Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé...

Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé americké firmy 37signals, proslavené úspěšnou webovou aplikací Basecamp a dalšími projekty, vás přinutí přehodnotit všechno, co jste se dosud dozvěděli o podnikání. | foto: Knihy.iDNES.cz

UKÁZKA: Nebojte se mít malou firmu, radí autoři knihy Restart

  • 7
Nechte si utéct výborné lidi a svým zákazníkům dovolte, ať vás přerostou. I takové rady najdete v podnikatelské příručce Restart. Tipy, jak jít proti proudu, hned po vydání nadchly, ale i pobouřily řadu podnikatelů. Ukazují totiž, že k úspěšnému byznysu leckdy nepotřebujete ani vlastní kancelář, ani víc zaměstnanců než konkurence.

Jason Fried a David Heinemeier Hansson vytvořili v chicagské firmě 37signals aplikace pro management jako Basecamp, CampFire nebo Ta-Da List. Své podnikatelské zkušenosti uplatnili při psaní knihy Rework. V České republice vyšla pod názvem Restart a stejně jako ve Spojených státech i u nás se kniha stala novodobou byznysovou biblí.

Samotný podtitul „průvodce podnikatelským minimalismem“ nastiňuje, že Fried a Hansson opravdu nepropagují masivní rozvoj firmy ani drcení konkurence za každou cenu. Naopak vyzdvihují jednoduchost, užitečnost a lidskost. Vše podstatné sepsali na sto stran, zbytek knihy tvoří černobílé ilustrace. Dobře vědí, že podnikatelé nemají času nazbyt.

Že autoři opravdu vyznávají minimalistický přístup, dokázali sami v loňském roce. Firmu 37signals přejmenovali na Basecamp a rozhodli se věnovat pouze tomuto nejúspěšnějšímu projektu. Po přečtení knihy Restart vám bude jasné, proč k rozhodnutí došli.

UKÁZKA Proč růst

Lidé se vás ptají: „A jak velká je ta vaše firma?“ Pouze běžná zdvořilostní otázka, ale nečekají na ni běžnou zdvořilostní odpověď. Čím větší číslo, tím jste působivější, profesionálnější a vlivnější. „Ó, skvělé!“ řeknou vám na stovky zaměstnanců. Jste-li ovšem malá firma, řeknou něco jako: „No... to je skvělé.“ První věta je upřímně obdivná, druhá jen zdvořilostní.

Proč tohle všechno? Co má společného růst s podnikáním? Proč je rozpínání firmy vždy jedním z cílů? K čemu nám je, že budeme velcí, kromě růstu vlastního ega? (Měli byste ale hledat lepší odpověď než „úspory z rozsahu“.) Co je na tom špatného, najít si správnou velikost a zůstat na ní?

Copak takový Harvard nebo Oxford komentujeme slovy: „Kdyby se tak rozrůstali, zakládali nové pobočky, zaměstnali pár tisíc dalších profesorů a otevřeli fakulty po celém světě... pak by to byla vynikající škola.“ Samozřejmě že ne. Velikostí nepoměřujeme jejich hodnotu. Proč se tak tedy díváme na firmy?

Restart v e-knize

Knihu Restart pořídíte za 199 Kč na Knihy.iDNES.cz.

Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé...

Možná, že správná velikost vaší firmy je pět lidí. Možná je to čtyřicet. Nebo je jich dvě stě. Anebo si třeba vystačíte jen vy sami s notebookem. Neplánujte velikost firmy předem. Můžete růst pomaleji a sledovat, co je správné – spousta firem zkrachuje proto, že nabírá spoustu zaměstnanců příliš brzo. A vyhýbejte se také rychlému nárazovému růstu – snadno tak můžete přeskočit vaši správnou velikost.

Být malý nemusí být jen krokem na cestě vzhůru. Být malý může být i samo o sobě dobrým cílem.

Všimli jste si taky, že zatímco malé firmy si přejí být větší, ty velké firmy naopak sní o větší činorodosti a flexibilitě? A zapamatujte si, že jakmile se rozrostete, je opravdu těžké se zase zmenšit. Budete propouštět, pošramotíte si pověst a budete muset změnit celý svůj přístup k podnikání.

Škrábání se pořád nahoru vůbec nemusí být váš cíl. Nemluvíme přitom jen o počtu zaměstnanců. Totéž platí přece i pro různé výdaje, nájem, IT infrastrukturu, nábytek atd. Nic z toho nedostanete odněkud shůry. Prostě se musíte rozhodnout, jestli do toho jít, nebo ne. A pokud do toho půjdete, musíte počítat s novými starostmi. Když na sebe vezmete velké výdaje, budete se nudit do budování velké a složité firmy, jejíž provoz už je mnohem obtížnější a stresovější.

Nebojte se úmyslu budovat malou firmu. Každý, kdo vede udržitelný a ziskový podnik – ať už veliký, nebo malý – může být na sebe pyšný.