Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volba školy ovlivní úspěch v práci

aktualizováno 
-
Investice do vzdělání se prý vždy vyplatí. Jakou školu tedy pro své dítě vybrat, aby jeho šance na trhu práce byly co nejlepší ? Podle názoru odborníků pracovních úřadů nelze jednoznačně jmenovat obor, ve kterém se absolvent po skončení školy nepochybně uplatní. V silné konkurenci na pracovním trhu rozhoduje šíře a stupeň vzdělání, kvalita vystudované školy a styl, jakým se v ní žáci učí. Ten si totiž přenášejí i do své pozdější práce a často rozhoduje o jejich úspěchu. Vybrat správnou školu tak znamená vybrat především dobrou školu.

Jak se učí v dobré škole ?

Kvalitní škola se nepozná pouze podle jména. Mnohem více záleží na tom, jakou cestou studenti poznatky získávají. Zdali je výuka tradiční, nebo s užitím moderních a efektivních metod. V české škole bohužel přetrvává zastaralá praxe, kdy si žáci opíší informace z tabule, či jim je učitel nadiktuje a oni je příští hodinu odříkají. V moderním vyučování záleží mnohem více na aktivitě žáků. Oni sami, nebo jejich skupiny, dostanou úkol, ve kterém je skrytý problém. Jeho vyřešení vede k novým poznatkům. "Místo suchého učení zeměpisných údajů a historických dat děti zpracovávají vlastní projekt. Například provozují fiktivní cestovní kancelář. O zemi, kam chtějí cestovat, si musí opatřit co nejvíce informací, které využijí jako fiktivní průvodci a ve svém nabídkovém katalogu. Musí si propočítat rovněž ceny, tedy ani matematika nezůstane stranou," vysvětluje ředitelka Základní školy v Obříství Jitka Kašová. Je přesvědčena, že projektový způsob výuky je mnohem efektivnější než klasický, neboť přenáší reálné situace do školy a žáci je musí aktivně řešit. Navíc se děti učí přijímat kritiku a používat argumentaci při prosazování vlastního názoru. Informace děti získávají nejen v učebnicích, ale například i ve školních nebo místních knihovnách, od pamětníků nebo od specialistů. Moderní způsob výuky již není postaven na oddělených předmětech, kdy zeměpisář neví, co se žáci učí v dějepisu, nýbrž propojuje předměty a poznatky tak, aby je dokázali maximálně využít a znali jejich praktickou cenu. "Do našeho vyučování zařazujeme prvky daltonského vyučování, jehož smyslem je umožnit každému žáku učení podle jeho osobních schopností a nadání. Žáci zpracovávají několikrát v týdnu úkoly, které jim učitel takzvaně ušil na míru," sděluje učitelka Věra Burešová ze ZŠ Chalabova v Brně. Takový způsob vyučování umožňuje individuální rozvoj každého žáka. Učitelé se neobracejí na neexistujícího průměrného studenta, protože člověk je osobnost a každý potřebuje trochu jiný přístup.

Kdo změní tradiční pojetí výuky českých školách?

Se stavem českého školství není spokojeno ani jeho ministerstvo, které proto otevřelo celonárodní diskusi o úkolech a cílech vzdělání. Zpracovává ji do podoby koncepce v takzvané Bílé knize. Ta by mimo jiné měla představit nový způsob výuky a učení. Neboť podle některých výzkumů žáci základních a středních škol sice prokazují vysokou úroveň dosažených poznatků, avšak zaostávají ve srovnání se svými evropskými spolužáky v jejich praktickém využívání. Změnu ve školství ovšem požadují stále častěji i zaměstnavatelé, kteří nejsou spokojeni s profilem absolventů. Chybí jim zdravá soutěživost, sebevědomí a schopnost prezentovat a prodat své znalosti. Vedle odborné části by proto podle zaměstnavatelů vzdělání mělo v mnohem větší míře zahrnovat rovněž základy psychologie a marketingu, rétoriky, sociální a psychologický výcvik osobnosti každého studenta.

V Německu školství rozhýbali zaměstnavatelé

Na počátku osmdesátých let vládla v Německu podobná situace jako nyní v České republice." Firmy byly nespokojeny s kvalitou absolventů škol, s jejich nepřipraveností na praktické úkoly. Proto začaly naléhat přímo na školy. Německé školství se tak dočkalo v osmdesátých letech významných změn, například posílení pedagogické a psychologické části učitelského vzdělání," sděluje Karel Rýdl z Pedagogické fakulty UK a doplňuje, že příprava učitelů a jejich dovzdělávání upustily od teoretických definic učení a zaměřily se na konkrétní problémy ve škole, jako vyrušování při vyučování, dětská agresivita, efektivní styly učení, maximální úspěšnost dětí. Škola se více přizpůsobila žáku, jeho individuálnímu nadání a potřebám. Zároveň jej v mnohem větší míře začala připravovat na budoucí praxi.

Podle čeho vybrat dítěti správnou školu?

* využít dne otevřených dveří a seznámit se školou
* smluvit si schůzku s ředitelem školy. Dobrý ředitel rád rodiče informuje
* zajímat se o mimoškolní aktivity
* zajímat se o vzdělávání učitelů
* zajímat se o způsoby výuky
* požádat o možnost navštívit vyučování
* jak přístupuje škola k žákům s poruchami učení, zdali umožňuje úlevy
* spolupracuje-li škola s psychologem
* prostudovat výroční zprávu školy
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ ZÁKAZNICKÉ KVALITY S NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.