Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhněte se konfliktu. Mluvte spolu

  0:01aktualizováno  0:01
Pilot letadla je připraven ke startu. Ví, kam, kudy a jak dlouho poletí. Zná předpověď počasí, má dostatek paliva, potřebné doklady a povolení. Ostatní členové posádky jsou na svých místech. Nástroje pro komunikaci s leteckými dispečery fungují, kontrolky na přístrojové desce také. Start!

Po pár minutách je letadlo ve správné letové výšce. Po celou dobu letu pak už nedělá nic jiného než na základě plánu a zpětné vazby koriguje let tak, aby se dostalo do správného cíle, včas a s těmi prostředky, které má k dispozici. Informace o tom, jak se letadlu daří neboli zpětná vazba přicházejí od pozemních dispečerů, z kontrolek na přístrojové desce a od ostatních členů posádky. Bez těchto informací by letadla zřídkakdy dolétla tam, kam mají.

Každý z nás, kdo pracujeme, je v podstatě také takový pilot. Přijdeme do práce, a ještě než se rozlétneme za svými povinnostmi, tak stejně jako na letišti potřebujeme plán toho, jak, kdy, kde a co se od nás čeká. A zaměstnavatel nás platí právě za to, abychom každý se svým letadlem dolétli tam, kam je třeba. Aby se tak stalo, potřebujeme od našich šéfů to, co pilot od leteckého dispečera - informaci o tom, jak jsme na tom, jak se nám daří! Letíme podle plánu, nebo jsme úplně mimo? Potřebujeme zpětnou vazbu! A tady je kámen úrazu většiny našich firem.

Mnoho českých manažerů se bohužel dosud nenaučilo, jak zpětnou vazbu svým lidem dát. A tak kancelářemi a po chodbách našich firem létají tisíce neřízených letadel. A ta do sebe logicky narážejí. Na takových pracovištích nejčastěji zaznívá zoufalé zaúpění: "Tady si každý dělá, co chce." Případně slyšíte, jak šéf zuří, že pravá ruka neví, co dělá levá. Prostě chaos. Dochází k haváriím - konfliktům, které končí řvaním jednoho na druhého, obviňováním se z neschopnosti, šikanou, vyhazovem nebo dobrovolným odchodem. Dostáváme od nadřízených desítky úkolů, cílů, směrnic nebo zadání.

Bohužel nám už nikdo neřekne, jestli a jak se nám podařilo úkol splnit nebo ne. Takže nevíme, zda stále letíme tím správným směrem a tempem, nebo jestli letíme někam úplně jinam, třeba vstříc nějakému průšvihu.

Myslete proto, pane šéfe, na své piloty a nenechávejte je letět příliš dlouho bez ujištění, že je vše v pořádku, případně zda změnit směr nebo rychlost. Vyhnete se tak haváriím a bez nadsázky -i lidským a finančním ztrátám.


Jaký výnos můžete čekat od jednotlivých typů investic? Jak vyděláte milion za pět, deset, či patnáct let? Poradíme vám v našem aktuálním tématu.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Nebáli se práce a rozjeli kariéru naplno. Jak se daří absolventům

Přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých lidí, kteří se po škole pustili naplno do práce a mají úspěšně rozjetou kariéru. Třeba vás inspirují a brzy budete...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.