Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzdělávací programy otevírají české školství evropskému

  12:46aktualizováno  12:46
P r a h a - Aktivní znalost cizího jazyka požadují nejen zahraniční zaměstnavatelé, ale i české firmy. Výuka cizích jazyků patří ovšem k stálým problémům českého školství. Neuspokojivé výsledky jazykových znalostí u maturantů ukázaly i výsledky poslední Sondy Maturant. Navíc téměř osmdesát procent učitelů na základních školách nemá aprobaci k vyučování cizích jazyků. Také na středních školách není situace ideální, neboť třetina pedagogů je neaprobovaných.
Cizí jazyky se učí již od čtvrtého ročníku základních škol a dále čtyři roky na střední škole. Deset let učení by mělo stačit k slušné jazykové úrovni. Výsledky ovšem často neodpovídají vynaloženému času, námaze a také penězům. Jak tedy jazykovou výuku zkvalitnit ?

KOMUNIKACE ŠKOL V CIZÍM JAZYCE

Již třetím rokem mohou základní, střední ale i vyšší školy využívat vzdělávací program Evropské unie Socrates. V jeho rámci spolupracují školy, mohou vycestovat žáci ale i učitelé a ředitelé škol.

Při zpracování projektu se česká škola s dalšíma minimálně dvěma ze států Evropské unie dorozumívá v cizím jazyce. Nejčastěji je jím angličtina, ale záleží na každé skupině škol, jak se dohodnou. Potom již většina práce záleží na samotných žácích.

"Témata, která žáci a studenti zpracovávají jsou různá, záleží na věku ale i na regionu, v kterém se škola nachází. Často nižší ročníky vyrábí společně kalendáře, které obsahují národní svátky zúčastněných zemí," sděluje Alice Lancingerová z národní kanceláře programu Socrates v Praze.

Typické jsou také projekty věnující se městům, kde se školy nachází. Žáci navrhnou a vyrobí vlastní průvodce městem. Čím dál častější jsou i ekologická témata, kdy žáci například zkoumají řeky v jejich regionu a shromažďují data, která společně zpracovávají v tříletém projektu.

Také se objevil projekt zabývající se návrhem bankovek na společnou evropskou měnu Euro.

Témata jsou skutečně nejrůznější, záleží na zájmech a fantazii samotných žáků. Projekty podporující poznávání jiných kultur zároveň zlepšují jazykovou vybavenost, neboť žáci se velice rychle a "nepozorovaně" zlepšují v jazyce.

CO ČEKÁ NA ŽÁKY, CO ČEKÁ UČITELE?
Přínosem pro žáky ale není pouze zdokalení svých jazykových znalostí. Podle Lancingerové studenti poznají, co právě nejvíce zajímá jejich vrstevníky v ostatních státech Evropy. Naučí se nebát se navazovat kontakt s cizinci, budou muset formulovat vlastní názory, ale také obhájit je a stát si za nimi. Často totiž právě tyto schopnosti českým studentům chybí, přestože jejich evropští vrstevníci jsou v tomto směru mnohem vyspělejší.

Učitele čeká mnohem více práce, kterou jim nikdo nezaplatí. V novém školském zákoně se počítá, že právě takovéto aktivity, by měly být učitelům zaplaceny. Zatím se tak ovšem neděje. Učitelé tedy tuto práci musí vykonávat pouze z vlastního přesvědčení a nadšení. Ve státech Evropské unie si jsou ovšem více vědomi významu evropské spolupráce, a proto ji také ohodnotí.

Čeští učitelé mohou vycestovat na dva týdny na partnerskou školu, kde se podílí na projektu a zároveň mohou vyučovat. Dostane se jim tak možnosti poznávat i cizí školský systém a diskutovat se svými evropskými kolegy. Také ředitelé škol, zapojených do projektu, mohou strávit jeden týden na partnerské škole.

POMOHOU JAZYKOVÉ KURZY v ZAHRANIČÍ

V rámci programu Socrates si mohou učitelé zlepšit své jazykové znalosti na dvoutýdenních kurzech v zemi, kde se jimi vyučovaným jazykem mluví. "Nejvíce mi dal pobyt v rodině, kdy si vždycky osvěžím vlastní slovní zásobu a zdokonalím se v jazyce," sděluje učitelka Eliášová ze základní školy Socháňova v Praze.

Během kurzu ale učitelé řeší i odborné problémy výuky cizích jazyků. Ne vždy jsou ovšem spokojeni s pojetím kurzu, který může být až příliš teoretický a v němž se sejdou učitelé různých stupňů škol. "Učitelé by se měli s dostatečným předstihem informovat u kanceláře Socrata v Praze a důkladně si vybrat kurz, který se hodí nejvíce právě jim. Jinak nemusí být příliš spokojeni," radí Eliášová.

Učitelé si musí kurz vyhledat sami, v rámci programu je jim pouze hrazen. Uvítali by ovšem, kdyby je pražská kancelář programu Socrates neodkazovala pouze na kulturní zastupitelství cizích zemí v Praze, ale více jim s výběrem kurzu pomohla, či by jim o nich sama poskytovala informace.

Učitelům může být hrazen kurz jednou za tři roky, a proto by si měli vybrat pro ně nejzajímavější pobyt, který například bude nabízet i poznávací zájezdy a další vzdělávací aktivity.

Přestože evropskou integraci chce sociálnědemokratická vláda výrazněji podporovat, peněz na jediný evropský program ve vzdělávání je méně. Pracovníci kanceláře jsou ohodnoceni podprůměrně, a proto fluktuace zaměstnanců je veliká. Nastupují především mladí lidé s výbornou jazykovou výbavou, jejich schopnosti a nasazení nejsou ovšem dostatečně ohodnoceny, a proto po čase odchází.

JAK A KDY PODAT PŘIHLÁŠKU DO PROJEKTU ?

- nejbližší termín zapojení do projektu je 1.11. 1999. Program Socrates bude ovšem po roce 2000 restrukturován, a proto je již nyní nejvhodnější doba k přípravě projektu k 1.3. 2000

- přihlášky zasílá, či si je možno vyzvednout v kanceláři programu Socrates na adrese: SOCRATES OFFICE, Valdštejnská 2O, Praha 1, 110 000, fax:02/57 32 07 60, e-mail: lancingerova@csvs.cz. Anebo na adresu SOCRATES OFFICE, U lužického semináře 13, Praha 1, 118 01.

- projekt podává škola jako koordinátor nebo se pouze připojuje k jiným školám, projekt trvá tři roky, v každém roce se musí znova žádat o grant

- projekty schvaluje a granty uděluje národní kancelář programu Socrates

- v projektu musí s českou školou spolupracovat minimálně dvě školy ze států Evropské unie. Ideální je, když se do projektu zapojí více než tři školy. Především, když jedna ze škol nemůže dále pokračovat v projektu, musí skončit i dvě ostatní. Preferovány jsou proto projekty s více školami

- v projektu by mělo být zřejmé, na čem bude škola pracovat v jednotlivých letech během tříletého trvání projektu

- přednost mají projekty, do kterých se zapojí více tříd školy. Čím více žáků projekt osloví, tím lépe

- s podáváním přihlášky Vám pomůže národní kancelář programu Socrates
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.