Proč se raději vyhnout použití univerzální smlouvy?
Takzvané univerzální vzory smluv jsou univerzální jen zdánlivě. Každá situace, ať už kupujete, prodáváte, nebo darujete movitý či nemovitý majetek, je specifická. A oficiálně žádné vzory smluv nikdo neschvaluje. Logicky tedy ani nikdo neodpovídá za jejich správnost, tudíž není po kom vymáhat škodu vzniklou jejich použitím. Ve své praxi se pak setkávám s případy, že za mnou přijdou klienti v situaci, kdy takovou smlouvu použili a dostali se do vážných problémů.
Radim Neubauer (1977)
|
Můžete být konkrétní?
Třeba při prodeji bytu použil klient smlouvu, kterou si stáhnul z internetu, protože chtěl ušetřit nějakou tu korunu za její správné sepsání. A dostal se do situace, kdy smlouva nebyla na katastru vůbec akceptována. Museli jsme tedy smlouvu sepsat nanovo a celý proces absolvovat znova.
Proč na katastru smlouvu zpochybnili?
Prodávající nebyl schopen správně popsat bytovou jednotku v panelovém domě. Ono to totiž pro laika nemusí být snadné. Úředník z katastrálního úřadu chybu samozřejmě okamžitě odhalil a smlouvu, která již byla oběma stranami podepsána, zpochybnil.
Co nesmí chybět, aby byl popis jednotky uznatelný?
Obvykle si lidé myslí, že stačí napsat parcelní číslo, případně číslo popisné. Ale u panelového domu s desítkami bytů se jedná o rozsáhlejší popis, kdy je třeba specifikovat i pozici bytu v domě. Podobné to může být s popsáním tzv. služebnosti (dříve věcné břemeno pozn. red.).
Jak se chybuje v popisu služebnosti?
Lidé třeba na služebnost ve smlouvě úplně zapomenou, nebo o něm ani neví. Také se může stát, že bude služebnost sjednána pouze pro aktuálního vlastníka a po jeho změně či smrti zanikne. Tím nový vlastník přijde třeba o přístupovou cestu ke své nemovitosti. Ve smlouvě musí být služebnost specifikována a podle toho, o co konkrétně se jedná, tedy například jestli je to příjezdová cesta do garáže nebo sloup vysokého napětí na soukromém pozemku.
Jaká další rizika hrozí, když se někdo rozhodne použít smlouvu z internetu?
Smlouvy z internetu mohou být zastaralé, na webovém portále jsou bez aktualizace volně ke stažení i několik let. A nikdo za ně samozřejmě neručí. Důležité je, aby smlouva byla v souladu s nejnovějším občanským zákoníkem a obsahovala všechny náležitosti, které obsahovat musí. Ty se ovšem v jednotlivých situacích liší. Proto nejsou žádné vzory univerzální.
K jakým pochybením dochází nejčastěji?
Nejčastěji se jedná o chybný popis převáděných nemovitostí, a to především bytových jednotek. Ty mohou existovat podle starého zákona o vlastnictví bytů i podle nového občanského zákoníku a pokaždé je třeba ve smlouvě uvést popis dle příslušného zákona. Může chybět i výslovný projev vůle nemovitost koupit, případně může být neurčitě uvedena kupní cena a způsob její úhrady. Ve vzorových smlouvách téměř nikdy nenajdete také způsob úhrady kupní ceny skrze úschovu u třetí strany, což je riziko pro převádějícího i kupujícího.
Problémy mohou vzniknout také při převádění nemovitostí ve vícero katastrálních územích, při převodu spoluvlastnických podílů v důsledku návratu zákonného předkupního práva, nebo jak jsem říkal, při formulaci služebnosti. Těžko pak budete po někom vymáhat škodu, která vám vznikla kvůli tomu, že použijete smlouvu staženou zdarma z internetu.
S jak vysokými škodami jste se setkal a o co šlo?
Škody se pohybují v řádech desítek tisíc korun, ale ani stovky tisíc nejsou výjimkou. Lidé třeba zbytečně přijdou o nevratné rezervační poplatky a zálohy, protože smlouvu s nikým nekonzultovali a rovnou na místě podepsali.
Těch možných chyb je doslova bezbřehé množství, proto doporučuji konzultovat každou smlouvu s právníkem. Notář takovou smlouvu nejen sepíše, ale z pozice svého poslání obě stany upozorní na případná rizika a sdělí vám povinnosti z úkonu vyplývající – třeba potřebu vyhotovení energetického štítku budovy při prodeji domu.
Do jakých dalších situací se lidé při převodu nemovitostí v praxi dostávají?
Setkal jsem se třeba s případem, kdy se klient divil, proč se jako kupní strana při transakci s realitní kanceláří dostal do méně výhodné pozice, než v jaké je protistrana. A to i přes ujištění realitního makléře, že smlouvu viděl jejich advokát. Vysvětlil jsem mu, že problém je právě v tom „jejich“ advokátovi. Každý advokát pracuje pouze pro jednu stranu. Tedy zastupuje logicky zájmy svého klienta, který jej najal.
Naproti tomu notář je státem pověřená osoba s povinností posloužit oběma stranám ku prospěchu a správnosti věci. Advokát tedy pracoval pro realitku. Kdyby byla smlouva dána na kontrolu notáři, poukázal by nejen na případné chyby a právní nesrovnalosti, ale oběma stranám by jejich situaci vysvětlil. Proto doporučuji nechat notáře smlouvu rovnou sepsat.
Když se někdo obrátí na notáře, aby sepsal smlouvu, jakou to má váhu?
Požádáte-li o převod nemovitosti notáře, sepíše smlouvu ve formě tzv. notářského zápisu, který má charakter veřejné listiny. To znamená, že se v případném správním nebo soudním řízení předpokládá její autenticita i pravdivost, pokud není prokázán opak. A stejnopis může v budoucnu posloužit i jako jednoznačný důkaz potvrzující pravdivost zapsaných údajů.
Kolik taková smlouva sepsaná notářem stojí?
Ceny jsou dle státem nastaveného ceníku a základem pro jejich výpočet je cena převáděné nemovitosti. Pokud prodáváte nemovitost v ceně jeden milion korun, pak činí odměna notáře za její sepsání cca devět tisíc korun včetně DPH. Pokud nemovitost v této hodnotě darujete, pak je cena nižší a za darovací smlouvu u notáře zaplatíte zhruba šest tisíc korun včetně DPH. Notářský zápis má dále tu výhodu, že notář následně zajistí i jeho vklad, tedy zapsání nového vlastnického práva, na příslušném katastrálním úřadě. Odpadá tak nutnost návštěvy úřadů.
V čem dále lidé chybují? Na co je potřeba myslet při převodu nemovitosti?
Podepsat smlouvu o převodu nemovitosti, tedy například o koupi bytu, pochopitelně znamená, že se zavazujete k platbě za něj. Jenže podepsáním smlouvy, po kterém následuje odeslání peněz, se majitelem ještě nestáváte. Stále totiž nejste zapsán v katastru. A zde se můžete – například při transakci s neprověřenou realitkou či prodejcem – dostat do situace, že nemáte ani peníze, ani byt. I když jsou všechny požadavky splněny.
S takovým případem jste se rovněž setkal?
Bohužel. Ale dá se tomuto problému snadno předejít. Řešením je úschova finanční částky u třetí strany. Když si pro úschovu vyberete notáře, peníze protistraně vydá až tehdy, když je nový vlastník zapsán v již zmíněném katastru nemovitostí a v katastru nebudou zapsány například exekuce na původního vlastníka. Pokud by z transakce sešlo, peníze putují zpět na váš účet, tedy na účet kupujícího.
Kolik taková úschova peněz u notáře stojí?
V případě, že je obojí, tedy sepsání smlouvy a následná úschova realizováno notářem, dochází ke zvýhodnění poplatku za úschovu, a to jeho snížením na jednu desetinu. Navíc jsou účastníci při sepisování smlouvy u notáře poučení o daňových povinnostech s převodem souvisejících.
O jaké daňové povinnosti se jedná?
Obvykle se jedná o daň z nabytí nemovitosti. Ale konkrétní povinnosti jsou vždy podle situace individuální. Proto opět doporučuji konzultaci u odborníka, protože u bytů a domů se často jedná o majetek mnohamilionové hodnoty, který vlastnily rodiny po několik generací. A riskovat, že o něj nebo o vysoké finanční částky přijdete kvůli snaze ušetřit na sepsání smlouvy, je zbytečné.