Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyhněte se chybám při reklamacích, nenechte se nachytat na finty prodejců

Je několik základních momentů, kdy se vás mohou pokusit obchodníci zmanipulovat, aby se vám nepodařilo reklamovat vadný výrobek. Nepřítomný pracovník s oprávněním přijímat reklamace ani váš chybějící dokument vám ovšem v reklamaci bránit nemohou. S čím byste měli před reklamací počítat a co musíte mít připravené s sebou?
Při reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi.

Při reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi. | foto: Profimedia.cz

Obecně platí, že vadnou věc reklamujeme přímo u prodávajícího. Určitě se při reklamaci neobracejte na výrobce konkrétní věci. Reklamace není jeho starost a reklamační řízení se musí zahájit vždy u prodávajícího.

S vadným výrobkem nemusíte jít povinně do prodejny, kde jste ji koupili, ale můžete ji reklamovat v jakékoli jiné provozovně daného prodávajícího s obdobným sortimentem. Koupíte-li si vysavač ve Zlíně a nyní ho používáte ve svém pražském bytě, tak rozhodně není nutné jezdit na Moravu k uplatnění reklamace.

Tato skutečnost asi pro vás nebude nic nového, háček je ovšem v tom, že se dost často pracovníci prodejny snaží odbýt zákazníka a posílají ho přímo k prodávajícímu do konkrétní provozovny, kde došlo ke skutečné koupi. Je vhodné se v této souvislosti odvolat na zákon o ochraně spotřebitele a prosadit si reklamaci v jakékoli provozovně.

Pracovník oprávněný přijmout reklamaci musí být v prodejně pořád
Neochota prodávajícího (jeho pracovníků) přijmout reklamovanou věc se může projevit ve výmluvě ohledně absence pracovníka zodpovědného na přijímání reklamací. Měkčí nátury zákazníků se s takovým vysvětlením spokojí a přijdou například za dva dny, kdy se celé divadlo opakuje.

Úprava zákona na ochranu spotřebitele ovšem říká, že pracovník oprávněný přijmout reklamaci musí být v provozovně po celou dobu. Jestliže v prodejně není přímo zodpovědný pracovník, tak tam musí být někdo s pověřením přijmout reklamaci. Jinými slovy se nenechte odbýt tvrzením, že nemůžou přijmout reklamaci z důvodu nepřítomnosti konkrétního zaměstnance. Požadujte, aby reklamaci přijal přítomný pracovník a odvolejte se na povinnost prodávajícího mít vždy přítomného pracovníka na přijetí reklamace během provozní doby.

. Doklady k rEKLAMACi

Vy jako kupující byste měli mít v pořádku především veškeré doklady a zároveň byste se neměli zbavovat originálních dokladů o koupi a záručního listu. Navzdory různým tvrzením prodávajícího není jejich předání nutnou podmínkou pro řádné vyřízení reklamace.

Při samotné reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi (nejlépe samozřejmě obojí). Případná neexistence ani jednoho z těchto dvou klíčových dokladů nemůže znamenat automatické odmítnutí reklamované věci. Kupující se ovšem musí vybavit případnými dalšími prostředky, které potvrdí fakt, že vadná věc byla koupena právě u tohoto prodávajícího. Například může jít o potvrzení transakce prostřednictvím úhrady platební kartou atd.

V této souvislosti se dost často stává, že prodávající požaduje za účelem akceptace vadné věci doklad o koupi nebo záruční list. Oba tyto doklady si následně ponechá a vyřizuje reklamaci. Pozor! Prodávající přitom na ponechání si těchto originálů nemá právní nárok. Je dobré se na tuto eventualitu připravit a přijít do provozovny rovnou s kopiemi těchto dokladů. Originály by si měl ponechat kupující, zatímco pracovník přijímající reklamaci nechť si vezme (popřípadě vyrobí) kopie.

Sepište si protokol o předání věci
Vlastní vyřízení reklamace může skončit buď opravou věci, poskytnutím věci nové, anebo odstoupením od smlouvy s vrácením peněz. Pokud si prodávající věc ponechá za účelem její opravy, tak lze doporučit dokument stvrzující převzetí předmětu a jeho vlastnosti, případně vady, které by měly být odstraněny. Sepsání takového dokumentu totiž jistě zamezí případným sporům, že nějaké konkrétní opotřebení již existovalo před předáním nebo bylo způsobeno neopatrným zacházením prodávajícího.

Asi největším prohřeškem prodávajících a jejich snahy vmanévrovat kupujícího do nevýhodných podmínek je podpis reklamačního protokolu obsahujícího nevýhodné podmínky apod. Zpravidla tento podpis podmiňuje tím, že reklamace se vyřizují pouze klientům, kteří tento dokument v pro klienta nevýhodném znění podepsali.

Jde bohužel o jednoznačně nepravdivé tvrzení, které nemá na nároky kupujícího z vadného výrobku žádný vliv. Vyplatí se tedy podepsat jednoduchý a srozumitelný protokol, který nemá žádná omezující ustanovení.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...