Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhráli jste! Finta, na jakou vás podomní prodejci často dostanou

aktualizováno 
Podomní prodejci umějí své zboží vždy dobře vychválit. Jsou přitom mistry obchodních úskoků a taktik. Praxe potvrzuje, že jejich fintám mohou podlehnout snadno i ti, kdo si myslí, že u nich takoví prodejci nemají vůbec žádnou šanci.
Iustrační foto

Iustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zlákat vás může již samotná pozvánka. "Přijďte, dostanete mobilní telefon, večeři, zájezd za nízkou cenu včetně hodnotného daru," může hlásat obsílka, která dorazí do vaší schránky. Zda slibovaný dárek skutečně dostanete jen za to, že přijdete, se ale dozvíte až na předváděcí akci.

"Velmi časté je také oznámení o výhře. Až na místě však zákazník zjistí, že pro dosažení výhry je nutné uzavřít velmi nevýhodnou kupní smlouvu. Lidé se přitom často nechají přemluvit, s nákupem nakonec souhlasí a smlouvu uzavřou," upozorňuje Jan Votočka, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Předvedení, které nejde rázně odmítnout

Prodejci, kteří vám budou chtít předvést zboží přímo ve vašem bytě, se k vám snadno vloudí s jinou chytrou taktikou. "Máme na vás kontakt od vašeho dobrého známého. Ten si zboží koupil a má nyní šanci získat výraznou slevu, když si necháte zboží nezávazně předvést i vy," zní finta, na kterou většina lidí kývne. Připravit přítele o slevu by přece mohlo dobré vztahy pokazit.

Jestliže nabídku přijmete a prodejce k sobě domů pozvete, je dobré vědět, že zakoupené zboží již nebudete moci vrátit. "U smluv, u nichž si spotřebitel výslovně sjedná návštěvu dodavatele za účelem objednávky, neplatí, že má právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodů," upozorňuje mluvčí SOS.

Počítejte rovněž s tím, že cílem mnohých podomních prodejců je nejen zboží prodat, ale nasbírat i další kontakty na potencionální kupce. Nabízet za to mohou slevu z ceny i nejrůznější dárky. Šikovně z vás tak mohou vyloudit telefonní čísla několika vašich blízkých, která pro ně mají větší hodnotu, než co vám za kontakty dají.

Speciální dárek pro manželský pár

Obratným trikem při lákání zákazníků na prezentační akce bývá i to, že dárek nebo večeři mohou získat za předvedení výrobků jen manželské páry a nikoliv jednotlivec. Pokud prodejce dostane na předváděcí akci oba manžele, má totiž větší šanci prodat a předejde i tomu, že si kupec po návratu domů koupi zboží rozmyslí a bude se ho snažit vrátit.

"Zkušený obchodník umí během prezentace udržovat manžele v takovém stavu, že nemají čas se o nákupu poradit. Manžel přitom nabude pocit, že zboží si přeje jeho manželka, ta má zase pocit, že předváděné zboží chce manžel. Teprve doma zjistí, že zboží vlastně nechtěl koupit ani jeden," upozorňuje Votočka. Je proto dobré si předem domluvit signály, jak partnerovi naznačit, co si o koupi opravdu myslíte.

Zvlášť opatrní buďte na prezentacích, kde vám předvedou zboží, které má mít zaručeně pozitivní účinky na zdraví. "Spotřebitelka například koupila pro svého nemocného manžela detoxikační lázeň. Výrobek ale neměl léčivý účinek, naopak byl zdraví škodlivý. Při prezentaci tohoto výrobku došlo vyloženě k neetickému jednání. Prodejce totiž vsugeroval manželce, že když výrobek nezakoupí, manželovi vlastně ublíží," přibližuje Votočka jeden z případů, který pomáhalo řešit SOS.

Zaslepit vás může výhra i jedinečná příležitost

Někteří prodejci na prezentacích používají i další osvědčené obchodní praktiky. Mohou ve vás vyvolat pocit, že jste dostali výjimečnou časově omezenou nabídku, která se již nebude opakovat. "Právě teď přemísťujeme provozovnu, likvidujeme sklady, slavíme kulaté výročí firmy," mohou tvrdit.

Může se také stát, že vám prodejce dopřeje pocit z výhry. Možnost koupit výrobek nebudou mít všichni, ale jen šťastlivci, které prodejce vylosuje. Ostatní vám začnou gratulovat a tleskat. Pocit radosti, že jste konečně v životě něco vyhráli, oslabí vaši ostražitost, pohrdnout výhrou nedokážete a kupní smlouvu podepíšete. "Tato praktika je podle našich zkušeností velmi účinná," říká Votočka.

Zkoušejí se i podvodné triky, které nemusíte vůbec předvídat. Třeba to, že vám prodejci předvedou, jak je zboží skvělé a kvalitní. Když ho doma rozbalíte, zjistíte, že jste si odnesli něco jiného, než vám předváděli. Koupené zboží si proto při převzetí vždy dobře zkontrolujte.

Nepodepisujte žádný doklad, který si nepřečtete

Každá prezentace trvá zpravidla dvě hodiny a někdy i déle. Obchodníci se přitom snaží výrobek dokonale předvést. "V tom je převáděcí akce výhodnější, než nákup v běžném obchodě. Nevěřte ale všemu, co prodejce na předváděcí akci říká. Když něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat," doporučuje mluvčí SOS.

Zajímejte se také o to, zda je uváděná cena myšlena včetně daně z přidané hodnoty, zda je potřeba složit při nákupu zálohu a dokdy doplatit zbytek ceny. Poptejte se i na záruční a pozáruční servis. Zvažujete-li nákup na úvěr, nechejte si vysvětlit všechny detaily úvěrové smlouvy. Na prodejní akci, která se koná mimo váš byt, se nezapomeňte také zeptat, zda můžete zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. U takové koupě na to máte podle zákona právo.

Obchodní triky používají prodejci i při samotném podpisu kupní smlouvy. Zpravidla vždy vytvoří takovou situaci, abyste smlouvu rychle podepsali a neměli čas si ji pročíst. Až doma pak zjistíte, že jste udělali osudovou chybu.

Jestliže vám prodejce nabídne, že vám zakoupené zboží odveze z předváděcí akce přímo do vašeho bytu, buďte rovněž ostražití. Při převzetí zboží u vás doma vám totiž může podstrčit doklad, který je doložkou ke kupní smlouvě a jeho podepsáním můžete podstatně změnit podmínky nákupu, například se vzdát práva zboží vrátit. Řiďte se proto vždy pravidlem: Nikdy nepodepisovat nic, co si důkladně nepřečtu.

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další z rubriky

Od narození do maturity stojí dítě až tři miliony. Jak to ustát?

Ilustrační snímek

Vychovat dítě je jeden z největších finančních závazků. Už samotné narození potomka výrazně ovlivní rodinný rozpočet po...

Průzkum: učitelé si půjčují, nejvíc spoří zdravotníci a finančníci

Ilustrační snímek

Jak hospodaří s penězi vybrané profese, zjišťoval průzkum Kantar TNS pro společnost KRUK, která pořádá 13. a 15....

Víte, jak se liší platební karty ve vaší peněžence? Otestujte se

Ilustrační snímek

Ne každá platební karta se hodí pro každého a pro všechny operace s penězi. Rozdíl je kupříkladu v tom, zda si chcete...

Další nabídka

Kurzy.cz

Novinka ve výplatě sociální dávky: Místo peněz budou poukázky.
Novinka ve výplatě sociální dávky: Místo peněz budou poukázky.

Stát se rozhodl zatočit s těmi, kteří zneužívají příspěvky na živobytí. Místo peněz budou dostávat část přídavku ve for... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.