Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy se vrátily k pořádání vánočních večírků. Upevňují vztahy v týmu

aktualizováno 
Advent je tady a s ním i oblíbené vánoční večírky. Firmy se snaží být nápadité a své zaměstnance a obchodní partnery zapojit do zábavného programu. Co je letos nejvíc „in“ a proč je dobré pozvání zaměstnavatele na takovou společenskou akci přijmout?

Nejoblíbenějším dnem pro pořádání vánočního večírku je čtvrtek. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vánoční večírek plánuje letos uspořádat zhruba 70 procent firem. A předhánějí se, která z nich přijde s lepším programem a vymyslí nápaditější místo pro konání vánočního večírku. Nejčastěji se odehrávají v restauraci, baru, v konferenční hale hotelu, ale také v galerii, muzeu nebo pivovaru.

„Večírky mívají i specifická témata, například ohnivý latinsko-americký ostrov uprostřed studené zimy. Loučení se starým rokem může začít společnou snídaní, vyráží se i za sporty, třeba do haly vyzkoušet si curling, zahrát si fotbal nebo lasertag, což je obdoba paintballu,“ říká říká Paulína Jalakšová z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Většina vánočních večírků se koná v prosinci a nejčastějším dnem konání je čtvrtek. Některé firmy ale tyto společenské akce posouvají až na leden. „Zjistily, že organizačně i finančně výhodnější je nechat setkání zaměstnanců až na nový rok. Důvodů je několik. Před Vánoci je velká poptávka po prostorách a pro velké firmy je v Praze výběr značně omezen, proto se může stát, že v předvánočním termínu již není místo. Dalším důvodem jsou i finance, po novém roce se dá ušetřit na cateringu, barových mistrech a jiných doprovodných službách,“ uvádí Ladislav Kučera ředitel personálně poradenské společnosti HAYS.

Nemoc z open space

Open space přináší syndrom, který je považován za civilizační chorobu

Místo pro práci i pro poradu

Podle něj kolem roku 2010 přestaly některé firmy dělat velké společné akce, byly roky, kdy se vánoční party nekonaly z ekonomických důvodů vůbec. Poslední dobou se však zájem o vánoční setkání opět roste.

Zkušenosti totiž ukazují, že na večírcích vznikají dlouhodobé mezilidské vztahy, a to souvisí se zvýšením efektivity celého týmu. A Vánoce jsou ideální chvílí na sbližování.

„Vánoční večírky jsou součástí teambuildingu, slouží k upevnění firemních vztahů. Zejména pro firemní nováčky jsou dobrou příležitostí, jak v neformálním prostředí poznat kolegy. U zahraničních firem se vánočních večírků zúčastňuje i vedení firmy, se kterým se ne všichni zaměstnanci mohou během roku setkat. Pokud někdo takové akce nevyhledává, je vhodné pozdravit se s pár kolegy a večírek opustit po slavnostním projevu vedení firmy,“ doporučuje Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury AC JOBS.

Večírek v převleku, charita a mikulášská nadílka

Večírek se nemusí konat večer. „Náš významný klient pořádá pro zaměstnance před Vánocemi dopolední kavárny s charitativním podtextem. Zaměstnanci se sejdou v prostorách společnosti, společně se občerství, mohou nakoupit drobnosti od různých nadací a občanských sdružení. K dispozici bývají kávové speciality, punč a vánoční cukroví,“ uvádí Ladislav Kučera.

Nejčastější program večírků

  • Koncert či jiné umělecké vystoupení
  • Barmanská show
  • Kulinářské speciality
  • Tematická setkání (karibská party, 30. léta, black ́n ́white party...)
  • Foto koutek - jednotlivci i týmy se fotografují s předem připravenými rekvizitami. Fotografie je pak možné vystavit na nástěnku ve firmě nebo poslouží jako památka.
  • Kreativní tvoření - malování, zdobení adventních věnců, vazba květin
  • Rychlokurzvaření, míchání nápojů s následnou konzumací vlastních „produktů“
  • Sport - paintball, bowling, lyžování
  • Karaoke

Firmy, které mají hodně zaměstnanců s malými dětmi, pořádají například mikulášskou nadílku nebo rodinná setkání, kde si děti společně s rodiči mohou vyrobit vánoční dárky či dekorace.

Firmy s více pobočkami v regionu často volí výjezdy, program vánočního setkání se pak promítne i do dalšího dne. Často je to spojeno s prezentacemi managementu, nicméně zábava může být i sportovního rázu. Firmy v těchto případech volí zimní sporty v horských střediscích.

Náklady? Tisíc korun na osobu

Některé firmy utratí za vánoční večírky statisíce. Jen cena pohoštění se pohybuje v rozmezí od 350 do tisíce korun na osobu. Významnou položkou v rozpočtu je doprovodný program a v neposlední řadě pronájem prostoru.

„Větší firmy zejména z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, obchodu a služeb pořádají akce formálnějšího charakteru. Ty se často konají v hotelu s bohatým cateringem a pestrým doprovodným programem. Naopak firmy z oblasti výroby si potrpí na neformálnější akce. Výjimkou u velkých firem není ani to, že večírky pořádají jednotlivé divize samostatně. Malé firmy pojednávají takové akce v rodinném duchu, často se jich účastní partneři i děti zaměstnanců,“ doplňuje Marcela Vyskoková.

Jak mít v práci dobrý tým

Neberte lidi s vnitřním pohonem, rozvrátí firmu

Někde se v rámci večírků vyhlašují roční výsledky, předávají se vtipné diplomy nebo se spřádají plány na další rok. Také se udělují odměny, bonusy nebo veřejné pochvaly.

Nepřehánějte to s alkoholem

A jak by se měli pracovníci na vánočním večírku chovat? Vždy je vhodné přihlédnout k firemní kultuře společnosti. „Jedno pravidlo by si ovšem měli zapamatovat všichni: je dobré nepřehánět to s alkoholem. I po vánočním večírku budete s kolegy denně v kontaktu a nechcete být přece ještě několik týdnů po akci terčem vtipů,“ dodává Paulína Jalakšová.

Vánoční večírek podle ní také hodně prozradí o firemní kultuře - dress code, nabízené jídlo, nápoje a dárky vždy určují charakter večírku. Jinak se zaměstnanci cítí na oficiálním setkání během čtyřchodového menu, když jsou navlečení do obleků a koktejlek, jinak u baru v ležérním oblečení anebo na akci pořádané pro celou rodinu. A údajně 22 procent lidí nezvládne odhadnout vhodné oblečení na firemní večírek.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kdy se za výuku cizích jazyků na pracovišti vyhazují peníze bez efektu

„Investice do vědění nesou nejvyšší úrok,“ prohlásil kdysi Benjamin Franklin. Možnost studia jazyků je pracovní benefit, který se každému zhodnotí. Jenomže ne...  celý článek

Ilustrační snímek
Průzkum: Podnikání není pro mladé atraktivní, dávají přednost pohodlí

Mladí lidé dávají v poslední době přednost klasickému zaměstnání před podnikáním. Je to proto, že si v době minimální nezaměstnanosti mohou vybírat z nabídek...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavé profese: falešný zaměstnanec, který hodnotí, jak se firma chová

Mystery shopping asi znáte. Výzkumník se v obchodě vydává za běžného spotřebitele a přitom hodnotí nabízené služby. Mystery employee dělá něco podobného....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Šéf banky JPMorgan: Bitcoin je podvod a držitelé utrpí velké ztráty
Šéf banky JPMorgan: Bitcoin je podvod a držitelé utrpí velké ztráty

Generální ředitel největší americké banky JPMorgan Jamie Dimon podrobil ostré kritice kybernetickou měnu bitcoin a ozna... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.