Vladislav Havelka chtěl pozvat rodiče na víkend ve znamení sportu. Rodina je totiž fanouškem florbalu a v Praze se konalo mistrovství světa. Pan Havelka začal hledat vstupenky, kde jinde než na internetu. „Když jsem do vyhledávače zadal název akce, jako první mi vyskočily stránky Viagogo.com, nikde jinde se lístky objednat nedaly,“ popisuje svou zkušenost sportovní fanoušek.
Server Viagogo upozorňoval: po vstupenkách je vysoká poptávka, prodávají se rychle, na akci se dívá dalších x lidí, na tuto akci zbývá už méně než 3 % vstupenek. A tak pan Havelka čtyři vstupenky objednal, za každou zaplatil 1 025 korun. Když lístky dorazily, nestačil se divit. Na vstupence byla uvedena cena 550 korun. „To znamená, že společnost na mě vydělala skoro pětistovku na každém lístku a ještě dalších 900 korun mi naúčtovali za rezervaci,“ rozhořčuje se čtenář. Snažil se předražené vstupenky reklamovat, ale marně. „Pod záložkou Kontakty je odkaz, ten mě zavedl na další odkaz, až mě kruh odkazů zavedl zase na začátek,“ líčí svůj pokus o komunikaci se společností Viagogo.
„Okradli mě a určitě i další zákazníky a my nemáme žádnou možnost se bránit,“ stěžuje si pan Havelka a ptá se: „Nejde mi ani o peníze, ale o princip a o spravedlnost. Přece si někdo nemůže naplnit kapsy na úkor fanoušků, můžete nějak pomoci?“
Vyjádření Viagogo: My nic neprodáváme
Společnost Viagogo má sídlo ve Švýcarsku. Na jejích stránkách opravdu nenajdete kontaktní kancelář nebo telefon. Kupodivu najdete e-mailovou adresu pro dotazy novinářů. A tak reklamaci a žádost o vysvětlení místo pana Havelky poslala naše redakce. Odpověď přišla obratem, Viagogo za nic nemůže, protože nic neprodává. Anglicky psaný e-mail podepsaný Press Office citujeme v úplném znění, samozřejmě v českém překladu.
„Viagogo je tržní prostor a nenakupuje ani neprodává vstupenky. Viagogo poskytuje platformu pro třetí strany, aby mohly prodávat vstupenky účastníkům akcí. Viagogo nestanovuje cenu vstupenek, tu stanovují prodejci, a cena může být nad nebo pod původní nominální hodnotou. Při vysoké poptávce a omezené nabídce ceny stoupají. Jakmile proběhne transakce, kupující očekává, že dostane vstupenky a prodávající platbu. Pokud kupující nemá zájem využít zakoupené vstupenky, může je jednoduše přeprodat jinému zájemci na naší platformě. Vstupenky prodané na platformě Viagogo jsou pravé a byly prodány původním kupujícím v dobré víře.“
Nespokojených zákazníků jsou stovky
Máte problém?Nejen s nákupy na internetu vám pomůže spotřebitelská poradna dTestu každý všední den od 9 do 17 hodin na telefonním čísle 299 149 009 |
Podle zkušeností jiných zákazníků měl pan Havelka v podstatě štěstí. Lístky mu dorazily a nebyly falešné. Od poloviny roku 2017 eviduje dTest na společnost Viagogo celkem 305 stížností, z toho 245 za rok 2018. Obsah stížností je poměrně velký – od úplného nedodání vstupenek či dodání vstupenek falešných, přes dodání vstupenek jiných (například horší místa) až po sražení vyšší částky z platební karty, než je ta, která byla ukázána před platbou.
„Právě poslední uvedený problém je nyní velmi častý,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a uvádí příklad: „K inzerované ceně se připočítají různé další poplatky až po zadání platebních údajů, takže spotřebitel už nemůže couvnout a peníze se mu z účtu strhnou. Takový postup je však v rozporu s tím, jakým způsobem musí být spotřebitel informován o ceně – před realizací platby musí být uvedena cena konečná včetně všech daní a poplatků.“
Česká obchodní inspekce udělila Viagogo pokutu
Desítky stížností na server Viagogo.com obdržela i Česká obchodní inspekce a začala se podnětům věnovat. Inspektoři provedli kontrolní nákup a do objednávky zařadili vstupenku na koncert Robbieho Williamse v inzerované ceně 2 681 korun.
„Server uvedl: plus rezervační poplatky a DPH, aniž by byl spotřebitel seznámen se skutečnou finální cenou vstupenky,“ uvádí mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. „Jedná se o neseznámení spotřebitele s cenou, užití nekalé obchodní praktiky. Navíc na webových stránkách nejsou pro spotřebitele řádně uvedeny informace o jeho právech, ani povinná informace o mimosoudním řešení sporů,“ vyjmenovává prohřešky společnosti Viagogo mluvčí ČOI. Česká obchodní inspekce proto rozhodla o pokutě šedesát tisíc korun, rozhodnutí bylo již společnosti doručeno a nabylo právní moci.
„Pokuta samotným spotřebitelům nepomůže, Česká obchodní inspekce však není oprávněna v rámci kontrolní činnosti zasahovat do konkrétních uzavřených smluvních vztahů dvou stran a přinutit například prodejce, aby spotřebiteli vrátil peníze za vstupenky,“ dodává Fröhlich.
Jedinou možností je chargeback
„Pokud někdo zaplatil a vstupenky neobdržel nebo zaplatil vyšší částku než byla inzerovaná cena, nejreálnější šancí, jak dostat peníze zpátky, je takzvaný chargeback, což je v podstatě reklamace karetní transakce u banky,“ doporučuje Lukáš Zelený. Právní nárok na vrácení zaplacené částky však neexistuje, vždy záleží na rozhodnutí banky.
Poté, co ČOI vydala tiskovou zprávu, ve které před nákupem u Viagogo varovala, upozornily své klienty i některé banky, například Komerční banka nebo Moneta Money Bank. Fio banka šla ještě dál. „S ohledem na množství stížností, které jsme my sami i Česká obchodní inspekce na tento server zaregistrovali, jsme se rozhodli před nákupem vstupenek nejen varovat, ale naše klienty přímo ochránit tím, že platby našimi kartami u tohoto obchodníka nebudeme dále umožňovat. Chceme tak přímo předejít tomu, aby měli s těmito nekalými praktikami problémy, které by je navíc mohly stát mnohdy nemalé peníze,“ říká mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek.
Pamatujte si:
- Vyhněte se nákupu vstupenek přes překupnické portály.
- Ověřte si, kdo je pořadatelem akce a kdo oficiálním distributorem a jaké jsou podmínky dalšího přeprodávání. U některých akcí není prodej vstupenek jinak než přes oficiální kanály možný, takže v případě, že se o takovou vstupenku jedná, může být jejímu držiteli odepřen vstup na akci. Pravidelně se s přeprodejem pojí také další komplikace.
- Podobně jako u jiných forem nakupování přes internet si před jakýmkoliv odsouhlasením podmínek nebo zadáváním údajů prověřte recenze portálu či obchodníka.
- Obzvlášť opatrní buďte u velmi výhodných nabídek vstupenek. Pokud je cena na jakémkoliv portálu nižší než ta oficiální, je velmi pravděpodobné, že se vstupenkami nebude něco v pořádku.
- Pokud už k nákupu došlo a vyskytl se problém, neprodleně kontaktujte prodávajícího a svou banku.
- V případě jakékoliv nejistoty ohledně internetového obchodníka můžete kontaktovat každý všední den od 9 do 17 hodin spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009.
zdroj: dTest