Vyplatí se nákup v hypermarketu?

  • 1
Pro třicet procent českých a moravských domácností je už hypermarket hlavním místem nákupu. Mění se nákupní zvyklosti, podle posledních výsledků průzkumu společnosti Incomy vzrostla ochota zákazníků dojíždět za nákupy. Na hypermarketech oceňují zákazníci zejména širokou nabídku a kvalitu zboží, doplňkové služby, pěkné nákupní prostředí a výhodné ceny. Je ale vždycky nákup v hypermarketu výhodný?
Vyplatí se až od určité výše nákupu. Ceny v hypermarketech jsou sice v průměru o deset procent nižší než v supermarketech a o dvacet procent nižší než v pultových prodejnách, ale úspora platí jen v případě, že je obchod nedaleko bydliště zákazníka. Každý kilometr vzdálenosti navíc znamená jednak časovou ztrátu, jednak další náklady na dopravu, které při větší vzdálenosti obchodu mohou setřít výhodu nižších cen. Když má auto spotřebu sedm litrů na sto kilometrů a litr benzinu stojí dvacet čtyři koruny, za každý najetý kilometr vlastně jako by zákazník k ceně nákupu připlácel ještě 1,68 korun za benzin. Navíc je pro některé zákazníky z menších měst a vesnic, kteří nemají vlastní auto, nákup v hypermarketech stále nedostupný.

I mezi hypermarkety se vyplatí vybírat. Dlouhodobé sledování řetězců ukazuje, že mezi nejlevnější hypermarkety patří Kaufland, s kvalitou nákupního prostředí jsou zákazníci nejvíce spokojeni v Carrefouru a šíří nabídky v Globusu a Tescu. 

Proč nakupujete v hypermarketu?

 Pavel Němec, obchodní ředitel ABN AMRO Penzijní fond

Moje pracovní vytížení mi dovoluje nakupovat obvykle až ve večerních hodinách  nebo o víkendech a tomu jsou hypermarkety velmi dobře přizpůsobeny. Na nákupech v nich rovněž oceňuji možnost bez problémů platit platební kartou. Při rodinných nákupech je pro mě a mou manželku zajímavá i nabídka ostatních doplňkových služeb, například opravna obuvi, čistírna a vhod přijde i dobré jídlo v některé z restaurací. Nezanedbatelné jsou při větších nákupech i finanční úspory z poskytovaných slev. Široký sortiment zboží a služeb pro moji rodinu znamená bezesporu úsporu volného času, kterého není nikdy nazbyt.

I když potraviny a drogistické výrobky se dají ve velkých obchodech koupit obvykle levněji než v malých, o dalším zboží to nemusí platit. Třeba elektronika, papírenské zboží, knihy či sportovní potřeby jsou k mání za stejné, někdy dokonce i nižší ceny ve specializovaných obchodech. Navíc je potřeba dodržovat v hypermarketech "nákupní disciplínu", protože lákadel je v nich daleko víc než v ostatních typech obchodů.

Jak odolat pokušení zbytečných nákupů v hypermarketech?

1/ Porovnejte ušetřené peníze s náklady na cestu

2/ Vezměte s sebou jen o málo vyšší hotovost než odpovídá přibližné hodnotě nákupu

3/ Dobře zvažte, zda vzít do hypermarketu platební kartu. Kdo chce ušetřit, měl by si raději předem stanovit limit hotovosti

4/ Při nákupech dražšího nepotravinářského zboží zjistěte předem ceny i ve specializovaných obchodech

Preferujete nákupy v hypermrketech nebo dáváte přednost menším nákupním subjektům? Nenechávejte si své názory pro sebe.

Soutěžní hry z vás, až na výjimky, milionáře neudělají. Zkuste se proto na čas řídit radami ze seriálu 50 rad, jak dobře hospodařit s penězi. Výsledek se jistě dostaví!
DALŠÍ DÍLY NALEZNETE ZDE.