Vyplatí se vám internetová reklama?

aktualizováno 
Dnešní možnosti internetu přinášejí zadavatelům reklamy alternativní nabídku reklamy k tradičním médiím jako je tisk, televize, rádio, billboardy a podobně. Každé médium má své výhody i nevýhody.

Počítač, internet, business - Počítač, internet, business | foto: Profimedia.cz

Při rozhodování, kam v rámci reklamy investovat, je však třeba přihlédnout k faktu, co od kampaně očekáváme a co vlastně chceme nabídnout, nebo o čem informovat. Nespornou výhodou internetové reklamy je poměrně přesná měřitelnost efektu, interaktivita a přesné zacílení na danou cílovou skupinu, kterou potřebuje zákazník oslovit. Díky interaktivitě se uživatel může dostat nejen na stránky zadavatele reklamy (dále jen zadavatele), kde najde celkové informace, ale také na relativně malé ploše může nalézt spoustu informací díky „snímkování“ (na jedné ploše se mění různé reklamní animace).

Pro zadavatele je pak výhodou právě zmíněná podrobná on-line statistika. Ze statistik dnes standardně získáme informace o tom, kolik uživatelů reklamu vidělo, kolik jich na ni reagovalo kliknutím (vyvoláno potřebou dozvědět se více, nebo rovnou objednat), nebo dokonce z jakého regionu čtenáři reklamu viděli, popřípadě jaké sdělení či jaká kreativita je zaujala nejvíce.

Pojďme si nyní představit reklamní formáty bannerů, které jsou v současné době na českém internetu nejpoužívanější:

Imageové bannery zvyšují povědomí o značce, nebo konkrétní novince na trhu. Komunikují většinou logo společnosti/produktu, fotografie/obrázky a reklamní slogan.

Bannery s akční nabídkou pak představují převážně produkty ve slevě, cenově, nebo produktově zajímavé novinky.

Bannery s klamavým obsahem mají za úkol vás přimět ke kliknutí pod dojmem, že se banner neproklikne na klientskou stránku. Obvykle mají vzhled nám známým „oknům“ operačních systémů a oslovují především méně zkušené internetové uživatele.

Pop-up okna jsou nejméně používané formy bannerové reklamy vzhledem k jejich velké agresivitě. Jedná se o poměrně efektivní bannery, které ovšem uživatele internetu dělí na dva tábory. Jedni je nenávidí a druzí zas ignorují. V obou případech však může skutečně lákavá nabídka na banneru anulovat jejich názor na tento druh reklamy.

Provozovatelé alespoň těch větších serverů se tento druh reklamy snaží minimalizovat. Jsou si dobře vědomi toho, že by návštěvníky mohla odrazovat od další návštěvy jejich stránek.

Textová reklama je obvykle omezena maximálním počtem znaků a není doprovozená žádným obrázkem či animací. Pokud je text dobře koncipován, může i na zkušeného uživatele působit jako článek. Většinou nevadí ani zarytým odpůrcům reklamy. Je však třeba brát zvýšený zřetel na to, aby po prokliknutí nebyl návštěvník zklamán tím, že je to „jen reklama“. Proto někteří provozovatelé serverů nabízejí jako rozšíření textové reklamy prokliknutí na svůj web, ale s obsahem dodaným zadavatelem. Běžně je tato reklama označena jako „komerční příloha“.

Hypertext nabízí stejné možnosti jako textová reklama s tím rozdílem, že je jeho součástí prostor pro malý obrázek produktu nebo logo.

Interaktivní výloha je vlastně jeden z nejmladších reklamních formátů na internetu. Umožňuje zadavatelům plnit obsah reklamní plochy dle vlastního uvážení. Zadavatel si sám rozhodne kdy a jaký produkt se na banneru objeví a není závislý na provozovateli serveru kde se rozhodl inzerovat. Jedná se o velmi pružný způsob reklamy. Je však třeba znát dobře obchodní podmínky serveru, aby zde zadavatel neumístil něco, co by mohlo být v rozporu se smluvenými podmínkami.

Typů reklamních formátů bannerů je samozřejmě ještě více a navíc díky současným internetovým možnostem jsou i v různých variantách. Například menší formát banneru se může po najetí myši zvětšit, banner může spustit hudbu nebo i jinak reagovat. Navíc je k dispozici i několik formátů z pohledu na grafiku bannerů - nejčastěji flash a gif.

Formát flash má více možností (plynulejší animace, menší datové zatížení, dynamičtější „vjezdy“ nápisů, větší možnost kreativity atd.), na druhou stranu ne každý návštěvník internetu jej vidí. Záleží totiž na jeho prohlížeči a dalších faktorech. V případě gifu je daleko větší jistota, že jej uvidí drtivá většina návštěvníků internetu, ovšem má zase více omezení.

Vytvořit opravdu účinný banner, nebo sepsat textovou reklamu je někdy věda. Proto je pro nováčky v zadávání internetové reklamy vhodné využít služeb některé z kreativních agentur, které disponují odborníky na vytváření reklam.

Za co konkrétně serveru zaplatím?

 

Cena reklamy na internetu se odvíjí od několika typů účtování, které lze rozdělit na účtování za:

  • časové období (týden, měsíc, rok)
  • počet zobrazení (CPT = cena za 1 000 zobrazení)
  • počet prokliků

Pro zadavatele reklamy je bezesporu nejefektivnější poslední varianta účtování, protože platí jen za skutečný počet lidí, kteří se přes reklamní formát přímo prokliknou na jeho stránky. Tuto variantu však v současné době nabízejí většinou jen menší servery. Ti větší si již dávno uvědomili, že nemohou nést odpovědnost za to, jaká je nabídka zadavatele, jaký je vzhled banneru, reklamy apod.

Je vždy jen na vás, jako na zadavateli reklamy a na serveru, kde chcete inzerovat, jakou variantu zvolíte. Vždy však dobře zvažte, která varianta vašemu typu reklamy vyhovuje nejvíce a nenechte si vnutit na první pohled výhodnou nabídku bez zvážení všech podmínek a dalších možných variant.  

Jak se vyhnout soudním poplatkům? Čtěte ZDE.


Autor:

Nejčtenější

KVÍZ: Jak jste na tom s jazykovou inteligencí? Otestujte se

Ilustrační snímek

Už jste někdy absolvovali inteligenční test, abyste se dozvěděli, jaké máte IQ? Dnešní kvíz vám konkrétní číslo sice...

Má smysl pořídit si nyní investiční byt? Odborníci radí nečekat

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí jsou vyšroubované na maximum. Přesto realitní makléři doporučují pořízení investičního bytu...

Rodiny přicházejí zhruba o 80 tisíc ročně. Kdo za to může? Ženy přece

Ženy v Česku mají zhruba o 22 procent nižší platy než muži.

Ženy dostávají za svou práci až o sedm tisíc měsíčně méně než muži. Lépe jsou na tom jen státní zaměstnankyně a...

Studentský nápad ho přivedl k podnikání. Chce změnit kavárenský svět

Praha,22.10.2018, Adrian Drozdek, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Adrian Drozdek je z Brna, má 18 let a hlavu plnou nápadů. Před rokem přišel s myšlenkou vytvořit mobilní aplikaci,...

Příjmy z pronájmu: jak na daně a pro koho je takový výdělek ideální

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení je pro řadu lidí nad jejich finanční možnosti. Řešením může být pronájem. Ti, kdo mohou byt...

Další z rubriky

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Co dělají úspěšní zakladatelé firem jinak. Devět kroků na výsluní

Ilustrační snímek

Založit firmu a dovést ji k úspěšnému rozvoji je často náročnější než řídit zavedený podnikový kolos. V čem se jednání...

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Cena ropy kolabuje, cena plynu letí vzhůru

Cena ropy kolabuje, cena plynu letí vzhůru

Kurzy.cz Cena ropy v posledních týdnech kolabovala. Za pouhých 6 týdnů se ropa Brent propadla zhruba o čtvrtinu z hladiny kolem ...

Najdete na iDNES.cz