Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku chybí zaměstnanci, kteří plnohodnotně nahradí dnešní ředitele

aktualizováno 
Celosvětový průzkum ukázal, že v polovině firem chybějí dobří šéfové. V Česku s tím mají největší problém státní podniky. Z celého světa přicházejí špatné zprávy, že lídři nejsou, "došli". Přitom právě teď, po ekonomické krizi, firmy nejvíce volají po vůdcích, kteří by dokázali lidi naladit, aby podávali skvělé pracovní výkony.
Dobrý ředitel by měl mít například zájem o lidi a nezničitelnou energii.

Dobrý ředitel by měl mít například zájem o lidi a nezničitelnou energii. | foto: Profimedia.cz

"Okolo 56 procent ředitelů firem v našem průzkumu přiznalo citelný nedostatek talentovaných nástupců. Nejvíce chybějí lídři v nejvyšším managementu, ale také v tom středním, tedy vedoucí oddělení," říká Martin Buchar, ředitel české pobočky společnosti The Boston Consulting Group. Ta zjišťovala u podniků ve 109 zemích světa, jaké problémy v oblasti lidských zdrojů řeší. Právě hledání a rozvoj lídrů obsadily už třetí rok nejvyšší příčku.

V Česku je situace obdobná. Opravdovými lídry se může pochlubit méně než polovina firem. Mnoho podniků, především těch státních, navíc bojuje se zkostnatělými pravidly z dob komunismu. „Pokud se v nich najde někdo, kdo to chce změnit k lepšímu, má mnohem těžší práci, než kdyby byl v soukromé firmě. A někdy je jeho snaha i marná,“ říká Martin Buchar. Řešením by podle něj bylo státní podniky zprivatizovat.

Ve vedení chybějí ženy

Ze studie navíc vyplynulo, že mezi firemními talenty, tedy lidmi, kteří jsou vytipovaní na to, aby vedli zaměstnance, je jen minimum žen.

"Považuji za alarmující, že ve 44 procentech společností jsou v talentovaných týmech ženy zastoupeny méně než deseti procenty. Dvanáct procent firem přitom nemá ženy mezi talenty vůbec," dodává Martin Buchar.

A proč ženy v této oblasti chybějí? "Udělali jsme interní výzkum mezi zaměstnanci a vyplynulo z něj, že jen devět procent žen touží po kariéře lídra. Těch zbývajících 91 procent chce mít práci, která je baví, ale zároveň jim hodně záleží na rodině a nechtějí obětovat čas, který s ní tráví," vysvětluje ředitelka pro lidské zdroje GE Money Bank Radka Pekelská.

Lídry chceme, ale ne zas tak moc

Jednou z věcí, která může hledání dobrého lídra komplikovat, je strach o místo. "Setkal jsem se s několika případy, kdy se firma chtěla transformovat, přijmout nové metody práce se zaměstnanci, a tak si pozvala zahraniční experty. A pak se stalo něco nečekaného. Vedoucí pracovníci se začali bát o své místo. Říkali si, že když vezmou do svého týmu schopného člověka – vůdce, může je nakonec ohrozit," vysvětluje Martin Buchar.

Také Ivana Watson z České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů se domnívá, že problém mnohdy může být v samém vedení podniku. "Všude je plno nářků, že není dost vůdců. Firmy tvrdí, že je pro ně leadership stěžejní. Otázkou je, jaký je rozdíl mezi rétorikou a tím, jaké vůdce ve skutečnosti přijímají na volné pozice. Ne každý talentovaný lídr se totiž hodí do taktiky a osobních zájmů vrcholového vedení. A pokud se nehodí, ve firmě dlouho nepřežije," tvrdí Ivana Watson.

Podle ní leadership v posledních letech utrpěl velkou ztrátu důvěry kvůli několika skandálům – například kvůli účetním machinacím zkrachovalé firmy Enron či problémům pojišťovny AIG. "Podle studie Harvard Business Review 51 procent dotázaných uvedlo, že přestalo důvěřovat lídrům v amerických firmách. A 76 procent nevěří šéfům v neamerických společnostech. Tunelování, korupce a další aféry, především ty nevyšetřené a nepotrestané, znechucují a demotivují zaměstnance na všech úrovních," dodává Ivana Watson.

Klesající loajalitu zaměstnanců k podnikům potvrdila i studie The Boston Consulting Group. "Je to trend posledních let, který se samozřejmě žádnému z šéfů nelíbí. Lidé jsou se svou prací stále více nespokojeni," tvrdí Martin Buchar. Podepsala se na tom i ekonomická krize, která změnila pracovní podmínky.

TIPY, Jak najít lídra a nepřijít o něj

Dobrý lídr:

* má životní a pracovní zkušenosti
* má zájem o lidi
* má výdrž a elán
* má nezničitelnou energii
* je duševně vyzrálý
* má zdravé ego

Co musí mít firma, aby v ní chtěl lídr pracovat:

* minimum byrokracie
* neformální nehierarchické vztahy
* musí být důvěryhodná
* nesmí se bát nových věcí
* musí umožnit lídrovi realizovat jeho nápady

Co dokáže dobré vůdce vyhnat z podniku:

* rozbujelé interní politikaření
* neetické praktiky
* strach manažerů ze schopných konkurentů

Zdroj: S využitím informací České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměň v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRIKÁŘ VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.