V Česku mohou "podnikat" také středoškolští studenti

P r a h a -
Otázka správné volby budoucího zaměstnání se stává v České republice stále aktuálnější. Čerství absolventi patří ke skupině lidí, jejichž nezaměstnanost výrazně vzrostla. Možnou šanci, jak předejít u neúspěšných žadatelů o práci existenčním problémům, představuje vyzkoušený projekt Výhody prodlouženého studia, který zajišťuje nadace Junior Achievement (JA).

VLASTNÍ KARIÉRA NENÍ MOC DALEKO

Nadace se zaměřila na žáky osmých a devátých tříd, kteří stojí před rozhodnutím, jakou vzdělávací cestu si zvolí a čeho chtějí ve svém budoucím povolání dosáhnout. Během osmi vyučovacích hodin se snaží žákům přiblížit okolnosti spojené s jejich volbou povolání. S pomocí pracovního sešitu řeší žáci hravou a aktivní formou úlohy dotýkající se jejich plánů v oblasti vzdělání, diskutují o svých současných znalostech a zálibách, sestavují ovšem také svůj vlastní měsíční rozpočet (jak by měl podle nich vypadat). "Diskusí o životních nákladech, o vydáních domácnosti, o vlastních představách o úspěchu či kariéře chceme docílit, aby se děti zamýšlely více nad svým budoucím povoláním," říká Vendula Mráčková z nadace Junior Achievement. "Většina žáků se těší na dospělost a s ní spojenou samostatnost, mnoho ovšem neví o tom, jak je náročné žít samostatně a jaké starosti to s sebou přináší", tvrdí Mráčková.

DO ŠKOLY PŘICHÁZEJÍ PORADIT I ODBORNÍCI

Více než polovina žáků devátých ročníků je bezradná, a neví jaké povolání si zvolit. "Chceme jim ukázat, že rozhodnutí, které učiní, je závažné a že právě oni ponesou jeho důsledky. Vedeme děti k tomu, aby se naučily jednat samy za sebe," sděluje Vendula Mráčková. Program Výhody prodlouženého studia počítá se zaškolenými učiteli, ale také s dobrovolnými konzultanty, kteří přijdou se svými zkušenostmi přímo do vyučování. "Až v šedesáti procentech případů nepracuje se skupinou dětí pouze učitel, ale také například zaměstnanci pracovních úřadů, zástupci firem či rodiče. Chceme, aby celý program byl co možná nejpraktičtější a konkrétní, aby se týkal současnosti a jejich problémů," vysvětluje Mráčková. Program byl schválen a doporučen ministerstvem školství, a lze jej zařadit například do hodin občanské nauky. Škola získá zdarma všechny materiály a pomůcky, kterých je třeba. Učitelé se bezplatně zúčastní krátkého metodického školení.

JAK SE ASI PODNIKÁ NA STŘEDNÍ ŠKOLE?

Ačkoli středoškoláci jsou běžně chráněni před reálnými starostmi a s praxí je zatím nespojuje téměř nic, není tomu tak u všech. Značná část ze sto dvaceti tříd, které se zapojily do programu Aplikované ekonomie, může založit vlastní studentskou společnost. Ta funguje jako občanské sdružení, které se zaregistruje na ministerstvu financí, od kterého dostane přidělené vlastní IČO. Pak už musí studenti sami prokázat, jak jsou schopní a úspěšní. Vymyslí si svůj podnikatelský záměr, provedou si průzkum trhu, zda budou mít poptávku, rozdělí si funkce, a mohou začít "podnikat". Peníze, které jako občanské sdružení získají, vlastní "zisk", ale investují zpět do svého vzdělání, například zakoupí slovníky, či podniknou studijní cestu. Oblasti studentského podnikání jsou různé. V letošním ročníku soutěže o nejlepší studentskou společnost zvítězila podnikatelská škola z Opavy, která vyráběla suché květiny. Velká část studentů podniká podle Mráčkové v oblasti "školních občerstvení", nebo dokonce prodávají komponenty k počítačům. Součástí programu je rovněž seznámení se základními ekonomickými pojmy a hospodářskými problémy, které se vztahují k situaci České republiky. Studenti obdrží zdarma učebnice i další pomůcky.

STUDENTI SPOLUPRACUJÍ S KOLEGY ZE ZAHRANIČÍ

Pokud je některým studentským firmám tuzemský trh příliš malý, mohou "expandovat" i na zahraniční trhy. Pomůže jim a podpoří je program Euro - Globe. V jeho rámci mohou navázat spolupráci se zahraničními studentskými společnostmi. Jejich dorozumívacím jazykem je většinou angličtina. Nejčastějšími partnery jsou Slovensko, Maďarsko či Polsko. V rámci programu se jim dostane i základního kurzu o ekonomii zahraničního obchodu. Praktický a podnikatelský duch je znát ze všech aktivit nadace Junior Achievement, kterou finančně podporuje Tomáš Baťa. Centrála nadace pro střední a východní Evropu se nachází v Baťově vile ve Zlíně, kterou dal známý podnikatel k dispozici jako dětský dům. Baťa programy nepodporuje pouze finančně, ale vždy, když je v České republice, se zajímá o konkrétní studentské aktivity. Pomáhá tak alespoň vzdělávacím projektům, když nemohly být po roce osmdesát devět obnoveny známé zlínské Baťovy školy práce, které za první republiky zkoušely mimo jiné moderní vyučovací metody.

Kontakt, zapojení do programu:

Vendula Mráčková Junior Achievement, Jindřišská 20. 111 21 Praha 1 telefon: 02/24213863, fax: 02/24213934, e-mail: bata.ja@ecn.cz