Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedoucí oddělení jezdí Fabií, ředitelé firem Passatem

aktualizováno 
Podle auta poznáš manažera. Alespoň tak to říkají lidé, kteří mají přehled, jakými firemními flotilami disponují tuzemské podniky. Převládá v nich značka Škoda. Na postech generálních ředitelů vedou ale luxusní německá auta.

Služební vůz je považovaný za skvělý benefit. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Většinou platí, že vedoucí pracovníci různých oddělení mají Škodu Fabia, což je také nejčastější služební vůz v Česku. O stupeň vyšší manažeři jezdí v octaviích. Lidé s ředitelskou funkcí, třeba personální či výrobní ředitelé, mívají často Volkswagen Passat či Škodu Superb, jež je o něco lépe hodnocená.

Generální ředitelé jsou pak zcela zvláštní skupinou. Ti ve státních podnicích nebo ve firmách částečně řízených státem, kteří se snaží nebýt příliš vidět, mají vozy Audi. V BMW jezdí ředitelé "dravci" a mercedesy řídí ti, kteří o svém vysokém postu vědí a stavějí ho na odiv.

Většina manažerů si auta nakupuje podle stanoveného firemního limitu, který se zvyšuje s pracovním zařazením. Běžnou částkou je čtyři sta až pět set tisíc korun. Zcela bez limitu jsou jen auta některých generálních ředitelů. To se pak může mezi služebními vozy objevit i pěkné bentley.

Auto je benefit, který všichni chtějí

Služební vozy považují všichni, kdo je mají, za skvělý pracovní benefit. Ekonomická krize však jeho poskytování významně omezila.

"Bonus v podobě služebního auta, které lze použít i k soukromým účelům, patří mezi zaměstnanci jednoznačně k nejžádanějším. Ovšem zaměstnavatelé ho nyní nenabízejí tak často jako dříve. Kvůli ekonomické krizi o něj přišli především lidé na nemanažerských pozicích nebo ti, kteří ho nepotřebovali přímo k práci," říká Aleš Křížek, ředitel personální společnosti Robert Half pro Českou republiku.

Do firem jde většina prodaných aut na českém trhu

"Firmy sice v posledních dvou letech brzdily nákupy aut, ale méně nakupovali i privátní zákazníci. Celkově tak prodej aut poklesl, a tím pádem se to na číslech významně neodrazilo. Dlouhodobě se firemní nákupy pohybují mezi 55 a 60 procenty," vysvětluje Richard Plos, šéfredaktor časopisu Fleet, který potvrzuje velký zájem zaměstnanců o služební auta.

"V některých oborech s vysokou fluktuací pracovníků je nabízené služební auto často jedním z důvodů, proč přejít ke konkurenci. Často se to děje například u obchodních zástupců farmaceutických společností," dodává Plos.

Lepší auto za méně peněz

Na velké šetření to však v garážích firem moc nevypadá. Někde dokonce stojí lepší "fára" než dříve. Vysvětlení je jednoduché. Ceny aut padaly, a pokud měl dříve manažer cenový limit na nákup auta čtyři sta tisíc a koupil si "vytuněnou" fabii, dnes si může za stejné peníze pořídit slušně vybavenou octavii.

"U nás je vozový park stále stejný, neboť jsme v rámci úspor snížili nabízený limit, a to v průměru o padesát tisíc korun. Lidé si tak koupí zhruba stejné auto jako před třemi lety," vysvětluje ředitel úseku dopravní služby firmy ČEZ Tomáš Sedláček.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Naše práce je dřina, uchazeče to odrazuje, říká pekař

Meduna

Je brzy ráno, stojím v pekárně čakovického hypermarketu Globus a vypadám jak šmoula. Na sobě mám bílý ochranný hábit a...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...
Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...

Po ČNB přišlo se svojí novou prognózou vývoje české ekonomiky i Ministerstvo financí ČR, které stejně jako centrální ba... celý článek



Najdete na iDNES.cz