Telefon, komunikace

Telefon, komunikace | foto: Profimedia.cz

Volba: Vyplatí se jiný operátor?

  • 32
Před víc než třemi lety mnozí zajásali – nebudu už muset být klientem Telecomu, zvolím si levnějšího operátora. Nyní můžeme rekapitulovat – je to výhodné?

Závislost na pevné telefonní lince? V dnešní době mobilů a internetu? Ale může se to stát, třeba když babička chce mít klasický telefon nebo když za mobilním signálem musíte vyběhnout na kopec, a tak se vám domů vlastně nikdo nedovolá.

Pro spoustu lidí má „pevná“ stále určité kouzlo, kvůli kterému ji ještě nevypověděli. „Nebo prostě potřebujete internet a nemáte jinou možnost rychlého připojení,“ dodává Jan Beránek z internetového serveru Mobil.cz.

S alternativním operátorem můžete na provozu pevných telefonních služeb ušetřit. A to výrazně. Má to však jednu podmínku: musíte telefonovat jako diví. Jinak je jednodušší zůstat u Telecomu. Proč, když nabídky operátorů vypadají tak lákavě?

Paušálního poplatku se u klasické linky nezbavíte

Alternativní operátoři hlasitě slibují službu bez paušálního poplatku, zapomínají však dodat, že je tím míněno: Poplatek nebudete platit nám, ale Českému Telecomu ano. „To je dáno pravidly, které stanovily telekomunikační orgány, ne naším přáním“ vysvětluje situaci Michaela Tichá z Tiscali.

Při výběru povinného tarifu od Telecomu si nově můžete zvolit i nejnižší Telecom Mini za 237 korun měsíčně. Když tak učiníte, bude se však ke každému vašemu hovoru přičítat 5,95 koruny. Další nejlevnější tatif je Standard za 403 korun měsíčně. Skutečně tedy ušetříte jen na provolaných minutách.

A když voláte hodně a daleko, těch pár haléřů udělá slušnou částku. Nejvýhodnější totiž bývá volání meziměstské a do zahraničí. Pokud například minuta na Slovensko nebo do Spojených států vyjde přes Telecom na 5,71 koruny, za volání přes Volný zaplatíte jen 3,40 koruny, přes Tiscali se na Slovensko dovoláte dokonce za 2,98 koruny.

Předem dobře počítejte

Poměrně jednoduchý postup, jak se dozvědět, zda pro vás bude služba výhodná, je vzít telefonní účet za některý typický předcházející měsíc a požádat nového operátora o propočet, na kolik by telefonování přišlo, kdybyste použili jeho služby. Výsledek vám pak napoví, jestli je pro vás změna důležitá.

Pokud se operátor vzpouzí takový propočet udělat, jděte jinam – pravděpodobně bude dělat problémy, i když třeba nebudete spokojeni s jeho službami.

Samotná změna není problém. Prostřednictvím internetu nebo telefonu se zaregistrujete a přitom se i rozhodnete, zda chcete přes nového operátora volat vždy, nebo jen když vytočíte čtyřmístnou předvolbu.

Několik otázek operátorovi

Při sjednávání služeb se nového partnera nezapomeňte zeptat na několik zásadních věcí:

– Existuje nějaký paušál, který budete měsíčně platit?
– Je nějaká minimální částka, kteroumusíte provolat?
– Platí se něco za zřízení služby?
– Je stanovena minimální platnostsmlouvy? Pokud ano, jaké je penále za její nedodržení?
– Jak se hovor účtuje – zaplatíte za každou započatou minutu, nebo se účtuje po vteřinách?

To jsou totiž nejčastější věci, které podomní nabízeči alternativních operátorů taktně zamlčují. Paušální poplatek nebo nutnost mít na faktuře minimálně částku třeba 200 korun přitom výhodnost posunují k lidem, kteří provolají stovky minut měsíčně.

Výhodnější je také ten partner, který neúčtuje hovory v dlouhém intervalu. Pokaždé, když na druhé straně někdo zdvihne sluchátko pevné linky, zaplatíte za celé dvě minuty. Při delších hovorech však třeba Bohemia TeleKom účtuje po vteřině, zatímco Telecom přičítá celou další minutu.

popisekCO NEJMÉNĚ ZA BANKOVNÍ SLUŽBY:
ušetřete stovky korun