Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - reklamace, výpis, chyba | foto: Profimedia.cz

Výpis z účtu si vždy raději ihned překontrolujte

  • 15
Povinnosti překontrolovat si správnost položek uvedených na výpisu z účtu se nikdo nezbaví. Pokud svůj přehled transakcí měsíc co měsíc jen ledabyle zakládáte do šuplíku, vystavujete se riziku, že v případě nesrovnalostí přijdete o možnost nápravy. Čas na reklamaci je omezený.

Vkročili jsme do nového roku a kromě obvyklých složenek brzy ve své poštovní schránce pravděpodobně najdete (případně jste už našli) výpis z bankovního účtu. Právě v této době je důležité, nyní možná ještě s větší pečlivostí, všechny transakce v něm uvedené, a to včetně zůstatku účtu, překontrolovat.

Důvod je jednoduchý. Prosinec je měsícem, kdy řešíme spousty svých finančních restů, doplácíme si stavební spoření či penzijní připojištění. Vše jen proto, abychom maximalizovali efekt, jenž nám služby rozličných finančních společností přinášejí. Zkrátka položek na výpisu zpravidla bývá více, než kdy jindy.

Navíc s posledním výpisem v roce spojují banky i svou zákonem stanovenou povinnost. Tou je alespoň jedenkrát v roce informovat klienta o pohybech na účtu a zejména pak o zůstatku. Poměrně výrazně se totiž mohou v bankách lišit lhůty pro vyjádření námitek s tímto posledním vyúčtováním v roce (viz. tabulka).

Například v ČSOB je to u výpisu za prosinec pouhých 14 kalendářních dnů ode dne doručení výpisu, zatímco podle Všeobecných obchodních podmínek jsou standardně na vyjádření námitky 3 měsíce od vzniku závady (pokud podmínky pro konkrétní produkt nestanoví jinak).

S námitkami k výpisům neotálejte

Lhůty pro podání námitek, resp. reklamace ať už jednotlivých transakcí, nebo "jen" zůstatku účtu najdete v tzv. všeobecných obchodních podmínkách (dále jen VOP). Jejich ustanovení však platí pouze v případě, že další speciální (produktové) obchodní podmínky nestanoví jinak.

Banky VOP běžně zveřejňují na svých webových stránkách a jejich aktuální znění získáte i v případě, že jste právě podepsali smlouvu o běžném účtu, případně její dodatek.

Lhůty pro možnost podání námitky k výpisu z bankovního účtu se pohybují od 14 dnů po doručení po 3 měsíce od vzniku závady (blíže uvádí tabulka). Pokud svůj nesouhlas nestihnete vyjádřit včas, tedy v těchto stanovených lhůtách, bankou je příslušný výpis považován za bezchybný. Proto pochybujete-li o některé z položek výpisu, příliš neotálejte a podejte reklamaci.

Banka Lhůta pro podání reklamace výpisu z účtu
Citibank 20 dnů po doručení
Česká spořitelna 3 měsíce od vzniku závady/30 dnů od vyhotovení výpisu*
ČSOB 3 měsíce od vzniku závady/14 dnů od obdržení výpisu**
GE Money Bank 15 dnů od doručení/60 dnů od zaúčtování položky na karetní účet***
Komerční banka  bez omezení
LBBW 30 dnů po doručení
mBank 30 dnů ode dne, kdy banka zpřístupnila informaci o zůstatku účtu
Poštovní spořitelna 14 dnů po doručení
Raiffeisenbank 30 dnů po doručení/14 dnů od obdržení výpisu**
UniCredit Bank 14 dnů po doručení
Volksbank  30 dnů po doručení

Vysvětlivky: není-li uvedeno jinak, jedná se o dny kalendářní
Pozn.: * platí pro výpisy s delší než měsíční frekvencí předávání
           ** platí pro výpis z účtu za měsíc prosinec (tj. informace o zůstatku)
           *** platí pro kreditní karty

Jak na reklamaci

Postup podání, náležitosti reklamace, lhůty k vyřízení apod., to vše obsahuje reklamační řád banky. I ten u většiny bank najdete na internetu.

Nejčastěji banky přijímají reklamace podané písemně či osobně v pobočce. Vždy však bývá pořízen z jednání písemný záznam. Obecně je upřednostňováno podání osobní, neboť klient má možnost doložit potřebné náležitosti, případně podat vysvětlení okamžitě.

Například v Citibank, České spořitelně či Volksbank ale můžete podat reklamaci navíc telefonicky. Naopak v Komerční bance přijímají reklamace zpravidla pouze v písemné formě.

Lhůta pro vyřízení podané reklamace je u tuzemských bank prakticky totožná. Činí 30 dnů od převzetí reklamace (tj. například doručení do příslušné pobočky, předání pracovníkovi apod.). Pokud však záležitost nemůže banka vyřešit během třicetidenní lhůty, měla by alespoň o dalším postupu, případně prodloužení lhůty klienta informovat.