Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyberte si spolehlivý a výhodný obchod

aktualizováno 
Knížka Johna Lennona za polovic, o tři sta korun levnější cédéčko, pět tisíc korun ušetřit na myčce nádobí. Komu by se to nelíbilo? Stačí zasednout k počítači, připojit se k internetu a začít nakupovat...

Jenže, je nakupování po síti bezpečné? Nezneužije obchodník klientovy peníze, osobní data a důvěru ve zboží, které viděl jen na monitoru počítače? Přestože lidí nakupujících na internetu podle průzkumů stále přibývá, podobné otázky zaznívají. Internet je mladé, a tudíž zranitelné médium, připouštějí odborníci. Možnost, že ho někdo zneužije, existuje. Pokud však zákazník dodržuje při nákupech hlavní bezpečnostní zásady, sníží rizika na minimum. 
 
1. Vyberte si spolehlivý a výhodný obchod

Ale jak takový poznat? Jak moc bude výhodný pro vaši peněženku, lze zjistit porovnáním vybraného typu zboží v jednotlivých elektronických prodejnách. Seznam prodejen najdete například pomocí některého z internetových vyhledávačů nebo přímo zadáním hledaného typu zboží. Výhodu slevy mohou smazat špatné služby. Například pozdní dodání zboží nebo doručení nesprávného či nekvalitního výrobku.

Nakupovat se proto vyplatí například v prodejnách, které nám doporučili známí či příbuzní, kteří s nimi již mají dobré zkušenosti. Nebo se řídit označením kvality „Nákup bez obav“ od Asociace pro elektronickou komerci. „Certifikovaný obchod je takový, který poskytuje zákazníkům standardní úroveň základních služeb. To znamená, že například dodržuje slíbené dodací lhůty, odpovídá za kvalitu prodávaného zboží, odpovídá za zboží, řeší reklamace, zveřejňuje pravdivé informace atd.,“ vysvětluje na svých webových stránkách asociace. Seznam internetových prodejen, které toto označení používají, hledejte na adrese www.apek.cz.

Neznamená to však, že obchod, který v seznamu nenajdete, musí být nutně nespolehlivý. Při výběru se řiďte mimo jiné i úrovní webových stránek prodejny. Měly by obsahovat plnou adresu, nikoli jen poštovní box, a to včetně telefonního spojení, podrobné vysvětlení, jak nakupovat včetně všech poplatků, které s nákupem souvisí, a reklamační řád. Obchod by měl garantovat ochranu dat zákazníků a odpovídat jim na e-mailové nebo telefonické dotazy. Prodejna by také měla ponechat na rozhodnutí zákazníka, zda se v obchodě zaregistruje a bude tak využívat různých výhod registrovaného uživatele. Například může sbírat body za nákupy, sledovat on-line stav své objednávky, popř. jen poskytne adresu a kontakt pro jediný nákup.
 
2. Domluvte se na dopravě

Zajišťujete si cestu do zahraničí sami? Ušetříte, když se začnete starat včas. Více čtěte  ZDE.

Kdy a jak zboží dostanete? To záleží jen na způsobu dopravy, jaký si vyberete, a také lhůtách, ve kterých slibuje obchodník výrobek odeslat. Pozor: nejsou obvykle stejné pro jeden obchod, ale pro konkrétní druh zboží. Zatímco například cédéčko skupiny R.E.M. dostanete z obchodu showpark.cz do tří až pěti dnů, na poslední dvojalbum Nicka Cavea si budete muset počkat až deset dní.

Rychlejší, ale obvykle i dražší než obyčejný poštovní balík bývá doručení pomocí kurýrní služby. V některých obchodech se ceny jednotlivých typů dopravy nemusí příliš lišit, případně nedávají zákazníkům vybrat, jiní zase při větších částkách zase tuto položku odpouštějí.

Obecně se pohybují lhůty doručení podle typu platby od jednoho do čtrnácti dnů, při platbě na dobírku není třeba čekat, až peníze dorazí na účet obchodníka. Mnohé internetové obchody také umožňují sledovat on-line na svých webových stránkách stav vyřizování objednávky.
 
3. Zkontrolujte záruční list

Stejně jako u každého jiného nákupu dostává zákazník záruční list. A to buď osobně, pokud mu zboží doručí přímo firma, u které ho kupoval či si ji sám vyzvedne v obchodě. Anebo následně poštou, poté, co zásilku doručí pošta nebo kurýr. Podle údajů obchodu bilezbozi.cz nyní někteří výrobci zjednodušují administrativu a záruční listy nevydávají, k reklamaci pak stačí prodejní doklad - faktura.  
 
4. Máte možnost vrátit a reklamovat

Podle zákona má zákazník  možnost zboží do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Ale mělo by být kompletní včetně případné dokumetace a ve stavu, v jakém ho zákazník převzal.

Pokud má zboží vadu, může ho kupující reklamovat. A to přímo v internetovém obchodě nebo přímo v servisu daného výrobce (seznam by měl přiložit obchodník ke zboží a zároveň ho na požádání zákazníkovi například telefonicky sdělit).

Ještě před koupí se proto vyplatí přečíst reklamační řád, který by měl být součástí stránek každé internetové prodejny.

Jak se dají platit nákupy po internetu

Obchod

bankovní karta

úvěr

eBanka

převod

dobírka

GSM

úvěrové karty

Vltava

ano

ano

ano

ano

ano

T-Mobile

Smart karty Shell, ŽB, Aura, Cetelem

ENC

ano*

ano

ano

ano

ano

T-Mobile

Aura, OK

Obchodní dům

ne

ano

ano

ano

ano

vše

OK, Aura, Yes, Cetelem

TicketPro

ano

ne

ano

ne

ne

ne

-

Kosmas

ano

ne

ano

ano

ano

T-Mobile

-

BenCar

ne

ano

ne

ano

ano

ne

leasign

Zverinec

ano

ne

ano

ano

-

T-Mobile

ŽB

DesignDesign

ano

ne

ano

ne

ano

vše

-

AAAMobil

ne

ne

ano

ano

ano

T-Mobile

-

d-shop

ne

ne

ano

ano

ano

T-Mobile, Eurotel

Bilezbozi

ano

ano

ano

ano

-

-

Cetelem, HC, OK, Aura, Yes

Poznámka:* příjem karet je možný až po předchozím osobním setkání,- obchod údaj neuvádí
Zdroj: internet

 

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Další z rubriky

Češi na důchod nemyslí. Spoří si, až když je pozdě, říká odbornice

Marie Zemanová

Říká se, že na smrt a na důchod se nikomu nechce moc myslet. A to podle ředitelky ČSOB Penzijní společnosti a...

Co je dobré vědět o závěti. Kdo dědí a v čem se chybuje

Ilustrační snímek

Blíží se Dušičky, tedy Památka zesnulých. Právě v tento čas mívají notáři dost napilno, protože lidé mají větší zájem o...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.