Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušeli jsme: Osm postřehů ze založení účtu v Zuno bance

aktualizováno 
Je ta nová internetová banka opravdu tak brutálně jednoduchá, jak se prezentuje v reklamě? Zjistili jsme, jaká úskalí čekají na nového klienta. Ovládání účtu jednoduché je, ale založení trvá déle, než banka slibuje.
Založit a ovládat účet je jednoduché, o platební kartu si musíte požádat. Bezplatně ji doručí za 5 až 10 dní. Ilustrační snímek

Založit a ovládat účet je jednoduché, o platební kartu si musíte požádat. Bezplatně ji doručí za 5 až 10 dní. Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Minulý čtvrtek, dva dny po oficiálním spuštění banky, jsem se rozhodla, že si účet založím a novou banku vyzkouším. Obzvlášť mě zaujaly avizované pouhé tři minuty, během kterých je možné vše zvládnout. Mně se to nepovedlo.

Postřeh první: Usedám k počítači náležitě vybavená informacemi z reklamy, občanský průkaz po ruce, přesto mi vepsání a potvrzení všech potřebných údajů trvá skoro čtyři minuty, a to píšu na klávesnici celkem rychle. Je pravda, že jsem se snažila přečíst všechny poučky opravdu pozorně, jako bych o nich nikdy předtím neslyšela.

Potvrzující SMS a e-mail s klientským číslem dorazil okamžitě. Nezbývá než čekat, až se ozve kurýr. Přestože jsem z Prahy, volím tuto cestu, abych vyzkoušela, co mohou čekat ti, kteří se na Václavské náměstí, kde je jediná pobočka banky v republice, nedostanou.

Od žádosti k aktivaci uběhlo 95 hodin

Ještě tentýž den odpoledne jsem si chtěla přečíst všeobecné podmínky a vzor smlouvy, jak mě upozorňoval úvodní e-mail z banky. Jenže to nešlo. Asi nějaký šotek, nebo spíš velký zájem nových klientů způsobil, že stránky banky nefungovaly. Na web banky se mi podařilo dostat až pozdě večer, přihlášení pak už proběhlo bez problémů, mohla jsem si zkontrolovat údaje, které jsem při žádosti vyplnila.

Postřeh druhý: Zatímco na webu je informace, že se mi kurýr ozve do tří dnů, v e-mailu píší o dvou. Konkrétně bych měla nejdříve dostat SMS s upozorněním na doručení startovacího balíčku a pak mi má volat kurýr, se kterým si prý dohodnu termín a místo předání smlouvy. A skutečnost? Je čtvrtek večer. Zatím jen čekám. Schválně volím konec pracovního týdne, abych vyzkoušela, jestli mě banka nechá přes víkend čekat. V pátek těsně po 14. hodině konečně doráží zpráva od kurýra s informací, že mi do tří dnů konečně dovezou smlouvu. Takže další tři dny? Je to jasné, minimálně do pondělka mám od banky volno a na pokusy můžu zapomenout.

V mezičase surfuju po různých internetových diskusích a sleduju, jak s bankou bojují druzí. Z mnoha příspěvků se dozvídám, že v tom nejsem sama. Ve prospěch banky je ovšem nutné podotknout, že se snaží a na připomínky nespokojených klientů reagovat.

Od pondělního rána nedám mobil z ruky a čekám na zavolání. Jaké bylo mé překvapení, když se před polednem objevuje kurýr společnosti Go4 naprosto bez varování na recepci. Naštěstí jsem v redakci a běžím si pro smlouvu.

Postřeh třetí: Samotné předání startovacího balíčku mi moc důstojné nepřišlo. Myslím, že by si budoucí klienti banky zasloužili, aby je navštívil někdo z banky a ne jen přepravní společnost, které jde logicky pouze o to dokument v pořádku předat a která vysvětlovat nic nemusí ani neumí. Zažila jsem podobné předání dokumentů jiných produktů, jeden od mobilního operátora a druhý z jiné banky, která mi doručila kreditní kartu, a jejich vystupování bylo daleko profesionálnější.

Příjemně mě však překvapila smlouva. Nejenom, že je stručná, vše se vešlo na dvě strany A4, ale i větám v ní rozumím, ten slovník je prostě lidský. Vida, že to jde, to se u jiných finančních institucí nevidí.

Postřeh čtvrtý: Zato všeobecné obchodní podmínky jsou patřičně dlouhé. Knížka velikosti A5 má 17 hustě popsaných stran, navíc písmem menším než malým. Banka asi cílí na mladé, starší klienti s opotřebovaným zrakem, ať si poradí, jak umí. Snažím se je přelouskat cestou metrem, ale už na osmé stránce odpadám. I když je to čtení užitečné a potřebné, přeci jen husté malé písmo vyžaduje velké soustředění.

Ale i tak se dozvídám pár zajímavostí. Například zjišťuji, že na termínovaný vklad mohu peníze vložit jen jednou, není tedy možné přidávat, a že s penězi není možné disponovat. K účtu je možné získat nejvýše čtyři karty. Ze spořicího účtu nemohu zaplatit rovnou, musím peníze nejdříve převést na běžný účet...

Samotné ovládání účtu je intuitivní

Aktivaci už zvládám rychlostí blesku přímo na stránce moje.zuno.cz. Teď už mohu srovnávat. On-line bankovnictví Zuno banky je přehledné, ocenila jsem i možnost vlastního nastavení tlačítek na hlavní stránce včetně všudypřítomné nápovědy. Okamžitě převádím z jiné banky nějaké peníze, abych si mohla otevřít spořicí účet (zde pod názvem Spoření), který je úročen dvěma procenty ročně s denním připisováním úroků a možností využít daňové optimalizace, a termínovaný vklad (Vklad) pro jednorázové vložení peněz na určitou dobu. Vybírám nejvyšší úrok 3,5 procenta ročně na šest měsíců. Za půl roku se tedy dočkám zhodnocení 1,75 procenta minus daň, což je momentálně jedna z nejlepších nabídek na trhu.

Postřeh pátý: Otázkou zůstává, co udělá banka s úroky, až naláká dostatečný počet klientů. Sazby na spoření může změnit kdykoli, na termínovaných vkladech garantuje sazby podle slov ředitele Miroslava Střihavky do konce září. Ale i pak se prý bude banka snažit udržet v top trojce, tedy mezi třemi nejvýše úročícími ústavy u nás. Tak jsem zvědavá.

V základu má každý nastavený základní ÚČET, zvažuji, že si ho převedu na PLUS. První měsíc je zdarma. Aktivuji si také autopilota, funkci, která mi sama bude přesouvat peníze z běžného účtu na spoření a nazpátek. Chci prostě vyzkoušet všechno.

Na vybrané položky z ceníku banky se podívejte zde.

O kartu si musíte požádat

Zatímco čekám, až dorazí peníze, pátrám po stránkách banky a narážím na záložku Karty. Jestli ji chci, musím si požádat. Vyplňuji tedy formulář. Data do formuláře se přepisují z registrace. Líbí se mi možnost zvolit si vlastní PIN.

Postřeh šestý: Vybírám způsob doručení. Původně jsem zvolila expresní, ale před potvrzením čtu, že bych zaplatila 1 800 korun, což se mi nechce. Vracím se zpátky a raději zaklikávám běžný způsob. Karta sice dorazí o týden později, zato zdarma. Dávám potvrdit a probíhá klasický proces s ověřováním přes kód, který přijde SMS na mobil. Nic překvapivého. Způsob, který používají i jiné banky.

Kdy dorazí peníze?

Další příjemné překvapení. V 0:23 hodin následující den hlásí esemeska, že jsou peníze na účtu. Když se však přihlašuji na stránky, nevidím, že by mi autopilot přesunul potřebnou sumu na spořicí účet. Proč? Vysvětlení přináší Beáta v call centru. Autopilot totiž pracuje jen o půlnoci, a to jsem tam ještě peníze neměla.

Postřeh sedmý: Jsem dlouholetým klientem Raiffky, tedy banky ve stejné skupině se Zuno. Žádné výhody to však pro mě nepřináší. "Raiffeisenbank je pro nás konkurent jako každá jiná banka," vysvětluje mi Miroslav Střihavka.

Co je dobré a co by měla banka ještě vylepšit

PLUSY

  • pečlivá nápověda v záložce Potřebujete pomoc
  • před ukončením každé transakce se dole na stránce zobrazí částka, kterou zaplatíte
  • můžete si pojmenovat jednotlivé účty, odpadá chyba přepsání se v čísle
  • na úvodní stránce si můžete nastavit tlačítka, která nejčastěji používáte
  • po 10 minutách nečinnosti vás systém odhlásí, opětovným přihlášením se dostanete na tu stránku, kde jste počítač opustili
  • chat i call centrum k dispozici 24 hodin denně (ověřeno, funguje)

MINUSY

  • z mobilu nelze zaplatit na cizí účet, který nemáte v on-line bankovnictví předem zadaný (nutné udělat nejdříve přes počítač)
  • nelogické získání PIN do call centra, nutné si předem nastavit na počítači v on-line bankingu - Přehled, změna hesel, obnovte zapomenutý PIN do call centra (i když jste předtím žádný neměli) - získáte dočasné heslo, které si pak změníte
  • dost často padá server

Mobilní bankovnictví až na třetí pokus

Nejvíce jsem se natrápila se zprovozněním ovládání účtu v mobilu. Ač mám chytrý mobil s internetem, bez pomoci jsem to nezvládla. Po načtení stránky se mi objevuje hláška, že můj prohlížeč banka nepodporuje a že stránka nebude pracovat správně. Raději se do dalšího nepouštím, přeci jen jde o citlivá data, zkouším pomoc na chatu.

Postřeh osmý: Je půl desáté večer a za pár minut přichází odpověď. Mám to prý zkusit znovu, mělo by to fungovat. Bohužel, situace je stále stejná. Druhý den volám do call centra a teprve tady se dozvídám, že jsem se původně hlásila na špatnou stránku. Ta správná je mobile.zuno.cz. A vida, jde to hned napoprvé. Škoda, že tato adresa není v žádných materiálech od banky.

Uvažujete, že si založíte účet v Zuno bance?

celkem hlasů: 7125

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. srpna 2011. Anketa je uzavřena.

Ne, banka mě nenalákala 5553
Ano 875

Ano Ano, ale jen jako vedlejší na spoření Ne, banka mě nenalákala

Ano, ale jen na spoření 697



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

Ilustrační snímek

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí...

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rusnok míří vysoko, sazby by se měly rychle vrátit k normálu
Rusnok míří vysoko, sazby by se měly rychle vrátit k normálu

Ve čtvrtek se guvernér ČNB nechal slyšet, že by se české sazby měly velmi rychle vrátit do „normálu“. Tento normál naví... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.