Vzory smluv

podle životní situace

články podle právních odvětví

Uveřejněn manuál pro veřejnou podporu obecně prospěšných služeb

  • 0
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstvo pro místní rozvoj uveřejnily obsáhlý manuál, který má dát poskytovatelům veřejné podpory návod, jak se při vynakládání veřejných prostředků na tzv. služby veřejného hospodářského zájmu nedostat do rozporu s právními předpisy.

Manuál služeb obecného zájmu

Financování obecně prospěšných služeb spojených s uspokojováním potřeb občanů v oblasti sociální a kulturní je v ČR velice rozšířené. Každý z nás se s uvedenými službami setkává ve svém každodenním životě, aniž si mnohdy uvědomujeme, že k financování těchto služeb jsou použity veřejné prostředky, tedy např. prostředky, které jsme odvedli státu na daních.

Každá podpora vytváří na trhu nerovnováhu

Limity veřejné podpory

Pro fungování tržního prostředí je nežádoucí, pokud jeden podnik dostává od státu finanční podporu a druhý nikoliv.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Protože každá veřejná podpora vytváří na trhu nerovnováhu, musí být její poskytování regulováno a omezeno jen na odůvodněné případy. Není např. smysluplné, aby jedno kino ve městě dostávalo dotace z rozpočtu obce a druhé, se stejnou činností, nikoliv. Veřejné prostředky by tak měly být vynakládány jen tam, kde selhává tržní prostředí a měly by být vynakládány účelně a odpovědně.

Manuál řeší konkrétní otázky z praxe

Obce a další poskytovatelé veřejné podpory – ale také příjemci těchto prostředků – si musí vyřešit spoustu otázek, například:

  • Jaké služby mohou být z veřejných prostředků financovány?
  • Může příjemce veřejných prostředků generovat zisk?
  • Mohou být z veřejných prostředků financovány i investiční výdaje (nákup nemovitostí apod.)?
  • Jakým způsobem má být vybírán dodavatel příslušné služby?
  • Musí příjemce veřejných prostředků vést o jejich použití účetní evidenci odděleně od svých ostatních aktivit?

Na tyto otázky se snaží připravený manuál odpovědět a to i formou příkladů z praxe.

Důležitost manuálu a správného postupu při poskytování veřejných prostředků podtrhuje i to, že podle pravidel EU musí být zakázaná (neoprávněně poskytnutá) podpora navrácena zpět do veřejných rozpočtů, a to včetně úroků stanovených příslušnými předpisy EU. Povinnost navrácení zakázané podpory podléhá promlčecí lhůtě 10 let, která začíná plynout okamžikem jejího poskytnutí.

Relevantní právní předpisy a rozhodnutí

Manuál také vypočítává přehled právních předpisů a rozhodnutí použitelných pro tyto druhy veřejné podpory. Jsou jimi:

  • Rozsudek Evropského soudního dvora C-280/00, Altmark Trans GmbH.
  • Rozhodnutí Komise 2005/842 ze dne 28. listopadu 2005 o použití čl. 86 odst. 2 Smlouvy o ES na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (OJ, L 312, 29. 11. 2005, s. 67-73).
  • Rámec Společenství 2005/C297/04 pro státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby (OJ, C297, 29. 11. 2005, s. 4-7).
  • Směrnice Komise 2006/111/ES ze dne 16. listopadu 2006 o zprůhlednění finančních vztahů mezi členskými státy a veřejnými podniky a o finanční průhlednosti uvnitř jednotlivých podniků (OJ L 318, 17. 11. 2006, s. 17-25).
  • Sdělení Komise: Konzultace týkající se akce Společenství v oblasti zdravotnických služeb (ze dne 26. září 2006, SEC (2006) 1195/4).
  • Sdělení komise Služby obecného zájmu, včetně sociálních služeb obecného zájmu: nový evropský závazek (ze dne 20. 11. 2007 COM (2007) 725 F).
  • Příručka o používání pravidel Evropské unie pro státní podpory, veřejné zakázky a vnitřní trh v oblasti SOHZ, zejména sociálních služeb obecného zájmu (ze dne 7. 12. 2010 SEC (2010) 1545 F).
  • Kvalitativní rámec pro SOHZ (ze dne 20. 12. 2011 COM (2011) 900 F).
  • Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů (ze dne 23. 3. 2011 COM (2011) 146 F).
  • Pracovní dokument Evropské komise: Uplatňování pravidel veřejné podpory EU týkající se SOHZ od roku 2005 a výsledky veřejných konzultací (ze dne 23. 3. 2011 SEC (2011) 397).
  • Sdělení Komise 2012/C 8/02 o použití pravidel Evropské unie v oblasti státní podpory na vyrovnávací platbu udělenou za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu (OJ C8, 11. 1. 2012, s. 4-14).
  • Rozhodnutí Komise 2012/21/EU o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (OJ L7, 11. 1. 2012, s. 3-10).
  • Rámec Evropské unie 2012/C 8/03 pro státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby (OJ C8, 11. 1. 2012, s. 15-22).
  • Nařízení komise EU č. 360/2012 ze dne 25. dubna 2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (OJ L 114, 26. 4. 2012, s. 8).
  • Příručka o používání pravidel Evropské unie pro státní podpory, veřejné zakázky a vnitřní trh v oblasti SOHZ, zejména sociálních služeb obecného zájmu (ze dne 15. 2. 2013 SWD (2013) 53 F).