Pokud nejsem spokojená s dovolenou, co můžu reklamovat? Vše, co je součástí zájezdu? Můžeme uvést konkrétní příklad?
Reklamacím mohou podléhat všechny vady zájezdu, které spočívají v nižší úrovni služeb, než byly sjednané ve smlouvě o zájezdu, nebo jejich úplná absence. Vadami jsou například špatné hygienické podmínky v ubytovacím zařízení, zkrácená doba zájezdu, zrušený výlet, zdravotně závadné jídlo nebo nepřiměřený hluk. Pro řešení reklamací je základem smlouva o zájezdu, kterou je před zahájením reklamace dobré si pečlivě prostudovat. Uvedení způsobu, jak má být řešena reklamace, je povinnou náležitostí smlouvy o zájezdu.
Občanský zákoník rozlišuje tzv. podstatné vady zájezdu, např. změna lokality, změna hotelu pro rodinu s dětmi bez zázemí pro péči o děti či situaci, kdy smluvená cestovní služba není vůbec poskytnuta. Když nemůže pořadatel zájezdu napravit podstatnou vadu zájezdu, cestující má právo, aby mu pořadatel zajistil dopravu zpět do místa odjezdu. V praxi je možné reklamovat jednotlivé služby sjednané ve smlouvě o zájezdu. Nárok na odškodnění či slevu vznikne ovšem na služby všechny, tedy na celý zájezd, což je pro spotřebitele značnou výhodou.