Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Váš nápad nikoho nezajímá? Nebojte se za sebe lobbovat

aktualizováno 
Jsou firmy, které své pracovníky za dobré nápady finančně ocení. Zato jinde musíte o pochvalu skoro prosit a finanční ohodnocení vám nedají nikdy. Protože vaše práce může být přeci ještě lepší. Chyba se najde jak ve firmě, tak i v prezentaci nápadu. Někteří pracovníci se totiž nedokáží správně prosadit.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - žena, muž, manager, manažer, vynadat, zlost, | foto: Profimedia.cz

Jsou také šéfové, kteří z každé změny, která by mohla do firmy přijít, mají noční můry. Nemusí to však vždy být jen nadřízený, u koho pohoříte s jakýmikoliv návrhy na zlepšení chodu firmy, vztahů se zákazníky anebo třeba zvýšení prodeje. Stačí, abyste se v týmu potkali ať už se starším, uznávanějším nebo sebevědomějším kolegou, který každý dobrý nápad někoho jiného okamžitě zavrhne se slovy: je to nerealizovatelné, bude to stát moc peněz, výsledek nebude odpovídat vynaloženému úsilí a podobně.

"Možná je chyba také v komunikaci podřízeného, který neumí svůj nápad prodat nebo pro jeho přednesení zvolí špatnou dobu," nastiňuje třetí důvod, proč se může iniciativa minout účinkem Jakub Puchalský, ředitel interní/externí komunikace Raiffeisenbank.

Například zaměstnanci Raiffeisenbank mohou posílat návrhy do speciální e-mailové schránky. Oddělení interní komunikace každý z nich přidělí manažerovi zodpovědnému za oblast, jíž se návrh týká. Ten posoudí, zda je realizovatelný, a postará se o jeho uvedení do praxe. Každé tři měsíce pak představenstvo vybere tři nejlepší návrhy a autoři dostanou odměnu.

Nepodceňujte přípravu

Abyste uspěli, je podle Jakuba Puchalského v první řadě nutné zamyslet se detailně nad postupem, jak by měl být váš návrh uveden do praxe. Připravte si tedy argumenty. Nejen, co by měl váš nápad zlepšit, k čemu ve výsledku povede a proč je důležité, aby byl přijat. Nezapomeňte hlavně zdůraznit, čím ostatním kolegům pomůže v práci.

Podle Olgy Medlíkové, lektorky prezentačních dovedností a profesionální vyjednavačky, bývá v týmech nejproblémovější situace, kdy se nějaký velmi neotřelý a originální nápad snaží prosadit nejmladší kolega apod. Avšak nejen pro něj existují dvě možnosti, jak zabránit, aby jeho nápad nezůstal jen na papíře.

Vše správně načasujte

Nejen způsob, ale i správné načasování přednesení návrhu je důležité. "Určitě nechoďte za svým šéfem v pondělí ráno, to mívá obvykle nejvíce práce, nebo v pátek odpoledne, kdy už se těší domů," radí Jakub Puchalský z Raiffeisenbank.

Dřív než svůj návrh předložíte, zeptejte se kolegů, s nimiž máte dobré vztahy, co si o něm myslí. Kolegové jsou také důležití pro případ, kdy tušíte, že váš šéf nemá rád novinky. Pak se podle profesionální vyjednavačky Olgy Medlíkové vyplatí přednést návrh na poradě a už předtím si maximálně pojistit, že vás kolegové podpoří. "Je to práce se silou týmu," říká lektorka prezentačních dovedností s tím, že pokud budete mít podporu celého týmu, šéf bude jen těžko nápad odmítat.

To platí i v opačném případě. Tedy víte, že šéf váš návrh uvítá, ale kolegové budou mít strach, že jim přibude práce navíc. Olga Medlíková soudí, že právě v tu chvíli se vyplatí jít s nápadem nejdříve za šéfem. S podporou šéfa se vám na poradě snáze podaří přesvědčit ostatní.

Snažte se diskutovat

Když se proti vašemu návrhu ozve ostrá kritika, doporučuje se profesionální vyjednavačka, abyste zapomněli na emoce a s druhou stranou všechny výhody a nevýhody pečlivě analyzovali. "Buď protivníka přesvědčíte, že váš nápad je dobrý, nebo on přesvědčí vás, že jste se zmýlili," říká Olga Medlíková. "Ovšem je spíše štěstí, když na sebe narazí dva rozumní lidé, kteří jsou ochotni věcně diskutovat o problému. Většinou se dostávají do hry emoce jako závist, strach z něčeho nového a podobně," dodává.

V takovém případě se podle profesionální vyjednavačky vyplatí lobbovat. I když to zní trochu zákeřně, chcete-li svůj nápad prosadit, možná to je jediný způsob. "Je také dobré s klíčovými lidmi uvnitř firmy, kteří realizací nápadu mohou být ovlivněni, věc nejdřív prodiskutovat. Zvyšuje to šance na přijetí," říká Jakub Puchalský.

Vyjednavačka Olga Medlíková k tomu dodává: "Doporučuji začít obcházet všechny ve firmě a postupně je přesvědčovat, že váš návrh je dobrý. Lidé se často bojí změn a někdy je tento způsob bohužel jediná možná cesta, jak prosadit nějaké zlepšení."



Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Schichtové: Jak jejich slavné mýdlo s jelenem proslavilo Ústí v Evropě

Dobové reklamní panely kosmetické značky Elida z ústecké společnosti Schicht

Vybudovali obrovský podnik, zaměstnávali tisíce lidí. Chtěli konkurovat Škodě a Tatře. Jenže podobně jako u jiných...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz