Dlužná firma často zaplatí až po výhružce přerušení spolupráce a předání dluhu k vymáhání. Ilustrační snímek

Dlužná firma často zaplatí až po výhružce přerušení spolupráce a předání dluhu k vymáhání. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vydržte, jste v pořadí. Zadlužené firmy se vymlouvají: Nemáme peníze

  • 27
Každá třetí firma v České republice neplatí faktury včas a čtyři z deseti firem se vymlouvají. Nejčastěji na to, že nemají peníze, fakturu již předaly k zaplacení, nebo neobdržely upomínku o dlužné částce.

Podnikat je přeci snadné: chce to elán a nebát se. Když budete odvádět skvělou práci, pak se vám to musí vrátit. „Jenže z tohoto omylu jsem byl poměrně rychle vyveden. Odvádět kvalitní práci opravdu nestačí, pokud vám za ni někdo nezaplatí,“ říká majitel agentury PR Mollo Tomáš Hejda.

„Firmu jsme založili plni elánu a odhodlání. První měsíce se nám opravdu dařilo. Vydělané peníze jsme investovali zpět do firmy, zařídili si novou kancelář. Pak však přišel zádrhel. Jeden z hlavních klientů přestal platit faktury,“ vypráví svůj příběh Tomáš Hejda.

Na nějaké zpoždění si člověk zvykne

Když vás ujistí, že jde jen o zádrhel v účtárně a doposud žádné problémy nebyly, není důvod tomu nevěřit. „Takže jsme pracovali dál a dluh se zvyšoval. A výmluvy klienta pokračovaly: od problémů s účtárnou přes informaci, že se faktury zřejmě někde ztratily po cestě a máme je raději poslat znovu, až k tomu, že faktury jsou už proplacené a peníze na cestě,“ pokračuje Tomáš Hejda.

Po nějaké době přestal klient reagovat úplně. Zaslané upomínky nic neřešily a dluh se vyšplhal na čtvrt milionu korun, což je pro malou firmu hodně. Problém se nakonec řešil půl roku a skončil přerušením spolupráce a hrozbou externího vymáhání.

„Teprve až tento krok donutil původně bezproblémového klienta k zaplacení. Naštěstí nemáme jen jednoho odběratele a náklady jsme pokryli z dalších příjmů. Od té doby ale při každé zpožděné faktuře zpozorním,“ dodává Tomáš Hejda.

„Nemáme peníze“ je slyšet nejčastěji

Případy neproplacených faktur za služby či zboží nejsou ojedinělé, stejně jako neochota firem situaci řešit. To potvrzuje i jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel: „Ve 40 procentech případů při první upomínce dlužné firmy nespolupracují a pouze se vymlouvají.“

Téměř každá druhá oslovená společnost má podle inkasní agentury jednoznačnou odpověď: „Nemáme peníze“. Každá pátá společnost, která svému obchodnímu partnerovi nezaplatila, naopak tvrdí, že fakturu již předala k proplacení své účetní či jiné osobě, platba se ovšem zatím neprovedla.

Tento argument může být podle inkasního specialisty Filipa Černého ze společnosti EOS KSI i oprávněný: „V některých případech skutečně zjistíme, že faktura již byla proplacena, jak dlužník tvrdí. Dotyčný má doklad o zaplacení, jen například uvedl chybně variabilní symbol.“

Nejčastější výmluvy zadlužených firem

V dalších případech se dlužníci ohrazují argumentem, že neobdrželi upomínku o nezaplacení, tedy žádnou dlužnou fakturu nemají. Tuto výmluvu použije 15 procent firem. Stejné procento společností se odmítne problémem zabývat s vyjádřením, že „momentálně nemají čas upomínku řešit“. Každá desátá firma se naopak pozastavuje nad výší dlužné částky a uvádí, že „takovou částku nedluží“.

Někteří dlužníci se nespokojí s obyčejnými výmluvami a vymýšlejí kuriózní situace. „Zaměstnanec nejmenované společnosti při telefonickém hovoru s inkasním specialistou sdělil, že pohledávku nemohli uhradit z důvodu požáru poštovní schránky, ve které upomínka byla,“ popisuje Vladimír Vachel a dodává, že se také často stává, že dlužníci vinu svádí na zapomnětlivost svých kolegů. 

Výmluvy nic nevyřeší

Odkládání a neřešení nesplacených pohledávek však poškozuje všechny zúčastněné strany. Dlužníci si často neuvědomují, že bez ohledu na to, kolik a jaké výmluvy použijí, budou muset nakonec faktury uhradit.

„Současná legislativa umožňuje vedle vlastní pohledávky vymáhat na dlužníkovi i náklady spojené s jejím uplatněním, což v důsledku znamená navýšení nákladů dlužníka v případě otálení s úhradou pohledávky, doplňuje Vladimír Vachel.

Když dlužník přizná neschopnost zaplatit celý dluh najednou, je možné s věřitelem nebo zastupující inkasní agenturou dohodnout splátkový kalendář a situaci vyřešit rychle bez dalšího navyšování dluhu.

Jaké máte zkušenosti s platební morálkou firem?

celkem hlasů: 957

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 14. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Většinou dobré, někdy se s platbou zpozdí, ale nakonec zaplatí
Většinou dobré, někdy se s platbou zpozdí, ale nakonec zaplatí 424
Špatné, většinou neplatí, nebo zaplatí, ale s velkým zpožděním
Špatné, většinou neplatí, nebo zaplatí, ale s velkým zpožděním 420
Špatné, neplatí, asi brzy zkrachuju (nebo už jsem zkrachoval)
Špatné, neplatí, asi brzy zkrachuju (nebo už jsem zkrachoval) 84
Dobré, platí v termínu
Dobré, platí v termínu 29