Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se jezdit načerno?

aktualizováno 
Pokuty důsledně vymáháme a není výjimkou, že dosáhnou i desetitisícových částek. Díky tomu „chronických“ černých pasažérů mezi cestujícími postupně ubývá.

Za jízdu hromadnou dopravou se musí platit úplně stejně jako třeba za plyn, elektrickou energii či rohlíky. Každý, kdo jezdí bez lístku, okrádá nejen dopravní společnost, ale i poctivé spolucestující, hrozí totiž zvyšování jízdného.

Zdražení je nepříjemné, jednou za čas je však na místě. Nemyslíme, že lidé přestanou platit. Nebojíme se ani toho, že by začali místo metrem jezdit autem. Struktura posledního zvýšení cen jízdného jednoznačně upřednostňuje pravidelné cestující, kteří využívají předplatné. Těch se zdražení dotklo minimálně a při současných cenách benzinu nemají důvod sedat do svých aut.

Někteří lidé navrhují, aby se jezdilo ve městě zadarmo. To nevidím jako moc reálné. I když skutečné náklady na jízdenku jsou mnohem vyšší než její kupní cena, příjmy z jízdného jsou významnou částkou v rozpočtu dopravního podniku. Například v Praze jde o tři miliardy korun.

Tomáš Jílek
Dopravní podnik hl. m. Prahy

Proč jezdím načerno

Jezdím bez jízdenky a ani se za to moc nestydím. Proč? Bydlím v Praze a mám s hromadnou dopravou špatné zkušenosti. Tramvaje, metro i autobusy jsou často přecpané, skoro každý den se setkám s arogancí řidičů. Nejméně šestkrát za poslední půlrok se mi stalo, že jsem tak tak dobíhal autobus, a když jsem ho zcela zchvácený dostihl, řidič mi zavřel před nosem. Jak se u toho tvářil, nevím, ale hodně si pamatuji své pocity – vztek a bezmoc. Černým pasažérem jsem od povodní, tehdy se v Praze jezdilo zadarmo a já si na to zvykl. Samozřejmě, že mám radost, že ušetřím. Ale jediný motiv jízdy bez lístků to není.

Jízda načerno je totiž docela levný adrenalinový sport. Hraju s revizory takovou hru. Většinou vítěznou. Když je vidím, zůstávám naprosto klidný. Žádný nervózní pohled, zbrklý pohyb ani zčervenání. Neprovokuji ani hrabáním se v batohu. Nic takového si nesmím dovolit. Většinou také projdu bez jejich povšimnutí. Samozřejmě, že mám také vytipované lokality, kde revizoři kontrolují nejčastěji, jako jsou některé výstupy či přestupy v metru, a těm se snažím vyhnout. Pokud mě chytnou, necukám se, neutíkám, nedohaduji se. Mám připravené peníze a zaplatím. I když se pokuty zvedly, jsem pořád v plusu.
Roman, černý pasažér

Jiný kraj, jiný mrav?

Jako dítě jsem byla na týden se školou v Berlíně. Ve východní části, samozřejmě. Jezdili jsme tam po městě tramvají. A byl to pro nás kulturní šok. Spořádaní Němci nastoupili, vhodili do stroječku minci a utrhli si jízdenku. Jenomže! Lístek se neobjevil až po vhození peněz, byl již připraven a utrhnout ho bylo možné jen tak! Mince byly ještě chvíli vidět – putovaly strojkem ve zvláštní přihrádce, a když si koupili jízdenky čtyři další cestující, propadly do nitra kasičky.

Ptali jsme se německých kamarádů, jak je to možné, že lidé do strojku mince vhazují a nesnaží se ho ošálit. „To se přece nedělá. Kdo nezaplatí, cítil by se špatně a měl by ostudu,“ odpovídali udiveně.

Nevím, kolik v té době jezdilo v berlínské MHD revizorů, ale asi se takový přístup Dopravnímu podniku vyplatil. Těžko říct, zda fungování celého systému bylo víc zapříčiněno pověstnou německou disciplínou, nebo tím, že lidem byla dána důvěra, kterou nechtěli zneužít.

My Češi jsme byli do jednoho překvapeni a zpočátku jsme systém nechápali. Z domova jsme znali spíš spiknutí proti instituci, při kterém vystupující lidé předají mezi dveřmi označený lístek někomu, kdo se teprve chystá nastoupit...

A zdá se, že jsme se až tak nezměnili – pětina z nás v anketě iDNES přiznává, že jezdí načerno.

Jestli máte trochu dobrodružnou povahu, pak si můžete obstarat zahraniční LAST MINUTE za málo peněz. Na týden u moře stačí i 5000 Kč. Více v našem aktuálním tématu.

 

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Zpožděné letadlo nebo vlak. Na co máte nárok a jak získat stovky eur

Ilustrační snímek

Pokud vás dopravce vysadí z letadla, vlaku či autobusu později, než slíbil, máte nárok na odškodné. Záleží ovšem na...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Dvanáct zdravých návyků, které zvýší vaši duševní odolnost

Ilustrační snímek

Kdo je duševně odolný a s touto schopností se narodí, má výhodu. Umí mnohem snadněji než ostatní překonávat překážky a...

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Kurzy.cz Začleňování uprchlíků do pracovního procesu v Německu se podle Spolkové agentury práce daří. Práci si našlo již více ne...

Najdete na iDNES.cz