Česká bankovní asociace dokončuje přípravu Kodexu, který se bude zabývat otázkou vztahu bank a jejich retailových klientů. Stavebním kamenem Kodexu je zákazník, který zná svá práva a bankovním službám rozumí.
Kodex proto vysvětlí klientům, jaká mají ve vztahu k bankám práva a co mohou očekávat nad rámec těchto práv. V další části pak Kodex klientovi řekne, jaká práva má banka vůči němu. Třetí část poskytne návod, jak postupovat a co očekávat při řešení vzájemných sporů.
Dokument vysvětlí klientovi jeho práva před uzavřením smluvního vztahu, v době jeho trvání a při jeho ukončení. Klient má právo požadovat od své současné či budoucí banky informace a vysvětlení tak, aby v přiměřeném rozsahu produktům a službám porozuměl. Má právo na včasnou informaci o změnách obchodních podmínek - tak, aby mohl zvážit, zda a jak na ně bude reagovat.
To se týká i změny ceníků. Klient má právo na informaci o úplné ceně produktu/ služby, kterou hodlá od banky koupit, a to ještě před uzavřením příslušné smlouvy. V případě, že si klient není jist, zda informaci obsažené v ceníku zcela rozumí, má právo požadovat po bance vysvětlení uvedených pojmů a konkrétních položek.
Klient má právo na pravidelnou informaci o pohybech na svém účtu, přičemž volí z nabídky banky formu a interval této informace. Ještě před uzavřením smlouvy má právo na informaci o tom, jakým způsobem je možné smluvní vztah vypovědět, jaký bude postup a v jakém časovém horizontu lze očekávat vyřízení jeho výpovědi. Tolik tedy k obecnému dokumentu České bankovní asociace.
Platební karty pro bohaté: stojí vám za to? Více čtěte ZDE. |
Za začátku prosince však Česká spořitelna, banka s největším počtem retailových klientů, oznámila a představila veřejnosti svůj vlastní Kodex bankovních služeb pro drobné klienty. Jaký je? „V tomto dokumentu dobrovolně vyhlašujeme vlastní standardy bankovních služeb pro naše klienty z řad občanů. Naším záměrem je umožnit klientům, aby předem věděli, jaké obsluhy by se jim v České spořitelně mělo dostat; aby ještě lépe rozuměli základním bankovním službám a aby mohli naše služby a produkty bezpečně používat ke své plné spokojenosti,“ konstatoval Martin Škopek, člen představenstva ČS.
Kodex se zabývá využíváním základních bankovních služeb a produktů, zejména základních typů běžných účtů, vkladových účtů, platebního styku, platebních karet a úvěrů (včetně kreditních karet). Nezabývá se však službami pro právnické osoby, protože tito klienti mají odlišné potřeby než retailová klientela, tedy občané.
Celé znění Kodexu ČS naleznete ZDE. |
Právě díky diskusi s klienty a také se zájmovými organizacemi vznikl dokument, který sice nepřináší žádné převratné změny, ale jeho zásadním přínosem by mělo být to, že po konzultaci s klienty a s organizacemi na ochranu spotřebitelů deklaruje principy, podle kterých se bude banka chovat ke svým klientům v každodenním kontaktu.
Za pozornost pak určitě stojí závazek, že její pracovníci budou klientům vždy radit především s ohledem na jejich prospěch, bez ohledu na výhody či nevýhody, které bude mít z takové rady banka. Nikdy také nesmí podmínit prodej jedné služby nákupem dalších produktů a služeb, které s ní nesouvisejí.
HLASUJTE VE VELKÉM PRŮZKUMU O BANKOVNÍCH POPLATCÍCH - ZDE |
Líbí se vám kodex vypracovaný Českou spořitelnou? Myslíte, že opravdu zlepší vztahy mezi bankou a klienty, nebo jde jen o bezcenné fráze? Napište nám své názory.
reklama
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.