Kontrolovaná osoba se často chovala tak, aby nebylo vůbec zřejmé, zda půjčku zprostředkuje, nebo peníze přímo půjčí. Ilustrační foto

Kontrolovaná osoba se často chovala tak, aby nebylo vůbec zřejmé, zda půjčku zprostředkuje, nebo peníze přímo půjčí. Ilustrační foto | foto: Koláž - iDNES.cz

V nabídkách půjček není férová polovina nebankovních poskytovatelů

  • 17
Půjčíme výhodně, na cokoliv a bez dokládání příjmu. Podobné inzeráty jsou pro některé občany velkým lákadlem. Řada těch, kdo úvěry nabízejí, přitom sahá k nekalým praktikám zavánějícím lichvou a uchazečům o nebankovní půjčku zatajují řadu podstatných informací. Fér podle obchodní inspekce nehraje polovina z nich.

V Česku od letošního ledna platí nová pravidla pro poskytování spotřebitelských úvěrů. Lidé, kteří si chtějí půjčit, mají právo dostat jasnou nabídku bez klamavých praktik. Rozsáhlá kontrolní akce ČOI, která proběhla napříč Českou republikou od počátku ledna do konce září, však zjistila závažné nedostatky.

Nepřehlédněte

"ČOI letos provedla 212 kontrol zaměřených na smlouvy a nabídky spotřebitelských úvěrů a nedostatky zjistila v 111 případech. Zprostředkovatelů se týkalo 126 kontrol a věřitelů 58. Zjištěné nedostatky jsou častější u zprostředkovatelů, dvě třetiny z nich porušilo zákon," říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Postihy, které ČOI uložila, byly citelné. V 73 případech udělila vysoké pokuty v celkové výši 776 tisíc korun a řada prohřešků bude mít dohru ve správním řízení.

Sahá se i k nekalým a agresivním praktikám

Revizoři ČOI nejčastěji zjistili, že reklama na spotřebitelský úvěr neobsahovala všechny zákonem stanovené náležitosti, aby na první pohled působila jako skvělá nabídka. Také sjednané smlouvy často neměly požadované údaje. "Někteří věřitelé porušili povinnost předat před uzavřením smlouvy spotřebiteli zákonem požadované informace v písemné formě. V osmi případech jsme zjistili také klamavé nebo agresivní praktiky," přibližuje mluvčí.

Časté bylo i to, že se kontrolovaná osoba chovala tak, aby nebylo vůbec zřejmé, zda půjčku zprostředkuje, nebo peníze přímo půjčí. Žadatel o úvěr pak může sednout na lep a místo úvěrové smlouvy podepsat smlouvu zprostředkovatelkou. Ta půjčku nemusí vůbec zajistit, jejím podepsáním se však občan zaváže, že i v takovém případě zaplatí zprostředkovateli tučnou odměnu.

"Na nevýhodné smlouvy o zprostředkování úvěru přistupují zejména spotřebitelé v tíživé finanční situaci, jejichž povědomí o úvěrech je velmi nízké. Následně pak padají do finanční pasti," upozorňuje Fléglová.

Co zjistila ČOI

Porušení zákona o spotřebitelském úvěru:

  • Reklama na spotřebitelský úvěr neobsahovala náležitosti stanovené v § 4 – porušilo 57 kontrolovaných, z toho 45 zprostředkovatelů.
  • Reklama na spotřebitelský úvěr neobsahovala údaj o rozsahu oprávnění zprostředkovatele, zejména pro kolik věřitelů vykonává zprostředkovatelskou činnost nebo zda tuto činnost nevykonává pro žádného věřitele (§ 17) – porušilo 54 kontrolovaných.
  • Sjednané smlouvy neobsahovaly požadované náležitosti, nebo smlouva nebyla spotřebiteli vůbec předána (porušení § 6 odstavec 1) – porušeno šesto věřiteli.
  • Spotřebitel neobdržel před uzavřením smlouvy zákonem požadované informace v písemné nebo jiné trvale zachovatelné formě (porušení § 5 odstavec 1) – celkem pět zjištění.

Nejvíce nedostatků zjistili inspektoři na Moravě

Kontrolní akce také naznačila, že zákon nejvíce porušují zprostředkovatelé a poskytovatelé úvěrů v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde pochybilo celkem 25 osob z 39 kontrolovaných. V Jihomoravském a Zlínském kraji nehrálo fér 28 osob ze 40 kontrolovaných. Nejlépe dopadli poskytovatelé a zprostředkovatelé půjček v Praze a Středočeském kraji, kde kontrola ČOI odhalila deset pochybení z celkového počtu 39 kontrol.

Podle vyjádření Miroslavy Fléglové lze v předvánočním období očekávat nárůst těchto neférových nabídek, takže ČOI bude v kontrolách poskytovatelů a zprostředkovatelů půjček pokračovat.