NĚKDE PANUJE JEŠTĚ DUCH SOCIALISMU
Velmi záleží na tom, zda se jedná o českou nebo zahraniční firmu. A nejen to - v případě české firmy je důležité, zda vznikla v dávné socialistické éře či později."V bývalých socialistických podnicích nyní zprivatizovaných, vládne zpravidla zdárně vyvinutá byrokracie s pomalejší orientací na principy tržního hospodářství" říká Barbora Tomšovská z konzultační společnosti Wrightson and Urquhart. V praxi to znamená, že komunikace probíhá přes řadu zbytečných prostředníků jako jsou různí náměstci nebo vedoucí oddělení. Úplnou specialitou českých podniků je kniha docházky - zaznamenávají se do ní příchody a odchody a ten, kdo ráno nestihne včasný příchod do práce se ocitá pod červenou čarou hříšníků. V takové firmě je obvykle třeba oslovovat nadřízeného titulem, který stvrzuje jeho nejvyšší dosažené vzdělání. Společnosti vzniklé po revoluci jsou obvykle o dost pružnější, nepotrpí si na formality a důraz je kladen spíš na vytvoření solidního pracovního prostředí.
V ZAHRANIČNÍCH FIRMÁCH SE ZAČÍNÁ POZDĚJI
V anglosaských společností je firemní kultura jiná než v jejich českých obdobách. Pracovat se začíná později - mezi devátou a desátou hodinou, o to později se však také končí." S anglicky mluvícím šéfem není třeba řešit vykání či tykání - to angličtina vyřešila sama - všichni se oslovují křesním jménem" podotýká Barbora Tomšovská. V německých firmách si potrpí na přesnost a dochvilnost a vztahy jsou tam formálnější. Daleko více času než v britských firmách je tam třeba věnovat písemnostem - výkazům práce. Výhodou skandinávských firem je zase taková firemní struktura, ve které vládne nestrukturovaná podřízenost - i pracovník v nižším postavení může komunikovat s generálním ředitelem. Skandinávské společnosti mají velmi kvalitní systém péče o zaměstnance - široké sociání výhody - velké možnosti sebevzdělání a profesního růstu."To vytváří velmi silný pocit loajality zaměstnanců vůči zaměstnavateli" upřesňuje Michaela Krčmová z konzultační společnosti Wrigtson Urquhart.
V AMERICKÉ FIRMĚ SE HODÍ BÝT" HAPPY"
Jinak než v ostatních zahraničních firmách to vypadá v americké společnosti. To, co je možné vidět na plátnech kin, je velmi často také opravdovou realitou - na jedné straně je atmosfera upjatá, na druhé velmi benevolentní. V praxi to vypadá tak, že uvolněné kamarádské prostředí, kde se všichni oslovují křesními jmény a tváří se, že nemají vůbec žádné problémy, je v silném protikladu s tvrdou rukou managementu společností. Když některý zaměstnanec profesně nevyhoví, velmi rychle se s ním firma rozloučí. Impulsivní povahy velmi ocení prostředí jižanských společností třeba italských nebo francouzských - specifická mentalita se výrazně promítá do jejich firmeního prostředí a to ne každému může vyhovovat.