Jenomže, když si na dovolenou měníte třeba 500 eur, rozdíl v ceně může být 455 korun ve prospěch směnárny (Komerční banka: směnárna Ibra marketing Praha). V porovnání s cenou dovolené to není závratně moc, ale věnovat je bance pro nic za nic se vám nejspíš také nechce.
1. Čtěte všechny informace
Před směnou si pozorně přečtěte veškeré informace na kurzovním lístku a ceníku poskytovaných služeb. Zaměřte se na to, zda cena je "čistá", nebo k ní ještě budou připočteny poplatky.
2. Pozor na pojmy
Pamatujte: zajímá vás cena "valuty - prodej". Valuty, protože jsou to hotové peníze, prodej, protože směnárna vám je bude prodávat.
Co je co
zdroj ČNB |
3. Nespokojte se s první nabídkou
Obejděte více směnáren nebo bank a vybírejte si mezi nimi. Kurzy a také výše poplatků se mohou lišit. Směnárny je stanovují samostatně, nezávisle na kurzech vyhlašovaných Českou národní bankou.
Pokud nakupujete velkou částku, nabídnou vám výhodnější kurz VIP nebo se lze se směnárnou domluvit na individuálním kurzu. To se vás ale při pořizování kapesného na dovolenou nejspíš týkat nebude.
Vždy se nejprve informujte o tom, kolik vám za vaše koruny směnárna vyplatí.
4. Zkontrolujte doklad
Po provedení směny dostanete doklad o poskytnutí služby, směnárna je povinna vám jej vydat. Dokument o uskutečněném obchodu musí vždycky obsahovat tyto údaje:
- pořadové číslo účtenky
- označení cizí měny kódem ISO, její množství a kurz
- kurzovní hodnotu, tedy částku k výplatě nebo příjmu v Kč
- cenu služby v Kč
- obchodní firmu, identifikační číslo, adresu provozovny a podpis oprávněného zaměstnance
- datum a místo vystavení
5. Při nespokojenosti reklamujte
Jestli jste nebyli spokojeni s kvalitou směnárenských služeb, uplatněte reklamaci ihned po provedení transakce ve směnárně. Požádejte o kontakt na odpovědného pracovníka společnosti.
Aktuální kurzovní lístek |
Když směnárna reklamaci neuzná, můžete podat písemnou stížnost České národní bance. Ta může věc vyšetřit a uložit směnárně pokutu, nemá však pravomoc přikázat náhradu vám způsobené škody ani jinak rozhodovat soukromoprávní spor mezi vámi a směnárnou.