2. Nedrží se nutně toho, co dělají ostatní
Řada podnikatelů i manažerů se ve svém rozhodování řídí tím, co dělají nebo jak postupují jiní. Mají sklon je napodobovat a věřit, že budou-li se řídit jejich příkladem, dosáhnou úspěchu.
Jan Urban
|
Jednoduchý recept, podle kterého by firmy, které chtějí být úspěšné, měly přebírat či napodobovat postupy těch, které na jejich základě (údajně) vynikly, však často nefunguje. Ze zkušeností jiných bychom se pochopitelně učit měli, ne však příliš. Ne vždy je totiž to, co dělají ostatní, i správné či dlouhodobě úspěšné.
Příkladem je firma Netflix, celosvětový poskytovatel filmů online, která se dříve zabývala půjčováním filmů na DVD. Na rozdíl od svých četných konkurentů při tom svým zákazníkům, zdánlivě nelogicky, neúčtovala poplatky za pozdní odevzdání půjčených filmů a za fixní částku jim umožňovala půjčit si i libovolné množství filmů. Její postup byl však jedním z faktorů, jež ji dovedly k úspěchu.
Navíc pokud by všechny organizace v určitém oboru přebraly nejlepší zkušenosti jiných, staly by se tyto zkušenosti – a s nimi i firmy, které je převzaly - jen průměrnými. Firma, která jen přebírá praktiky jiných, tak konkurenty nemůže nikdy předstihnout. A to ani tehdy, jde-li o metody úspěšné.