Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhněte se chybám při reklamacích, nenechte se nachytat na finty prodejců

aktualizováno 
Je několik základních momentů, kdy se vás mohou pokusit obchodníci zmanipulovat, aby se vám nepodařilo reklamovat vadný výrobek. Nepřítomný pracovník s oprávněním přijímat reklamace ani váš chybějící dokument vám ovšem v reklamaci bránit nemohou. S čím byste měli před reklamací počítat a co musíte mít připravené s sebou?
Při reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi.

Při reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi. | foto: Profimedia.cz

Obecně platí, že vadnou věc reklamujeme přímo u prodávajícího. Určitě se při reklamaci neobracejte na výrobce konkrétní věci. Reklamace není jeho starost a reklamační řízení se musí zahájit vždy u prodávajícího.

S vadným výrobkem nemusíte jít povinně do prodejny, kde jste ji koupili, ale můžete ji reklamovat v jakékoli jiné provozovně daného prodávajícího s obdobným sortimentem. Koupíte-li si vysavač ve Zlíně a nyní ho používáte ve svém pražském bytě, tak rozhodně není nutné jezdit na Moravu k uplatnění reklamace.

Tato skutečnost asi pro vás nebude nic nového, háček je ovšem v tom, že se dost často pracovníci prodejny snaží odbýt zákazníka a posílají ho přímo k prodávajícímu do konkrétní provozovny, kde došlo ke skutečné koupi. Je vhodné se v této souvislosti odvolat na zákon o ochraně spotřebitele a prosadit si reklamaci v jakékoli provozovně.

Pracovník oprávněný přijmout reklamaci musí být v prodejně pořád
Neochota prodávajícího (jeho pracovníků) přijmout reklamovanou věc se může projevit ve výmluvě ohledně absence pracovníka zodpovědného na přijímání reklamací. Měkčí nátury zákazníků se s takovým vysvětlením spokojí a přijdou například za dva dny, kdy se celé divadlo opakuje.

Úprava zákona na ochranu spotřebitele ovšem říká, že pracovník oprávněný přijmout reklamaci musí být v provozovně po celou dobu. Jestliže v prodejně není přímo zodpovědný pracovník, tak tam musí být někdo s pověřením přijmout reklamaci. Jinými slovy se nenechte odbýt tvrzením, že nemůžou přijmout reklamaci z důvodu nepřítomnosti konkrétního zaměstnance. Požadujte, aby reklamaci přijal přítomný pracovník a odvolejte se na povinnost prodávajícího mít vždy přítomného pracovníka na přijetí reklamace během provozní doby.

. Doklady k rEKLAMACi

Vy jako kupující byste měli mít v pořádku především veškeré doklady a zároveň byste se neměli zbavovat originálních dokladů o koupi a záručního listu. Navzdory různým tvrzením prodávajícího není jejich předání nutnou podmínkou pro řádné vyřízení reklamace.

Při samotné reklamaci je vhodné mít s sebou záruční list nebo doklad o koupi (nejlépe samozřejmě obojí). Případná neexistence ani jednoho z těchto dvou klíčových dokladů nemůže znamenat automatické odmítnutí reklamované věci. Kupující se ovšem musí vybavit případnými dalšími prostředky, které potvrdí fakt, že vadná věc byla koupena právě u tohoto prodávajícího. Například může jít o potvrzení transakce prostřednictvím úhrady platební kartou atd.

V této souvislosti se dost často stává, že prodávající požaduje za účelem akceptace vadné věci doklad o koupi nebo záruční list. Oba tyto doklady si následně ponechá a vyřizuje reklamaci. Pozor! Prodávající přitom na ponechání si těchto originálů nemá právní nárok. Je dobré se na tuto eventualitu připravit a přijít do provozovny rovnou s kopiemi těchto dokladů. Originály by si měl ponechat kupující, zatímco pracovník přijímající reklamaci nechť si vezme (popřípadě vyrobí) kopie.

Sepište si protokol o předání věci
Vlastní vyřízení reklamace může skončit buď opravou věci, poskytnutím věci nové, anebo odstoupením od smlouvy s vrácením peněz. Pokud si prodávající věc ponechá za účelem její opravy, tak lze doporučit dokument stvrzující převzetí předmětu a jeho vlastnosti, případně vady, které by měly být odstraněny. Sepsání takového dokumentu totiž jistě zamezí případným sporům, že nějaké konkrétní opotřebení již existovalo před předáním nebo bylo způsobeno neopatrným zacházením prodávajícího.

Asi největším prohřeškem prodávajících a jejich snahy vmanévrovat kupujícího do nevýhodných podmínek je podpis reklamačního protokolu obsahujícího nevýhodné podmínky apod. Zpravidla tento podpis podmiňuje tím, že reklamace se vyřizují pouze klientům, kteří tento dokument v pro klienta nevýhodném znění podepsali.

Jde bohužel o jednoznačně nepravdivé tvrzení, které nemá na nároky kupujícího z vadného výrobku žádný vliv. Vyplatí se tedy podepsat jednoduchý a srozumitelný protokol, který nemá žádná omezující ustanovení.

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...



Další z rubriky

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Víte, jak se liší platební karty ve vaší peněžence? Otestujte se

Ilustrační snímek

Ne každá platební karta se hodí pro každého a pro všechny operace s penězi. Rozdíl je kupříkladu v tom, zda si chcete...

Od narození do maturity stojí dítě až tři miliony. Jak to ustát?

Ilustrační snímek

Vychovat dítě je jeden z největších finančních závazků. Už samotné narození potomka výrazně ovlivní rodinný rozpočet po...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz