích:

Zatím ne, protože nemám na zavedení takové služby čas. Budu o ni nejspíš uvažovat, až přestanu lyžovat. Spíš než telefonní bankovnictví asi využiji internet.

Využíváte již služeb telefonního bankovnictví? Máte vůči této službě nějaké výhrady nebo v tomto ohledu banka vaše potřeby plně uspokojuje?  Podělte se s námi o svůj názor.

 Pohodlí a finanční úspora, nebo vyšší výdaje a mnohdy zdlouhavé postávání u okének v bance? Volba je jednoznačná. Telebanking má zelenou! Více se dozvíte v článku, který naleznete ZDE.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Na co si dát pozor, když chcete nákup auta řešit operativním leasingem?

Ilustrační snímek

Pro spoustu lidí přestává být důležité auto vlastnit. Stačí jim si ho půjčit či na nějakou dobu pronajmout. Na co dbát,...

Další z rubriky

ANALÝZA: Bydlení je v Česku drahé. Proč tomu tak je, glosují experti

Ilustrační snímek

Pryč je socialistická doba, kdy získat nájemní či vlastní bydlení byla svízel. Státní a podnikové byty nebyly pro...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

SONDA: Má dostupnost bydlení řešit stát? Co říká historie a odborníci

Blok celkem čtrnácti činžovních domů v Praze na Letné, známý jako Molochov,...

Vlastní bydlení má dnes v Česku 61 procent lidí, v nájmu žije jen 24 procent Čechů, v družstevním bytě 10 procent lidí...

K čemu je vlastně dobré zlato?

K čemu je vlastně dobré zlato?

Kurzy.cz Zlato má své nejlepší období dávno za sebou a oproti vrcholu ze září 2011 je dnes levnější o 40 %. Akciový index S&P 50...



Najdete na iDNES.cz