Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úskalí při hledání práce

  10:00aktualizováno  10:00
Během hledání zaměstnání se uchazeči o místo potýkají s řadou problémů. Personalistka ze společnosti Personalia Pro Management Věra Rašková radí, jak si s nimi nejlépe poradit.
První, v čem lidé často chybují, je podoba životopisu...

Životopis nelze podceňovat. Na prvním písemném kontaktu velmi záleží. Je dobré přehledně vypracovat strukturovaný životopis, pokud možno s malou vytištěnou fotografií. Měl by obsahovat všechny základní osobní údaje, vzdělání, praxi s přehledem let působení v té které společnosti a s výstižným popisem pracovní náplně. Také informace o jazykových a počítačových schopnostech. Nezapomenout na zájmy, zvláštnosti a zajímavosti o své osobě, například koníčky, úspěchy, zvláštní schopnosti. V průvodním dopise pak vysvětlit, o jakou práci či pozici má uchazeč zájem. I v e-mailu je dobré dodržet pravidla zdvořilého dopisu. Pokud má někdo potíže s pravopisem, ať se raději s někým poradí.

Jak postupovat při hledání práce?

Pokud hledám nové pracovní uplatnění, většinou se šance na úspěch zvětšují tenkrát, když nabídnu praxi v daném oboru nebo oblasti, či alespoň projevím zájem o tuto problematiku. Odpovídáme-li tedy na inzerát, je třeba pečlivě prostudovat požadavky v něm zmíněné a porovnat je s tím, co můžeme nabídnout. Opravdu není vhodné si vymýšlet a uvádět nepravdy, vždy se to obrátí proti vám. Pokud si uchazeč o místo není jistý v některém z požadovaných bodů, může zavolat na uvedené kontakty a otázkami se ujistit, zda by jeho profil byl odpovídající. Nevyhovuje-li například požadavku v oblasti jazykových znalostí v plné míře, lze v dopise naznačit svou chuť a možnost jazyk vylepšit - pokud to má skutečně v plánu. Rozhodně je dobré navštívit webové stránky společnosti, u níž se ucházíte o místo. Je tam řada informací a také zapůsobíte výrazně pozitivněji, když tyto informace využijete při osobním výběrovém rozhovoru, například k zajímavé otázce, ze které vyplyne, že jdete k jednání připraveni.

Co když se z inzerce jeví nabídka zajímavě, ale realita je pak jiná?

To opravdu může nastat. K vyloučení tohoto omylu by mělo přispět většinou několikastupňové výběrové řízení. Právě osobní rozhovor poskytuje prostor k dotazům, nabízí možnost odhadu určitého osobnostního souznění s lidmi, se kterými bude uchazeč v budoucnosti spolupracovat. Na výběrový rozhovor si připravte několik otázek, bude to vnímáno jako váš zájem a vy se dozvíte více podrobností. Při výběrovém řízení se rozhodují obě strany ­ uchazeč i zaměstnavatel ­ proto je třeba se ptát!

"Tolik rozhovorů jsem absolvoval, a bez výsledku, jsem úplně k ničemu..." ­ je to oprávněný pocit?

Tyto pocity přicházejí, nelze si je zakázat. Ale každopádně to, že jste rozeslali desítky životopisů, prošli řadou rozhovorů a ještě jste nenašli pracovní uplatnění, neříká nic o hodnotě a kvalitě konkrétního člověka. Vypovídá to o tom, že se v tomto případě ještě nesešla nabídka s poptávkou. V takových situacích je i přes pesimismus třeba nepolevit ve své aktivitě a věřit, že trpělivost se v této chvíli vyplácí. Sedět s rukama v klíně nejde, protože neexistuje pracovní nabídka, která přijde úplně sama.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.