Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak dostat od pojišťovny peníze? Pozor na skryté výluky ve smlouvách

aktualizováno 
Výluka - to je slovo, které s oblibou používají jak České dráhy, tak i české pojišťovny. V obou případech tento termín klientovi nepřinese nic dobrého. Zatímco u Českých drah značí omezení provozu na trati, u pojišťoven stanovuje situace, kdy pojišťovna takzvaně neplní, klientovi tedy nevyplatí ani korunu.

Pohlídat si výluky ve smlouvě je jedna věc. Druhá je pak správně nahlásit pojistnou událost. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na rozdíl od Českých drah ale pojišťovny všechny své výluky uvádějí v pojistné smlouvě. Takže v momentě, kdy se klientovi zdá, že je jich více, než odpovídá výši jeho měsíčního pojistného, nemusí smlouvu s danou pojišťovnou podepisovat a může se poohlédnout jinde.

„Výluky pojišťovna dopředu sděluje klientovi v pojistných podmínkách. Klient by se s nimi tedy před podpisem smlouvy měl důkladně seznámit, aby pak nebyl nepříjemně překvapený,“ říká analytik životního pojištění společnosti Partners Pavel Krejčík.

Váháte u které pojišťovny uzavřít pojistnou smlouvu?

Ukážeme vám, kde najdete nejlevnější pojištění majetku a kvalitní asistenční služby.

Problém je, že výluky v pojistných smlouvách nejsou v mnoha případech transparentně formulovány, což v nich stěžuje snadnou orientaci. Ne vždy taktéž bývají sepsány tak, aby je klient správně pochopil. Situace se však rok od roku lepší. „Výčet výluk naleznete vždy ve všeobecných obchodních podmínkách a pak ve zvláštních pojistných podmínkách, kde jsou rozvedeny více dopodrobna,“ vysvětluje finanční poradkyně Dana Míchalová.

A upozorňuje na další problém. Hodně škody ve vztahu pojišťovna „versus“ klient může udělat špatně ohlášená pojistná událost. „V praxi neřeším ani tak výluky jako nesprávná hlášení pojistných událostí. Klienti v nich neuvedou například nějaké, z pohledu pojišťovny klíčové slovo. Třeba neúmyslně, nezaviněně. Buď je to nenapadne, nebo to nepovažují za důležité. Tato slova ale důležitá jsou, většina pojišťoven totiž ráda využije jakékoli příležitosti, aby nemusela plnit a pojistná událost klienta tak může spadnou do výluky,“ vysvětluje Dana Míchalová.

Platí tedy doporučení zavolat finančnímu poradci a poradit se s ním, jak správně pojistnou událost nahlásit. „Nejde o žádné pojistné podvody, ale o to, aby byla pojistná událost nahlášena řádně a se všemi náležitostmi, pojišťovna začala plnit co nejdříve a klient nemusel dokazovat, že má na pojistné plnění nárok,“ vysvětluje poradkyně Míchalová.

O čem jsou výluky

Výlukami se pojišťovny brání pojistným podvodům a taktéž vylučují věci, které nechtějí z mnoha důvodu krýt. U pojištění smrti bývají vyloučeny například válečné události, sebevražda v prvních dvou letech trvání pojištění nebo smrt, pokud si ji klient „přivodí“ při páchání úmyslné trestné činnosti. Další typ výluk dávají pojišťovny přímo do smlouvy na základě posouzení individuálního zdravotního stavu klienta.

Čtěte také

„Je třeba hlídat zejména výluky na předchozí zdravotní stav a ideálně vybírat pojišťovny, které umí přijmout i nemocného klienta, byť za cenu přirážky. U dalších připojištění pojišťovny často vylučují krytí psychických poruch, rizik známých před počátkem pojištění, jako jsou třeba problémy se zády, koleny, kotníky. Dále újmy plynoucí z profesionálního sportu nebo rizikových činností, jako jsou například adrenalinové aktivity,“ vyjmenovává analytik Pavel Krejčík.

Na nemocenské problémy klientů pojišťovny uplatňují i takzvané čekací doby. To je lhůta od počátku pojištění, ve které se u klienta „nesmí“ projevit zdravotní problém. Pokud vznikne, pojišťovna opět plnit nemusí. Pojišťovny se tak brání pojistným podvodům.

„Nejvíce výluk bývá u úrazového připojištění, protože nejsou krytá rizika vyplývajících z nemocenských příčin. Klienti mají často pocit, že se jim stal úraz, ale pojišťovna neplní, protože příčinou byl takzvaných nemocenský původ, například výhřez meziobratlové ploténky, kýla a podobně,“ upřesňuje Pavel Krejčík.

Pojišťovna není charita

Jakkoli výluky pojištěncům sympatické nejsou a zřejmě ani nikdy nebudou, není na místě pojišťovnám kvůli nim jenom spílat. Pojištění z principu kryje pouze nahodilé události, jeho smysl nespočívá v jistotě finančního odškodnění za všechna zdravotní protivenství klienta. Pojišťovny nejsou charita a jejich cílem je stejně jako u ostatních subjektů na trhu generovat zisk.

„Pokud se tedy klient před počátkem pojištění již léčil s nějakým problémem, s velkou pravděpodobností to pojištěním nebude mít kryté. Je přece logické, že pokud mám například rakovinu před počátkem pojištění, nemůže mi pojišťovna krýt riziko rakoviny,“ vysvětluje Krejčík.

Na druhou stranu existují pojišťovny, které umějí přijmout určité zdravotní problémy klienta i za situace, že jsou známy a klient je již léčí. Ale vždy záleží na individuálním posouzení a konkrétním zdravotním stavu klienta.

Nejvýhodnější životní pojištění tak získají mladí a zdraví lidé. Ti starší už musejí hledat takovou pojišťovnu, která bere ohledy i na jejich „neduhy“.„Vybrat se dá vždy. Například některé pojišťovny v rámci pracovní neschopnosti kryjí rizika spojená se zdravotními problémy se zády, i když jiné je vylučují. Nebo u připojištění invalidity z důvodu psychických nemocí přibližně polovina pojišťoven nebude plnit nic, ale zbylá polovina riziko pojistit umí,“ říká Míchalová.

Rada na závěr? Zajímat se o výluky vždy před podpisem smlouvy a ne až v momentě, kdy nastane nějaká pojistná událost. A porovnat si nabídku pojišťoven a zvolit si tu nejvýhodnější. A budete-li chtít něco speciálního a mimořádně kvalitního, musíte počítat s tím, že za to také budete muset zaplatit více, než když se spokojíte se „základním modelem“ životního pojištění.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Dvanáct zdravých návyků, které zvýší vaši duševní odolnost

Ilustrační snímek

Kdo je duševně odolný a s touto schopností se narodí, má výhodu. Umí mnohem snadněji než ostatní překonávat překážky a...

Pojištění aut se vylepšuje. Jaké speciality se dají sjednat

Ilustrační snímek

Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem. Pojistné kryje škody, které způsobíte jiným. Ale jestliže chcete být...

Založte si účet u dodavatele energií. Ušetříte čas i peníze

Ilustrační snímek

Většina dodavatelů energií provozuje zákaznické portály. Díky nim mají jejich zákazníci nejenom přehled nad spotřebou,...

Přehled po krajích: Nejvíce berou důchodci v Praze. PŘEHLED

Přehled po krajích: Nejvíce berou důchodci v Praze. PŘEHLED

Kurzy.cz V loňském roce pobíralo od států nějakou formu důchodu tři a půl milionu lidí. Na starobní, invalidní, vdovské a sirotč...

Najdete na iDNES.cz