Tomu, kdo hodně utratí za dálkové volání či často telefonuje do zahraničí, se vyplatí zvážit nabídku konkurence Českého Telecomu, která takové volání nabízí levněji. Je však třeba počítat s tím, že zájemce bude muset i nadále platit některý z paušálů Českého Telecomu, protože to je vlastník telefonní sítě v Česku a musí hovory zprostředkovat.
Jak volat více, ale platit méně
Zájemci o levnější telefonování mají na výběr několik možností. Mohou využívat služeb několika operátorů a řídit se při výběru jejich konkrétní nabídkou pro daný typ hovoru, případně zvolit takzvanou pevnou volbu a volat za všech okolností přes jednoho vybraného alternativního operátora. Vždy však s nimi musí o zprostředkování hovorů sepsat smlouvu. V praxi to vypadá tak, že zájemce vždy platí některý z paušálů Telecomu a k tomu musí přičíst skutečně provolané peníze u jiného operátora. Složenky jsou na příslušnou adresu doručovány zvlášť od Telecomu a od zvoleného operátora.
Zlevní v rámci EU výběry z bankomatu? Čtěte ZDE. |
Kolik se dá ušetřit?
Zejména v případě delších dálkových hovorů může být úspora při telefonování s jiným operátorem významná: deset minut dálkového hovoru, například mezi Prahou a Brnem, ve špičce vyjde s tarifem Home Standard Českého Telecomu na 42,30 koruny, s Tele2 se zaplatí jen 22,40 koruny, což je téměř o dvacet korun méně. I v rámci místních hovorů jsou poplatky za hovorné u některých operátorů opět výhodnější než u Českého Telecomu, rozdíly jsou však malé.
Jaký paušál je nejvhodnější
Před rozhodnutím o využití jiného operátora je potřeba zvážit dvě věci: jak často a kam člověk volá a jaký pevný paušál od Telecomu se mu bude nejlépe hodit. Konkurenční operátoři doporučují aktivovat „prázdný“ tarif Home Zero Českého Telecomu s měsíčním poplatkem 325 korun. Ten sice neobsahuje žádný kredit pro volání ani volné minuty, v případě volby alternativního operátora je to však spíše výhoda. Pokud totiž zákazník zvolí program Telecomu s volnými minutami, musí být neustále ve střehu, aby volné minuty provolal a přitom je zároveň co nejvýhodněji skloubil s možnostmi, které nabízejí konkurenční operátoři. A to může být trochu komplikované. „V praxi nelze v daném měsíci okamžitým dotazem zjistit, kolik peněz či minut už bylo provoláno a zda je kredit například pro tarif Home Standard tento měsíc již vyčerpán,“ potvrzuje Hana Hejsková z Českého Telecomu.
Jak tedy poznáte, že můžete opravdu ušetřit a změna operátora se vyplatí? Jestliže například za měsíc provoláte v rámci paušálu Home Standard více než 25 minut v dálkových (meziměstských) hovorech ve špičce, tj. máte ve vašem výpisu v této položce částku vyšší než 105 korun, a zároveň neprovoláte ani vteřinu v jiných typech hovorů, rozhodně volbou alternativního operátora s výhodnější minutovou tarifikací ušetříte. Přesně 25 minut je totiž možné při maximálně efektivním telefonování provolat v rámci uvedeného paušálu. Co je navíc, to už platíte.
Co je...
... předvolba operátora
Zavolat si z pevné linky může člověk nejen s Českým Telecomem, ale i s řadou jeho konkurentů. Princip volby operátora vychází z toho, že před telefonním číslem vytočí předvolbu daného operátora. Konkrétně tedy, jestliže voláte číslo 123456789 a chcete využít například služeb Tele2 - ta má předvolbu 1002 - budete nejprve vytáčet 1002 a poté 123456789. Volající si tak v tomto případě může vybrat, který z hovorů uskuteční s Telecomem a který s konkurencí.
... pevná předvolba operátora
Jde o stejný princip, ale volající už nemusí před číslem vytáčet žádnou předvolbu, protože veškeré hovory jsou automaticky přesměrovány. V tomto případě má klient na výběr dvě možnosti - buď je k jeho telefonnímu přístroji připojeno speciální zařízení - takzvaný router - a ten sám zajistí přepojení. V druhém případě přesměrování proběhne rovnou v telefonní ústředně, takže není nutné nic k aparátu připojovat. Tato varianta tak může mít své příznivce i odpůrce - pohodlnější pro klienta je, že nemusí vytáčet žádné předčíslí, ale na druhou stranu ztrácí možnost vybrat si, jaké hovory s jakým operátorem provede.
Kdy se vám vyplatí výměna operátora a kdy volání přes internet? Co nabízejí alternativní telekomunikační společnosti a kolik si účtují za aktivaci? S jakými novými programy přišel Český Telecom? Čtěte ZDE. |
Využíváte pro volání z pevné linky výhradně služeb Českého Telecomu, nebo volíte i jiné varianty? Jsou podle vás služby alternativních operátorů výhodné? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.