Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za týden ujedu dva tisíce kilometrů

aktualizováno 
Celkový dojem z cestování vlakem netvoří jen čistota sedaček, ale i úroveň železničního personálu. Tu může nejvíc ovlivnit vlakvedoucí.

„Hlavní náplní mé práce je pečovat o klienta, kontroluji jízdní doklady, radím,“ popisuje Petr Štursa, vlakvedoucí ze spojů SuperCity na lince Břeclav-Praha-Bratislava. Jeho práce má i další náplň. „Ve stanicích se podílím třeba na výpravě vlaků, posunování a otáčení.“

Mezi personálem je vlakvedoucí na nejvyšším místě. „Stevardi a případní další průvodčí mi podléhají. Já je koordinuji a určuji postup při nestandardních situacích,“ vysvětluje Štursa.

Nejlepší vlak si musíte zasloužit
Na to, aby člověk mohl pracovat jako vlakvedoucí v SuperCity, musí nejdříve projít praxí v nižších kategoriích vlaků. Stejnou cestu absolvoval i Petr Štursa. „Nejdříve jsem se učil na strojvedoucího, tedy řidiče vlaku, ale těch měly dráhy dostatek. Složil jsem proto zkoušky na průvodčího. Rok jsem sloužil na osobních spojích, dva na rychlících, deset let jsem pak vydržel ve vlacích EuroCity.“

O zařazení průvodčího do vyšší kategorie vlaků rozhodují reference a kvalita práce. Stejně tak je však možná i degradace. „Pokud bych udělal nějakou závažnou chybu, byl bych okamžitě přeřazen,“ je si vědom Petr Štursa.

Plán služeb vlakvedoucích - takzvaný turnusový řád - určuje, kdy kam pojedou a kolik budou mít v konečné stanici volného času. „Mám naplánovaný šestidenní pracovní týden, z toho jsou vždy dva dny volné.“ Ve čtyřech pracovních dnech musí odvést týdenní výkon, proto první dva dny cyklu slouží Petr Štursa po deseti hodinách, třetí den pět hodin a čtvrtý sedm a půl.

Turnusový řád také určuje stanice, v nichž služba končí. Vlakvedoucí tak někdy musí trávit i neplacený čas mimo domov. „Pokud mám například v Bratislavě dostatek času, procházím se po městě, jinak se jdu raději vyspat.“ Dle svého turnusového řádu najezdí Petr Štursa 2 100 kilometrů týdně. Prostor pro změny není velký. „Řád stanoví každý rok nadřízení. Jako vlakvedoucí pak mohu žádat jen dílčí úpravy.“ Vůči výtržníkům jsem malý pán Mezi nestandardní situace, které musí vlakvedoucí řešit, patří především problémy s jízdenkami. „Cestující mají někdy nesprávné. Já jim musím vysvětlit, že potřebují jiné, a přimět je, aby si je koupili.“

Zcela odlišné zážitky získal jako průvodčí v osobních a rychlíkových vlacích. „V nočních spojích jsem se sice nebál, ale často jsem musel jednat s opilými a agresivními lidmi. V takové chvíli je nutné být nekompromisní a co nejvíc asertivní. Někdy je dokonce potřeba přivolat na pomoc policii.“ Petr Štursa vypráví, že nikdy nezapomene na situaci, když jako vlakvedoucí vezl fanoušky Baníku Ostrava na zápas do Prahy. „Tehdy jsem měl skutečně strach, ti lidé se už v prvních stanicích bili, dokonce se vyhazovali z oken.“ Takové situace už musí řešit zejména policie. „Vlakvedoucí je příliš malý pán. Já mohu maximálně zastavit vlak a říct, že dokud se cestující neuklidní, dál se nepojede.“

Petr Štursa je ve své práci spokojený a považuje ji i za svého koníčka. Toho, že se nakonec nestal strojvůdcem, jak plánoval, nelituje. „Dnes potkávám některé své bývalé spolužáky jako strojvedoucí, ale profese vlakvedoucího mě zcela naplňuje,“ dodává.

Jak pracuje vlakvedoucí
Je nadřízeným vlakového personálu a stará se o cestující. Kontroluje jízdenky a řeší nestandardní situace, k nimž může během cesty dojít. Podílí se na výpravě vlaků ve stanicích. Hlavní náplň jeho práce se neliší od průvodčího, těm však vlakvedoucí šéfuje, podobně jako dalším pracovníkům ve vlaku. Každý vlakvedoucí je přidělen na určitou trasu a na té slouží dle turnusového plánu. Vlakvedoucího je třeba odlišovat od strojvedoucího, který je řidičem lokomotivy.

Autoři: ,



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Novinka: jak si vyřídit ošetřovné a kolik peněz dostanete

Ilustrační snímek

Lidé, kteří se musí postarat o vážně nemocné příbuzné, budou mít na péči až tříměsíční placené volno. Novinku v zákoně...

Raymannové byli perníkáři, kteří ovládli textilní průmysl v celé Evropě

Druhý z rodu zakladatelů textilního průmyslu v Jeseníku Adolf Raymann

Byli největšími výrobci textilu v celé Evropě. Raymannovo stolní prádlo zdobilo také vídeňský císařský dvůr. Jesenický...

Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Kurzy.cz Vývoj a výroba léků sebou přináší nejednu tenzi a paradox. V Perlách týdne z minulého pátku jsme mohli najít mimořádně ...

Najdete na iDNES.cz