Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V kavárně obsluhují i lidé s handicapem

aktualizováno 
V kavárně Ethiopia Café na pražských Vinohradech pomáhají zdraví zaměstnanci kolegům s mentálním postižením. Těch zde pracuje polovina.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Když je pohoda v týmu, hosté to poznají a budou se sem rádi vracet, říká Jiří Škvor, majitel kavárny. Vstřícné a tolerantní prostředí je důležité také proto, že Ethiopia Café zaměstnává lidi se zdravotním postižením.

"Kavárna funguje na bázi sociální firmy, tedy padesát procent zaměstnanců jsou lidé se zdravotním postižením a padesát procent lidé zdraví," vysvětluje, jak funguje podnik, kde pracuje na větší či menší úvazky celkem 18 lidí, z nichž čtyři mají dokonce plný invalidní důchod. Ti zcela zdraví pomáhají ostatním práci zvládnout. Mzdy postižených zaměstnanců pomáhá pokrýt úřad práce. Prostředky na další náklady však musí sociální firma podobně jako neziskové organizace získávat z různých nadací a fondů.

Lákavá nabídka

Jedním z těch, kdo mají na starosti hladký běh kavárny, je barman Pavel Christian Zamazal. "Nikdy předtím jsem se zdravotně postiženými nepracoval, mám jen zkušenosti jako vedoucí směny z jedné velké sítě kaváren," vzpomíná. "Měl jsem trochu strach, jak to budu zvládat. Ale jednání se zcela zdravými lidmi je někdy náročnější, například pokud pracujete s někým, kdo je paličatý a neochotný. Moji kolegové v Ethiopia Café rádi pracují, ochotně vám naslouchají a jsou velmi vstřícní," popisuje své zkušenosti.

Hlavním úkolem barmana není jen příprava kávy a nápojů. Má mít také situaci v kavárně pod kontrolou. "Musím především práci koordinovat, a když nastanou nějaké zmatky, tak kolegům vše vysvětlit a uklidnit je, aby se nestresovali a soustředili se na práci," říká Pavel Christian Zamazal. Aby vše dokázal správně vyřešit, k tomu mu pomáhají odborní zaměstnanci kavárny, koordinátorka programu Lucie Havlíčková a trenérka Petra Měchýřová.

Usměvavá obsluha

Kateřina Navrátilová, Barbora Ullmannová a Václav Hapl - všem je kolem třiceti let a řadu z nich během svého života strávili na úřadě práce. Byli by na něm možná i dnes, protože zaměstnavatelů, kteří by byli ochotni je zaměstnat, není mnoho. Navíc ne každá práce je pro ně vhodná, stejně jako pro ostatní lidi s mentálním či duševním postižením.

Například Barbora Ullmannová má částečný invalidní důchod a na úřadě práce strávila více než rok. Kdysi pracovala jako nezdravotnický personál na jednotce intenzivní péče v nemocnici, pak ale odešla na rodičovskou dovolenou. Práce v kavárně jí vyhovuje více. "Je tu příjemnější prostředí," říká.

Kateřina Navrátilová si prošla prací v jednom obchodním řetězci a cukrárně. Se svou drobnou postavou však fyzickou práci, jako je nošení těžkých beden, nezvládala. "Pak mi opatrovnice sehnala místo tady. Jsem tu ráda, jsou tu na nás hodní," dodává s tím, že by práci v kavárně za žádnou jinou nevyměnila. Stejně nadšený je i Václav Hapl, bývalý zahradník, který přišel o práci. "Hosté mě překvapili, když na mě mluvili cizím jazykem. Ale zvládl jsem to, teď se doma učím anglicky a německy," dodává.

Klidný nástup

Všichni tři měli štěstí, kavárna má jen omezený počet pracovních míst, zatímco zájemců jsou desítky. "Přihlížíme k pořadníku, ale ze zájemců si vybíráme stejně jako v jakémkoli jiném výběrovém řízení. Je nutné, aby měli silnou motivaci a také práci navzdory svému postižení zvládli. Bohužel jsme se museli rozloučit se zaměstnankyní trpící epilepsií, jejíž důsledky měly výrazný vliv na schopnost koordinace pohybů," říká Jiří Škvor.

Zaměstnanci postupně nastupovali od 1. března. "V prvních dnech na večerních směnách ještě vypomáhali zdraví brigádníci. U lidí se zdravotním postižením musíme počítat s delším časem na zapracování. Nováčci se vždy zaučují na dopoledních směnách, kdy je méně hostů. Když práci zvládají, přecházejí do odpolední směny a ti zkušení už pracují večer, kdy je kavárna plná," popisuje Jiří Škvor způsob, jak je zajišťován hladký běh kavárny.

Barman Pavel Christian Zamazal k tomu dodává: "Ze začátku jsme museli dolaďovat detaily, ale provoz se rozbíhal plynule. Až na některé spletené objednávky vše fungovalo. Po dvou měsících jsme profesionální jako jakákoli jiná kavárna. I když vždy je samozřejmě co zlepšovat."



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.