Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výběr ředitele nechte na odbornících

aktualizováno 
Události posledních týdnů ukázaly, že v Česku rozumíme nejen jaderné energetice, mezinárodním vztahům, ale i výběru špičkových vedoucích pracovníků.
Když hledá nějaká firma nového ředitele, měli by si její majitelé, akcionáři či osoby pověřené dozorem nad touto firmou hned na začátku sednout a vymezit, co od nového ředitele chtějí. V první fázi by si měli říct, jestli jeho úkolem bude firmu udržet, rozvinout, uzavřít nebo připravit k prodeji. To je podstatné pro definování vlastností a dovedností nového člověka. Jsou tři základní oblasti, ve kterých by majitelé měli mít jasno a jejich vymezení by mělo být součástí nabídky učiněné novému řediteli. Přijímaný ředitel má právo vědět, jakým způsobem mu budou vlastníci firmy mluvit do jeho práce, například do organizace, do snižování nákladů, do zvyšování efektivity, do zlepšování podmínek na pracovišti, do náboru nových zaměstnanců. Měl by předem vědět i o způsobu komunikace s ostatním vedením firmy, jak se bude spolupodílet na strategii firmy a jakým způsobem bude ve funkci potvrzen či z ní odvolán. Určitě by se měl předem seznámit také s postavením firmy na trhu ve vztahu ke konkurenci, ke klientům a k firemním spojencům. Měl by tedy již předem vědět co se po něm chce a co smí a nesmí.

Jak nového člověka hledat?

Je důležité si předem ujasnit, kdo bude nového ředitele hledat. Hledání lidí je profese jako každá jiná a na výběr ředitele by se měly takřka výhradně používat specializované poradenské firmy, které se zabývají takzvaným Executive Search, či headhunteři. A to proto, že kvalitní headhunter dává záruku nestrannosti a rovněž dává v sázku své dobré jméno, které v případě, že nový ředitel neuspěje, může utrpět značnou úhonu. Ti, kdo rozhodují o výběru nového ředitele, by měli hledat někoho, kdo má s touto rolí už nějaké zkušenosti. Měli by se rozhodně vyhnout oblíbené chybě, kdy se z chirurgů dělají ředitelé nemocnic, protože medicíně přeci rozumějí. A nejde, jak všichni víme, zdaleka jenom o nemocnice. Řada lidí si stále ještě myslí, že továrnu na boty musí řídit člověk, který má největší zkušenosti s jejich výrobou. Dobrý ředitel musí mít hlavně zkušenosti s rolí, kterou má zastávat. Musí rozumět ředitelování. To, jestli se vyzná v produktu firmy, je až druhotné, protože v každé firmě by mělo být dost lidí, kteří jí rozumějí velmi dobře. Není-li tomu tak, firma je pravděpodobně ztracena tak jako tak. Ve světě je takový postup zcela běžný - například Bosenská centrální banka hledala guvernéra. Jeho hlavním úkolem bylo posílit bosenskou měnu tak, aby se stala respektovaným mezinárodním platidlem. Nehledali v Bosně, ale po celém světě. Našli bývalého guvernéra Národní banky Nového Zélandu, který se v této roli velmi osvědčil a poté pracoval v centrále Mezinárodního měnového fondu ve Washingtonu. Ten pán pravděpodobně na počátku ani nevěděl, kde je nějaká Bosna a Hercegovina, a zcela určitě nevěděl nic o ražbě mincí, zato moc dobře věděl, jak má fungovat národní banka.

Autor je personální konzultant


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.