Ty stále přesčasy mě už ničí!

V mnoha podnicích, zejména soukromých, se příliš nehledí na to, že mají pracovníci zákonem garantovanou pracovní dobu. Zaměstnavatelé očekávají, že budou ráno v práci hodně brzy a večer budou odcházet co nejpozději. Leckteří z nich jdou dokonce v tomto směru příkladem. Možná, že se z obavy o ztrátu zaměstnání bojíte ozvat. Nebo svou ochotu pracovat co nejdéle berete jako přednost či povinnost. Zvlášť když vám šéf stále zdůrazňuje, jak jste nepostradatelní, případně když dává na pracovišti najevo, že uznává jen "vyšší standard".
Pokud však stíháte svou práci v normální pracovní době a pracujete po celou dobu v plném nasazení, ozvěte se. Nebojte se narušit představu "Co by tomu řekl šéf", ani atmosféru "Přece nemohu odejít, když ředitel ještě svítí". Je samozřejmé, že v každé firmě čas od času nastane situace, kdy je třeba zůstat v práci déle, nemělo by se však stát, že se tam za jednotku dočasnosti považuje jeden "furt". Pokud tomu tak ale je a vy už máte i obavu vybrat si dovolenou, abyste nebyli nahrazeni někým jiným, ozvěte se taky. Podnik nemůže donekonečna spoléhat na vaše stálé přesčasy, i když je ochoten vám je proplatit. Slušně promluvte se šéfem, že všechno sám prostě nemůžete stihnout a ani rodina se nechce smířit s vašimi pozdními příchody z práce. Nebojte se a věcně zdokumentujte, jak pracujete. Možná se k vám připojí i další uštvaní kolegové, kteří si zatím netroufli. Bude-li vás víc, je pravděpodobné, že se vám podaří situaci zlepšit. Argumentujte přitom racionálně, nepodléhejte emocím. Nekřičte a nerozčilujte se. Možná se to nezdaří hned napoprvé. Nevzdávejte se však, a třeba i vícekrát se k tomu vraťte. Rozumní zaměstnavatelé tyto důvody uznají. Pokud totiž budete v práci zůstávat přesčas dlouhodobě, přijdou zdravotní potíže, kvůli kterým byste pak v zaměstnání stejně chyběli. Čas strávený odpočinkem a relaxací se vám určitě vrátí ve zlepšených pracovních výkonech. Oceníte to nejen vy sami, ale určitě i vaši šéfové.

Jak reagovat na kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho ve spolupráci s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem řady knih s touto tematikou.

PETR PROKOP, výkonný ředitel České pojišťovny

"Zůstat v práci přes čas může znamenat dvě věci: že svoji práci nestíhám, nebo že mne zcela ovládla. Ochota zůstat v práci déle na požádání nadřízeného je na jedné straně projevem loajality, která navíc vytváří dobrý předpoklad pro to, že mi šéf vyjde vstříc někdy jindy. Pokud však někdo zůstává v práci déle na požádání nadřízeného soustavně, je to projev neuspořádaných vztahů."