V bankovnictví přes internet vede stále Expandia Banka, nováčci se ale činí

  • 7
Když ještě před nedávnem někdo vyslovil pojem přímé bankovnictví, tak se ostatním vybavila automaticky Expandia banka nabízející obsluhu účtu pomocí moderních komunikačních kanálů plnohodnotně nahraz
Když ještě před nedávnem někdo vyslovil pojem přímé bankovnictví, tak se ostatním vybavila automaticky Expandia Banka, nabízející obsluhu účtu pomocí moderních komunikačních kanálů, které dokážou plnohodnotně nahradit osobní návštěvy banky. Ostatní banky se do přímého bankovnictví pouštěly poměrně váhavě, avšak v posledních měsících přece jen došlo z jejich strany k výraznějším krokům. Kupříkladu na poli GSM bankingu dnes můžeme již hovořit o určité formě konkurenčního boje a klient může porovnat nabídky hned několika peněžních ústavů. V oblasti internetového bankovnictví se na trhu objevili před nedávnem dva noví hráči – Union banka se službou I-banka a Živnostenská Banka se službou NetBanka.

Hlavní předností internetového bankovnictví je samozřejmě možnost ovládat svůj účet z jakéhokoli počítače připojeného na internet. V tom právě spočívá hlavní rozdíl v komunikaci s vaší bankou v porovnání se službou home banking, která dovoluje uživateli řídit své finanční prostředky pouze z počítače, kde má nainstalovány programy podporující tuto službu. Sluší se snad ještě doplnit, že všechny peněžní ústavy nabízející internetové bankovnictví doporučují následující vybavení: Windows 95 nebo vyšší verzi, procesor 486, paměť minimálně 16 MB, připojení k internetu a prohlížeč Internet Explorer verze 4.01 či vyšší nebo Netscape verze 4.5 či vyšší..

Internetové bankovnictví funguje u všech třech peněžních ústavů na obdobných principech, přičemž velká pozornost je samozřejmě věnovaná ochraně osobních dat. Uživatel má k účtu přístup prostřednictvím zadání uživatelského jména a hesla doplněného ještě zadáním pinu. Následně se uživateli objeví menu, kde si vybírá z jednotlivých operací aktivní či pasivní povahy. Co se týče pasivních operací, tak všechny sledované banky nabízí podobné služby týkající se informací o zůstatku na účtu a jeho obratech. Uživatel si může samozřejmě velmi přehledně vyhledat operace, které ho zajímají. Pasivní služby jsou shodně ze strany všech bank poskytovány zdarma.

V oblasti aktivních operací zatím Živnostenská Banka i Union Banka mírně pokulhává za Expandií. Jde především o škálu operací, které lze prostřednictvím internetu provádět. V případě Union banky lze zatím provádět přes internet pouze tuzemský platební styk, avšak v blízké budoucnosti by měla umožnit klientům i platby do zahraničí. Za provedení jednorázové platby zadané prostřednictvím I-banky si Union banka účtuje standardně dvě koruny. Kromě této operace lze ještě přes internet založit trvalý platební příkaz, za což si banka neúčtuje nic a zpoplatňuje opět pouze každý převod peněz. Zajímavě vychází srovnání poplatku za jednorázovou platbu provedenou prostřednictvím internetu a osobní návštěvou banky. V případě, že klient zadá u Union banky jednorázový platební příkaz osobní návštěvou, pak zaplatí 5 Kč. Kromě úspory času tedy klient také výrazně ušetří svoje osobní finance.

Živnostenská Banka si účtuje za provedení platby v tuzemsku 3 Kč, avšak v porovnání s Union bankou nemá v úmyslu používání internetu jako prostředku komunikace s účtem fyzickým osobám nepodnikatelům zpoplatnit. Union banka si totiž začne s příchodem nového milénia účtovat 90 Kč měsíčně za použití tohoto informačního kanálu. Kromě jednorázových plateb v rámci ČR si může klient Živnobanky přes internet zdarma zřídit termínovaný vklad a převést na něj disponibilní prostředky dle svého uvážení.

Expandia Banka na rozdíl od ostatních bank nečiní rozdíly poplatků odvislé od použití komunikačního kanálu, avšak nabízí klientům tři základní programy Základ, Plus a Komplet. Tyto programy se navzájem liší výší měsíčního paušálu, přičemž s vyšším paušálem klesají poplatky za vybrané operace. Pro klienty s velkým počtem operací za měsíc je tedy výhodnější zvolit dražší paušál a nižší ceny operací a naopak. Kupříkladu u programu Základ činí sazba za hladký převod peněz v rámci ČR 8 Kč, což je podstatně více než u srovnávaných bank. V případě programu Plus si však banka účtuje 4 Kč a u programu Komplet potom pouze 2,50 Kč. Lze tedy říct, že v tomto ohledu vychází srovnání příznivěji pro ŽB a Union banku. Na druhou stranu je třeba doplnit, že podobně jako Živnostenská Banka si Expandia Banka neúčtuje žádné měsíční poplatky za komunikaci s účtem přes internet.

U obou nováčků na poli internetového bankovnictví je však zatím třeba brát tento způsob komunikace se svým účtem pouze jako doplněk, neboť existuje velké množství operací, které lze provést pouze prostřednictvím jiných kanálů. Jejich netbanking je zatím ve fázi vývoje a připravují v této oblasti další služby. Toto tvrzení však rozhodně neplatí pro Expandii Banku, jejíž internetové bankovnictví umožňuje klientovi zadávat platby do zahraničí, trvalé příkazy, inkasa atd. V tomto případě si klient tedy již dnes vystačí s internetem jako jediným prostředníkem se svým účtem. V následujících týdnech se proto můžeme těšit na to, jak zareagují na hozenou rukavici Union banka a Živnostenská Banka, které se chystají na rozšíření nabídky svých služeb na internetu.

Obsluhujete již svůj účet přes Internet? Jste s poskytovanými službami spokojeni? Postrádáte něco u tohoto komunikačního kanálu?