Turista přišel o cestovní šeky a dva roky čeká na náhradu

Cestovní šeky American Express si koupil Dominik Koukal kvůli bezpečí. Chtěl si ve Francii pořídit starší vůz a zdálo se mu riskantní vézt čtyři sta tisíc v hotovosti. Po cestě v Německu mu je však někdo ukradl.
Cestovní šeky American Express si koupil Dominik Koukal kvůli bezpečí. Chtěl si ve Francii pořídit starší vůz a zdálo se mu riskantní vézt čtyři sta tisíc v hotovosti. Po cestě v Německu mu je však někdo ukradl.

"Bylo to na konci léta. Jel jsem sám. V Německu jsem zastavil na odpočívadle u dálnice, abych si odskočil," vzpomíná mladý muž. Když se vracel ke svému autu, už tušil, že něco není v pořádku. Předtucha se vyplnila, dveře u spolujezdce byly poškozené a šeky American Express, schované pod sedačkou spolu s pěti stovkami německých marek, byly pryč. Naštěstí měl nějaké peníze u sebe v peněžence.

Zamířil do nejbližší banky, odkud chtěl zavolat do centrály firmy a šeky zablokovat. To se mu napoprvé nepodařilo. Úředník ho odkázal na policii. Němečtí strážníci mu vyšli vstříc. S velkými potížemi se společně dovolali na linku společnosti. "Se službou na telefonu byly obrovské problémy. U firmy s takovým mezinárodním věhlasem je to zarážející. Nakonec mě odkázali na nejbližší pobočku," líčí Dominik Koukal.

Nejbližší sídlo American Expressu bylo ve švýcarském Curychu. Tam se mladík dozvěděl, že do čtyřiadvaceti hodin bude vše vyřízeno. "Já už ale měl všeho plné zuby a odjel jsem domů s tím, že všechno dořeším doma," popisuje své tehdejší rozhodnutí Koukal.

V Praze bylo všechno jinak. O dvaceti čtyřech hodinách nechtěli ani slyšet. Okolnosti jeho případu neřešila pobočka American Express v Praze, ale přímo centrála společnosti se sídlem ve Velké Británii. Zkoumala, jak peníze na nákup šeků získal a co si za ně chtěl pořídit. Dvě hodiny jejímu zástupci Dominik Koukal po telefonu objasňoval okolnosti svého případu. Nemohl jim například vysvětlit, proč si jel pro auto do Francie a nekoupil si ho doma. "U nich asi není běžné, že se auta dovážejí z ciziny. Je ale přece má věc, na co šeky mám," soudí nespokojený klient. Podle tvrzení Koukala by však tyto podrobnosti neměly mít žádný vliv na vyplacení náhrady za zmizelé šeky, k níž se firma v kupní smlouvě zavázala. Zatímco muž tvrdí, že měl dostat dle smlouvy neprodleně náhradu, firma její vyplacení prozatím odmítla a zpochybnila samotnou krádež.

"Není v naší pravomoci dávat informace k případu Dominika Koukala," řekl manažer pražského zastoupení American Express Ivan Bradáček. O postoj k jednotlivým případům se musí britské ústředí žádat písemně a na odpověď se čeká řádově tři až čtyři týdny. V obecné rovině manažer uvedl, že zákazník, který žádá o náhradu šeků, musí splňovat podmínky z kupní smlouvy. Mezi ně patří například věta, že klient musí šeky chránit stejně jako hotové peníze nebo je nesmí dát třetí osobě jako zástavu.

"Peníze mi měli vrátit nejbližší pracovní den," trvá na svém Koukal. "Dnes jsou to dva roky a stále nic nemám. Místo toho mě podezřívají, že jsem si šeky nechal. Přece bych neriskoval podvod, za který bych šel do vězení," doplňuje Koukal, který po roce čekání předal případ k soudu.