Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyplatí se vám internetová reklama?

Dnešní možnosti internetu přinášejí zadavatelům reklamy alternativní nabídku reklamy k tradičním médiím jako je tisk, televize, rádio, billboardy a podobně. Každé médium má své výhody i nevýhody.

Počítač, internet, business - Počítač, internet, business | foto: Profimedia.cz

Při rozhodování, kam v rámci reklamy investovat, je však třeba přihlédnout k faktu, co od kampaně očekáváme a co vlastně chceme nabídnout, nebo o čem informovat. Nespornou výhodou internetové reklamy je poměrně přesná měřitelnost efektu, interaktivita a přesné zacílení na danou cílovou skupinu, kterou potřebuje zákazník oslovit. Díky interaktivitě se uživatel může dostat nejen na stránky zadavatele reklamy (dále jen zadavatele), kde najde celkové informace, ale také na relativně malé ploše může nalézt spoustu informací díky „snímkování“ (na jedné ploše se mění různé reklamní animace).

Pro zadavatele je pak výhodou právě zmíněná podrobná on-line statistika. Ze statistik dnes standardně získáme informace o tom, kolik uživatelů reklamu vidělo, kolik jich na ni reagovalo kliknutím (vyvoláno potřebou dozvědět se více, nebo rovnou objednat), nebo dokonce z jakého regionu čtenáři reklamu viděli, popřípadě jaké sdělení či jaká kreativita je zaujala nejvíce.

Pojďme si nyní představit reklamní formáty bannerů, které jsou v současné době na českém internetu nejpoužívanější:

Imageové bannery zvyšují povědomí o značce, nebo konkrétní novince na trhu. Komunikují většinou logo společnosti/produktu, fotografie/obrázky a reklamní slogan.

Bannery s akční nabídkou pak představují převážně produkty ve slevě, cenově, nebo produktově zajímavé novinky.

Bannery s klamavým obsahem mají za úkol vás přimět ke kliknutí pod dojmem, že se banner neproklikne na klientskou stránku. Obvykle mají vzhled nám známým „oknům“ operačních systémů a oslovují především méně zkušené internetové uživatele.

Pop-up okna jsou nejméně používané formy bannerové reklamy vzhledem k jejich velké agresivitě. Jedná se o poměrně efektivní bannery, které ovšem uživatele internetu dělí na dva tábory. Jedni je nenávidí a druzí zas ignorují. V obou případech však může skutečně lákavá nabídka na banneru anulovat jejich názor na tento druh reklamy.

Provozovatelé alespoň těch větších serverů se tento druh reklamy snaží minimalizovat. Jsou si dobře vědomi toho, že by návštěvníky mohla odrazovat od další návštěvy jejich stránek.

Textová reklama je obvykle omezena maximálním počtem znaků a není doprovozená žádným obrázkem či animací. Pokud je text dobře koncipován, může i na zkušeného uživatele působit jako článek. Většinou nevadí ani zarytým odpůrcům reklamy. Je však třeba brát zvýšený zřetel na to, aby po prokliknutí nebyl návštěvník zklamán tím, že je to „jen reklama“. Proto někteří provozovatelé serverů nabízejí jako rozšíření textové reklamy prokliknutí na svůj web, ale s obsahem dodaným zadavatelem. Běžně je tato reklama označena jako „komerční příloha“.

Hypertext nabízí stejné možnosti jako textová reklama s tím rozdílem, že je jeho součástí prostor pro malý obrázek produktu nebo logo.

Interaktivní výloha je vlastně jeden z nejmladších reklamních formátů na internetu. Umožňuje zadavatelům plnit obsah reklamní plochy dle vlastního uvážení. Zadavatel si sám rozhodne kdy a jaký produkt se na banneru objeví a není závislý na provozovateli serveru kde se rozhodl inzerovat. Jedná se o velmi pružný způsob reklamy. Je však třeba znát dobře obchodní podmínky serveru, aby zde zadavatel neumístil něco, co by mohlo být v rozporu se smluvenými podmínkami.

Typů reklamních formátů bannerů je samozřejmě ještě více a navíc díky současným internetovým možnostem jsou i v různých variantách. Například menší formát banneru se může po najetí myši zvětšit, banner může spustit hudbu nebo i jinak reagovat. Navíc je k dispozici i několik formátů z pohledu na grafiku bannerů - nejčastěji flash a gif.

Formát flash má více možností (plynulejší animace, menší datové zatížení, dynamičtější „vjezdy“ nápisů, větší možnost kreativity atd.), na druhou stranu ne každý návštěvník internetu jej vidí. Záleží totiž na jeho prohlížeči a dalších faktorech. V případě gifu je daleko větší jistota, že jej uvidí drtivá většina návštěvníků internetu, ovšem má zase více omezení.

Vytvořit opravdu účinný banner, nebo sepsat textovou reklamu je někdy věda. Proto je pro nováčky v zadávání internetové reklamy vhodné využít služeb některé z kreativních agentur, které disponují odborníky na vytváření reklam.

Za co konkrétně serveru zaplatím?

 

Cena reklamy na internetu se odvíjí od několika typů účtování, které lze rozdělit na účtování za:

  • časové období (týden, měsíc, rok)
  • počet zobrazení (CPT = cena za 1 000 zobrazení)
  • počet prokliků

Pro zadavatele reklamy je bezesporu nejefektivnější poslední varianta účtování, protože platí jen za skutečný počet lidí, kteří se přes reklamní formát přímo prokliknou na jeho stránky. Tuto variantu však v současné době nabízejí většinou jen menší servery. Ti větší si již dávno uvědomili, že nemohou nést odpovědnost za to, jaká je nabídka zadavatele, jaký je vzhled banneru, reklamy apod.

Je vždy jen na vás, jako na zadavateli reklamy a na serveru, kde chcete inzerovat, jakou variantu zvolíte. Vždy však dobře zvažte, která varianta vašemu typu reklamy vyhovuje nejvíce a nenechte si vnutit na první pohled výhodnou nabídku bez zvážení všech podmínek a dalších možných variant.  

Jak se vyhnout soudním poplatkům? Čtěte ZDE.


Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...