Trénujte své vyjadřovací schopnosti

aktualizováno 
Dobré verbální vyjadřovací schopnosti působí přesvědčivě. Kdo umí podpořit svůj výklad adekvátní rétorikou (volba slov, modulace hlasu, hlasitost), dosáhne svými výroky většího účinku.
Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů jako řeč příliš rychlá.

Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů jako řeč příliš rychlá.

Neočekáváme teď samozřejmě, že všichni jste nebo se stanete vynikajícími řečníky, ale na několik věcí bychom vás chtěli upozornit. Přitom jde v první řadě o kritické vnímání sebe sama. Pozorujte svůj vlastní mluvní projev s ohledem na následující aspekty.

Hlasová modulace
Hlasová modulace znamená, že použijete hlasu k podtržení svých výroků. Dosáhnete toho tím, že jednou mluvíte hlasitěji a jindy tišeji, vyšším nebo hlubším hlasem. Při napětí, které možná při přijímacím pohovoru cítíte, se vám přiměřená hlasová modulace už tak dobře dařit nemusí. Jste příliš hlasití, příliš tiší nebo mluvíte moc vysokým hlasem.

Pokud se ucházíte o pozici, která zahrnuje reprezentaci, bude působení vašeho hlasu jedním z kritérií výběru. Když budete při pohovoru hovořit stále příliš potichu, bude se váš protějšek možná obávat, že takto budete mluvit i při rozhovoru se zákazníkem. Tato úvaha může vést k rozhodnutí proti vám.

Totéž platí však i tehdy, jestliže svůj hlas vůbec nemodulujete, tedy když mluvíte velmi monotónně. Až budete trénovat své přijímací pohovory, měli byste dávat pozor i na tyto aspekty. Vytvořte si zpětnou vazbu, podívejte se na videu, jak na vás samotné váš hlasový projev působí.

Tempo řeči
Na naši přesvědčivost působí kromě hlasové modulace také tempo řeči. Velmi rychlá řeč působí spíše hekticky. Rytmus dýchání brzy nestačí rytmu řeči, ztrácíme dech a stále více i přesvědčivost. I když nemluvíte rychle na základě svého vnitřního napětí – možná hovoříte velmi rychle vždycky – kladete vysoké nároky na svůj protějšek. Naslouchat pozorně někomu, kdo mluví rychle, je namáhavé. Mnoho informací se ztratí, protože je nemůžeme tak rychle zpracovat.

Čas od času udělejte v řeči malou přestávku
Zhluboka se nadechněte. Tím se uvolníte a získáte na přesvědčivosti. Vašemu protějšku dáte přitom čas, aby zpracoval to, co slyšel.

Nejlepší je jako vždycky zlatá střední cesta. Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů. Vystavujete se nebezpečí, že budou netrpěliví a v další fázi rozzlobení. Snáze dojde k tomu, že se budou zabývat vlastními myšlenkami a nebudou pozorně poslouchat.

Hlasitost
Hlasitostí můžeme zdůrazňovat určité formulace tím, že některé podtrhneme hlasitou a jiné tichou řečí.

Pozorujte hlasitost své řeči. Daří se vám přizpůsobovat ji významu toho, co říkáte? Nebo máte tendenci mluvit vždy velmi hlasitě nebo velmi potichu? I tím opět kladete zvláštní nároky na svého partnera. Možná se musí častěji ptát, protože vůbec nerozuměl tomu, co bylo řečeno. Nebo se stále více odtahuje od vašeho hlučného hlasu, pokouší se zvětšit prostorový odstup od vás, např. odsunutím židle. Nemusíme zdůrazňovat, jaký účinek to má na vaši přesvědčivost.

Pokud chcete na svém hlasovém projevu něco změnit, využijte k tomu všechny každodenní soukromé i pracovní situace. Bez cvičení nedosáhnete žádné změny. Nemůžete si předsevzít, že budete při pohovoru mluvit hlasitěji nebo hlubším hlasem, když jste to předem nenatrénovali.

Velkou výhodu máte, když se vám podaří přizpůsobit svůj vlastní mluvený projev projevu svého protějšku. Mluví on sám nahlas, nebo potichu, rychle, nebo pomalu? Pokud budete komunikovat opačnými způsoby – on rychle, vy pomalu, on potichu, vy nahlas nebo naopak – vzniknou problémy s porozuměním už na neverbální úrovni.

Využijte první momenty kontaktu k tomu, abyste poslouchali, jak váš partner mluví. Pokuste se mu svým vlastním mluveným projevem přiblížit. To podporuje porozumění, vzájemné sympatie a vaši přesvědčivost. Pokud chcete pro sebe využít tuto rétorickou dovednost, cvičte předem v každodenních situacích rozpoznávání způsobu, kterým váš protějšek komunikuje, a přizpůsobujte se tomu pak ve vlastním mluveném projevu.

Jazykové návyky
Pravděpodobně také znáte lidi, kteří si navykli vkládat téměř do každé věty určitá slova nebo výrazy, např. prostě, tedy, jaksi, že ano, nicméně, ehm, no atd. Tyto výrazy vplývají do našich vět nevědomě. Zjistíme to teprve tehdy, když nás na to někdo upozorní. Naše vyjadřování ale těmito návyky rozhodně nevylepšíme.

Zeptejte se svých přátel a známých, jestli také používáte "oblíbená“ nadbytečná slova. Pokud ano, rychle si to odvykněte. Ke změně mluveného projevu stačí věnovat těmto výrazům zvýšenou pozornost.

Úryvek je z knihy
Jak uspět u přijímacího pohovoru

vydané nakladatelstvím Grada Publishing, více informací naleznete na www.grada.cz

Autor:


Nejčtenější

Chtěla potvrzení o bezdlužnosti, teď je dlužníkem ona

Ilustrační snímek

Centrální registr dlužníků poskytuje mimo jiného vydání potvrzení o bezdlužnosti. To však nikdo v České republice...

Expertka: Ceny za hygienu zubů jsou různé, je to jako v luxusní restauraci

Prezidentka Asociace zubních hygienistek ve své pracovně.

Paní Eva dochází už tři roky na zubní hygienu v Přerově. Za každou návštěvu zaplatí kolem šesti set korun. Její sestra,...



Kvíz: Zvládli byste práci v nadnárodní korporaci?

Ilustrační snímek

Pokud splňujete kvalifikační předpoklady pro nabízenou pracovní pozici a ještě k tomu máte na obdobném postu i...

Zmapovali jsme deset aktuálně nejvýhodnějších běžných bankovních účtů

Ilustrační snímek

V Česku přibývají bankovní účty, které lze zřídit zdarma bez jakýchkoliv podmínek. Vyplývá to z analýzy, kterou server...

Devět osobních doporučení, jak dát svému životu smysl

Ilustrační snímek

Mark Twain byl úspěšným romanopiscem, ale i trefným a často ironickým pozorovatelem lidských osudů. V jeho díle lze...

Další z rubriky

Unikátní výzkum: kam investují čeští milionáři a co je znepokojuje

Ilustrační snímek

V Česku je podle odhadů 28 tisíc dolarových milionářů. Své soukromí si však střeží. Dozvědět se, kam investují a jak se...

Krotí emoce, konflikty a vyhoření a stávají se firemním benefitem

Ilustrační snímek

Práce firemních psychologů se začíná stávat zajímavým benefitem, který funguje už v mnohých společnostech. Proč jsou...

Vlastní přísun peněz má 90 procent studentů. Jak a na co vydělávají

Ilustrační snímek

Zaměstnavatelé se o schopné lidi přetahují a práci najde každý, kdo o ni stojí. To je i velká šance pro studenty, jak...

Čtvrteční výprodej na amerických akciích

Čtvrteční výprodej na amerických akciích

Kurzy.cz V posledních dnech jsme byly bohužel svědky výraznějších poklesů akcií v USA, dnešek nebyl výjimkou. Hlavní indexy prop...

Jobs Contact
Montážník (21.000 - 28.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 21 000 - 28 000 Kč



Najdete na iDNES.cz