Usnadněte si poradu

  • 3
Slyšeli jste, že někdo na pracovním jednání či poradě využil služeb facilitátora? Kdo to je a co dělá? Jak může být společnosti prospěšný? Proč zvyšuje efektivnost schůzí a porad.

Facilitate znamená někomu něco usnadnit. A facilitátor může usnadnit třeba situaci, kdy společně jedná více osob velmi rozdílných názorů (porady, semináře). Nebo má být učiněno rozhodnutí se souhlasem všech a skupině se nedaří sjednotit na správném řešení.

Facilitátora tedy využijí především ti, kdo věří, že více nápadů, než se zrodí v hlavě jednotlivce, vzniká během skupinové spolupráce, kdy jeden inspiruje druhého. Jenže vaši pracovníci neumějí být opravdový tým. Nedaří se jim vždy v klidu a rychle dohodnout. Když už došlo k týmové spolupráci a skončila prohrou, raději jste se příště spolehli každý sám na sebe. Avšak jestli vás stále zajímá, jak lépe pracovat

Efektivita v práci:

Dostanou výkonnější pracovníci větší odměnu?

jako tým a ne kolektiv individualit, facilitátor může pomoci.

Vystupuje totiž jako neutrální osoba, která nemá žádný zájem na vlastním obsahu jednání. Je odpovědná pouze za jeho průběh.

Facilitátor během jednání:

  • Zajišťuje, aby se všichni vyjadřovali ke stejnému tématu.
  • Podněcuje účastníky k jednání, nutí je stále o situaci přemýšlet.
  • Omezuje vzájemné napadávání, hlídá, aby se jednalo ve věcné ne emotivní rovině.
  • Musí zajistit, aby účastníci setkání měli přehled o tom, co bylo řečeno a chápali to stejně. Přitom zachovává nestrannost, je pružný, připravený kdykoli změnit podmínky či postupy řešení. 
  • Koncentruje se jen na způsob, jak je vedeno jednání, nikdy se nesmí nechat strhnout

    Může vás šéf přinutit k pracovní cestě? Na jakou odměnu máte za pracovní cestu nárok?

    k rozhodování.

Jako facilitátora lze využít kteréhokoli pracovníka nebo externího facilitátora z odborné firmy stejně tak, jako to dělají velké společnosti.