Vyhněte se konfliktu. Mluvte spolu

  • 1
Pilot letadla je připraven ke startu. Ví, kam, kudy a jak dlouho poletí. Zná předpověď počasí, má dostatek paliva, potřebné doklady a povolení. Ostatní členové posádky jsou na svých místech. Nástroje pro komunikaci s leteckými dispečery fungují, kontrolky na přístrojové desce také. Start!

Po pár minutách je letadlo ve správné letové výšce. Po celou dobu letu pak už nedělá nic jiného než na základě plánu a zpětné vazby koriguje let tak, aby se dostalo do správného cíle, včas a s těmi prostředky, které má k dispozici. Informace o tom, jak se letadlu daří neboli zpětná vazba přicházejí od pozemních dispečerů, z kontrolek na přístrojové desce a od ostatních členů posádky. Bez těchto informací by letadla zřídkakdy dolétla tam, kam mají.

Každý z nás, kdo pracujeme, je v podstatě také takový pilot. Přijdeme do práce, a ještě než se rozlétneme za svými povinnostmi, tak stejně jako na letišti potřebujeme plán toho, jak, kdy, kde a co se od nás čeká. A zaměstnavatel nás platí právě za to, abychom každý se svým letadlem dolétli tam, kam je třeba. Aby se tak stalo, potřebujeme od našich šéfů to, co pilot od leteckého dispečera - informaci o tom, jak jsme na tom, jak se nám daří! Letíme podle plánu, nebo jsme úplně mimo? Potřebujeme zpětnou vazbu! A tady je kámen úrazu většiny našich firem.

Mnoho českých manažerů se bohužel dosud nenaučilo, jak zpětnou vazbu svým lidem dát. A tak kancelářemi a po chodbách našich firem létají tisíce neřízených letadel. A ta do sebe logicky narážejí. Na takových pracovištích nejčastěji zaznívá zoufalé zaúpění: "Tady si každý dělá, co chce." Případně slyšíte, jak šéf zuří, že pravá ruka neví, co dělá levá. Prostě chaos. Dochází k haváriím - konfliktům, které končí řvaním jednoho na druhého, obviňováním se z neschopnosti, šikanou, vyhazovem nebo dobrovolným odchodem. Dostáváme od nadřízených desítky úkolů, cílů, směrnic nebo zadání.

Bohužel nám už nikdo neřekne, jestli a jak se nám podařilo úkol splnit nebo ne. Takže nevíme, zda stále letíme tím správným směrem a tempem, nebo jestli letíme někam úplně jinam, třeba vstříc nějakému průšvihu.

Myslete proto, pane šéfe, na své piloty a nenechávejte je letět příliš dlouho bez ujištění, že je vše v pořádku, případně zda změnit směr nebo rychlost. Vyhnete se tak haváriím a bez nadsázky -i lidským a finančním ztrátám.


Jaký výnos můžete čekat od jednotlivých typů investic? Jak vyděláte milion za pět, deset, či patnáct let? Poradíme vám v našem aktuálním tématu.