Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Udržte si své kvalitní zaměstnance

  11:00aktualizováno  11:00
Správně zpracovaná a provedená strategie uchování kvalitních pracovníků může znamenat jednak významné úspory v získávání nových zaměstnanců, ale i přínos v podobě stabilních výkonů nebo dosažení vyšší produktivity současných zaměstnanců.

Jak praví marketingová poučka: "Získat nové zákazníky je pětkrát až sedmkrát dražší než udržet stávající." A u zaměstnanců je to podobné.

Špatný výběr - ztráta peněz

Zaměstnavatel platí náklady spojené s vyhledáním nového zaměstnance, jeho zapracováním a současně náklady na odcházejícího zaměstnance, který nemusí být již nějakou dobu dostatečně produktivní. Někdy ještě platíme zaměstnanci odstupné nebo se nepodaří vybrat vhodného nového zaměstnance napoprvé nebo je ohroženo plnění kontraktu se zákazníkem. Pak tyto náklady nejdou "jenom" do desetitisíců, ale mohou být i značně vyšší.
Chcete-li udržet kvalitní zaměstnance, je nejprve vhodné začít s průzkumem a získat odpovědi na otázky: S čím jsou spokojeni naši zaměstnanci a co by se mělo změnit? Jak jsou na trhu placeni lidé na obdobných pozicích? Kdo jsou mí klíčoví zaměstnanci? Jaká je fluktuace ve společnosti a její porovnání s národním průměrem a je-li to možné i s konkurencí? Proč naši zaměstnanci odcházejí? Odpovědi lze získat tak, že se prostě zaměstnanců zeptáme (přímo či formou anonymních dotazníků), prostudujeme si platové mapy zpracované výzkumnými či poradenskými společnostmi. Podle našich zkušeností s průzkumy v českých firmách je častým zdrojem nespokojenosti zaměstnanců:

* Nekompetentní vedení lidí.
* Neadekvátní způsob odměňování zaměstnanců.
* Nedostatečná nebo žádná interní komunikace.
* Absence motivačních a rozvojových plánů a další.

Po vyhodnocení informací z průzkumu je potřeba stanovit cíle a strategie vedoucí k zajištění vyšší spokojenosti, a tedy i motivace zaměstnanců a především se zaměřit na skupinu klíčových zaměstnanců, kteří podle známého Parretova pravidla tvoří 80 procent výkonů společnosti. Budou-li zaměstnanci spokojení, bude to mít ještě další efekt. Lidé se často o práci baví i v soukromí, a jestliže o svém zaměstnavateli mluví dobře, dělají mu obrovskou reklamu.
Podle posledních průzkumů (CVVM, únor 04) je v České republice se svou prací 42 procent zaměstnanců spokojeno jen napůl a z této skupiny se rekrutují ti, kteří mohou odejít. A proč by se nešli ucházet o místo tam, kde slyšeli, že se s lidmi zachází dobře? Společnosti, o kterých se mezi lidmi "mluví dobře", pak mají získávání zaměstnanců snazší a levnější, protože se u nich lidé o práci ucházejí sami.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Překvapte kolegy promyšlenou prezentací. Chce to vtip a správné obrázky

Ilustrační snímek

Prezentace v práci před nadřízenými a kolegy má rád málokdo. Potvrzují to průzkumy, jejichž respondenti tvrdí, že při...

Voda i kratší pracovní doba. Při horku máte v práci nárok na úlevy

Ilustrační snímek

Na vysoké teploty, které v posledních dnech panují v Evropě, musí podle zákoníku práce pamatovat zaměstnavatelé. Ať už...

Historie zlata: bohatství našli u Klondiku zlatokopové i podnikatelé

Zlato na Aljašce lidé objevili 16. srpna 1896 u ústí potoka Rabbit Creek do...

Zlatem se platilo už v roce 700 před naším letopočtem. Přežilo bankroty a drží si svou cenu. Jde o jeden z oblíbených...

Můj partner utrácí dvakrát víc než já. Češi si s penězi nevěří

Můj partner utrácí dvakrát víc než já. Češi si s penězi nevěří

Kurzy.cz Češi příliš nevěří ve schopnost svých partnerů hospodařit s penězi. Podezřívají své protějšky ze zbytečných výdajů a ne...

Najdete na iDNES.cz