Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se vám internetová reklama?

aktualizováno 
Dnešní možnosti internetu přinášejí zadavatelům reklamy alternativní nabídku reklamy k tradičním médiím jako je tisk, televize, rádio, billboardy a podobně. Každé médium má své výhody i nevýhody.

Počítač, internet, business - Počítač, internet, business | foto: Profimedia.cz

Při rozhodování, kam v rámci reklamy investovat, je však třeba přihlédnout k faktu, co od kampaně očekáváme a co vlastně chceme nabídnout, nebo o čem informovat. Nespornou výhodou internetové reklamy je poměrně přesná měřitelnost efektu, interaktivita a přesné zacílení na danou cílovou skupinu, kterou potřebuje zákazník oslovit. Díky interaktivitě se uživatel může dostat nejen na stránky zadavatele reklamy (dále jen zadavatele), kde najde celkové informace, ale také na relativně malé ploše může nalézt spoustu informací díky „snímkování“ (na jedné ploše se mění různé reklamní animace).

Pro zadavatele je pak výhodou právě zmíněná podrobná on-line statistika. Ze statistik dnes standardně získáme informace o tom, kolik uživatelů reklamu vidělo, kolik jich na ni reagovalo kliknutím (vyvoláno potřebou dozvědět se více, nebo rovnou objednat), nebo dokonce z jakého regionu čtenáři reklamu viděli, popřípadě jaké sdělení či jaká kreativita je zaujala nejvíce.

Pojďme si nyní představit reklamní formáty bannerů, které jsou v současné době na českém internetu nejpoužívanější:

Imageové bannery zvyšují povědomí o značce, nebo konkrétní novince na trhu. Komunikují většinou logo společnosti/produktu, fotografie/obrázky a reklamní slogan.

Bannery s akční nabídkou pak představují převážně produkty ve slevě, cenově, nebo produktově zajímavé novinky.

Bannery s klamavým obsahem mají za úkol vás přimět ke kliknutí pod dojmem, že se banner neproklikne na klientskou stránku. Obvykle mají vzhled nám známým „oknům“ operačních systémů a oslovují především méně zkušené internetové uživatele.

Pop-up okna jsou nejméně používané formy bannerové reklamy vzhledem k jejich velké agresivitě. Jedná se o poměrně efektivní bannery, které ovšem uživatele internetu dělí na dva tábory. Jedni je nenávidí a druzí zas ignorují. V obou případech však může skutečně lákavá nabídka na banneru anulovat jejich názor na tento druh reklamy.

Provozovatelé alespoň těch větších serverů se tento druh reklamy snaží minimalizovat. Jsou si dobře vědomi toho, že by návštěvníky mohla odrazovat od další návštěvy jejich stránek.

Textová reklama je obvykle omezena maximálním počtem znaků a není doprovozená žádným obrázkem či animací. Pokud je text dobře koncipován, může i na zkušeného uživatele působit jako článek. Většinou nevadí ani zarytým odpůrcům reklamy. Je však třeba brát zvýšený zřetel na to, aby po prokliknutí nebyl návštěvník zklamán tím, že je to „jen reklama“. Proto někteří provozovatelé serverů nabízejí jako rozšíření textové reklamy prokliknutí na svůj web, ale s obsahem dodaným zadavatelem. Běžně je tato reklama označena jako „komerční příloha“.

Hypertext nabízí stejné možnosti jako textová reklama s tím rozdílem, že je jeho součástí prostor pro malý obrázek produktu nebo logo.

Interaktivní výloha je vlastně jeden z nejmladších reklamních formátů na internetu. Umožňuje zadavatelům plnit obsah reklamní plochy dle vlastního uvážení. Zadavatel si sám rozhodne kdy a jaký produkt se na banneru objeví a není závislý na provozovateli serveru kde se rozhodl inzerovat. Jedná se o velmi pružný způsob reklamy. Je však třeba znát dobře obchodní podmínky serveru, aby zde zadavatel neumístil něco, co by mohlo být v rozporu se smluvenými podmínkami.

Typů reklamních formátů bannerů je samozřejmě ještě více a navíc díky současným internetovým možnostem jsou i v různých variantách. Například menší formát banneru se může po najetí myši zvětšit, banner může spustit hudbu nebo i jinak reagovat. Navíc je k dispozici i několik formátů z pohledu na grafiku bannerů - nejčastěji flash a gif.

Formát flash má více možností (plynulejší animace, menší datové zatížení, dynamičtější „vjezdy“ nápisů, větší možnost kreativity atd.), na druhou stranu ne každý návštěvník internetu jej vidí. Záleží totiž na jeho prohlížeči a dalších faktorech. V případě gifu je daleko větší jistota, že jej uvidí drtivá většina návštěvníků internetu, ovšem má zase více omezení.

Vytvořit opravdu účinný banner, nebo sepsat textovou reklamu je někdy věda. Proto je pro nováčky v zadávání internetové reklamy vhodné využít služeb některé z kreativních agentur, které disponují odborníky na vytváření reklam.

Za co konkrétně serveru zaplatím?

 

Cena reklamy na internetu se odvíjí od několika typů účtování, které lze rozdělit na účtování za:

  • časové období (týden, měsíc, rok)
  • počet zobrazení (CPT = cena za 1 000 zobrazení)
  • počet prokliků

Pro zadavatele reklamy je bezesporu nejefektivnější poslední varianta účtování, protože platí jen za skutečný počet lidí, kteří se přes reklamní formát přímo prokliknou na jeho stránky. Tuto variantu však v současné době nabízejí většinou jen menší servery. Ti větší si již dávno uvědomili, že nemohou nést odpovědnost za to, jaká je nabídka zadavatele, jaký je vzhled banneru, reklamy apod.

Je vždy jen na vás, jako na zadavateli reklamy a na serveru, kde chcete inzerovat, jakou variantu zvolíte. Vždy však dobře zvažte, která varianta vašemu typu reklamy vyhovuje nejvíce a nenechte si vnutit na první pohled výhodnou nabídku bez zvážení všech podmínek a dalších možných variant.  

Jak se vyhnout soudním poplatkům? Čtěte ZDE.


Autor:


Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

PORADNA: Jak funguje nemocenská u zaměstnanců, kteří mají „dvanáctky“

Ilustrační snímek

Jak je to s nemocenskou, když pracujete v jiném než osmihodinovém režimu denně, vysvětluje advokátka Markéta...

Češi mění čile zaměstnání. A budou ještě aktivnější

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost je na historicky nejnižších hodnotách. Zatímco firmy mají těžké časy, zaměstnanci naopak ty nejlepší....

Advokátka: Sexuální útoky a šikanu v práci zákony dostatečně neřeší

Ilustrační snímek

Případů sexuálního obtěžování nebo šikany v práci je podle odborníků hodně, ale na rozdíl od západních států se o nich...

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz