Telefonujte s mírou

Díky telefonu se dají vyřídit různé záležitosti, aniž byste se hnuli z místa. Nevýhodou je to, že přitom druhou stranu nevidíte. Ta nemůže odezírat to, co říkáte, proto dbejte na zřetelné artikulování. Nemusíte však křičet. Mluvte spíš rychleji, ale tak, aby vám druhá strana rozuměla.

Čas od času se sami zeptejte, rozumíte-li si navzájem. Někdy je třeba důležité údaje raději zopakovat, případně je potvrdit písemně (místa, termíny). Při telefonování buďte struční, a to i když se neomezíte čistě jen na služební záležitosti.

Anonymitu neviděných účastníků telefonního hovoru nejlépe překonáte sdělením svého jména (a instituce, za kterou hovoříte). Je také namístě i druhou stranu vyzvat k adresnosti: "S kým hovořím, prosím?" I tato povrchní "známost" vede totiž k větší míře závaznosti, než když spolu hovoří zcela neznámí, bezejmenní lidé.

Začínejte tedy pozdravem a tím, že se představíte. Určitě neuškodí, když se zeptáte, zda nerušíte, protože váš telefonát může partnera zastihnout například při jiném důležitém jednání. I v případě, že to tak není, se pokuste být struční.

Telefonem se rozhodně nedá vyřešit všechno. Lépe je se jen domluvit na schůzce a náročné, citlivé, velmi důvěrné záležitosti projednat osobně. V telefonu vždy riskujete, že je uslyší nepovolané ucho. Potřebujete-li ale přesto vyřídit něco náročného a důležitého po telefonu, připravte se dobře na hovor, abyste dotazy z druhé strany nebyli zaskočeni a nedostávali se do problémů, jak věci vyjádřit.

Oslovujte svého partnera jménem a pokud se s ním už znáte, prohoďte s ním i několik osobnějších vět, může to prospět i řešení projednávané záležitosti. Nezacházejte však do důvěrných podrobností a zůstávejte věcní.