Zbývá jedině soud
Pokud jste si jisti, že jste si nezpůsobili vadu na zboží sami, nebojte se ji reklamovat. Uděláte-li to ihned, což bude ve lhůtě šesti měsíců od zakoupení, můžete v obchodě žádat výměnu výrobku nebo jeho opravu. Záleží na vás, co si vyberete. V případě, že vám prodávající produkt nevymění například z toho důvodu, že tentýž už nemá na skladě, můžete odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze. Nebo také chtít slevu z ceny, nebrání-li vada řádnému užívání. Pokud se vám podaří vadné zboží úspěšně reklamovat, máte vyhráno. Pozor však, rozhodne-li se prodejce vám vrátit peníze, žádejte vyplacení celé částky ihned. „Zákon neukládá, dokdy to obchodník musí udělat. Mohlo by se stát, že by obnos zadržel, a pak byste se o něj museli soudit,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Tentýž postup zbývá i v opačném případě, tedy v situacích, kdy prodávající reklamaci zamítne. Chcete-li se domoci svých práv, budete muset podat žalobu.
Internet je jisté riziko
Obdobná pravidla platí i pro reklamaci dárků zakoupených prostřednictvím internetu. Záruční lhůta na spotřební zboží je dva roky. Jestliže vám zboží nevyhovuje, můžete je nepoužité a v původním obalu vrátit do 14 dnů. „Poslední den lhůty však už musí být u obchodníka,“ říká Fléglová. Má-li výrobek vadu, je nutné postupovat obvyklým způsobem. V případě internetového nákupu je však dobré být hned od začátku mnohem obezřetnější. Člověk kupuje na dálku mnohdy zboží za desetitisíce a často vůbec nezná podmínky, za jakých lze například zboží vracet, protože firma je na svých internetových stránkách nesdělí. Jde například o manipulační poplatky či různé jiné platby, které si obchodník strhne z ceny zboží, a nevrátí tak zákazníkovi celou zaplacenou částku. „Internet je stále určité riziko. Spotřebitelé by neměli nakupovat v nezavedených prodejnách, které předem nesdělují všechny informace. Jistou zárukou serióznosti je členství například v Asociaci zásilkových obchodů,“ dodává Miloslava Fléglová.