Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy začínají hlídat, co o sobě zaměstnanci píší na sítích

aktualizováno 
Fenomén sociálních sítí se už plně přesunul i na pracoviště. Pro některé profese je navíc používání těchto sítí velmi důležité. Firmy se ale bojí, že jim schopné pracovníky přetáhnou lovci manažerů.
Počet firem, které lidem nastaví pro sociální sítě jasná pravidla, v Česku zatím tolik není. Ilustrační snímek

Počet firem, které lidem nastaví pro sociální sítě jasná pravidla, v Česku zatím tolik není. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sociální sítě už nejsou jen osobním světem zábavy s přáteli, stále více lidí je využívá pro ukázku svých profesních zkušeností. Profesní sociální sítě jako LinkedIn jsou veřejným jarmarkem manažerů i dalších profesí na síti.

Lidé na nich totiž umisťují vlastní profily a pomocí svých kontaktů se propojují s dalšími profesionály. Také pro firmy představují sociální sítě studnici informací o konkrétních lidech, stejně jako prostor pro vlastní zviditelnění.

Podle průzkumu personální společnosti Randstad využívá sociální sítě jako LinkedIn, Twitter nebo Facebook pro svou prezentaci jako zaměstnance bezmála 13 procent lidí, 35 procent lidí si pak myslí, že sociální sítě jim mohou pomoci najít práci.

LinkedIn je důležitý pro lovce manažerů a personalisty

Podíl lidí, kteří tyto nástroje využívají, sice roste, oproti Západu jde však stále o malou skupinu zaměstnanců, kteří se na síti tímto způsobem ukazují. Třeba v sousedním Německu své zaměstnanecké kvality ukazuje na sociálních sítích celá čtvrtina zaměstnanců, podobně je tomu ve Spojených státech, ještě o pár procent více lidí toho využívá ve Velké Británii.

"U vedoucích pracovníků firem by to měla být samozřejmost jako součást externí komunikace společnosti na sociálních sítích. LinkedIn se stává stále důležitější součástí firemního marketingu," myslí si třeba Jan Brázda, lovec manažerů ze společnosti Constellation. Právě pro lovce manažerů a personalisty jde o veledůležitý nástroj. Při hledání vhodných kandidátů míří oko každého lovce, hned po osobní databázi, na tuto síť.

"Headhunter obecně využívá tři nástroje hledání, nejdříve oslovuje lidi, které má ve své síti nebo které zná a na které jsou dobré reference z trhu. Pak prochází LinkedIn a oslovuje lidi na základě jejich profilu. Zatřetí oslovuje lidi formou přímého oslovení v předem vybraných cílených firmách," popisuje Darina Farkasová ze společnosti Farkasova&Partners.

Lidé si tohle začínají uvědomovat a své profily se tak snaží co nejvíce naparádit, aby zájemce zaujaly. Také firmy si začínají moc těchto sítí uvědomovat. Profily svých manažerů někdy nerady vidí právě kvůli možnosti "přetažení" některým z lovců, jindy je využívají i pro prezentaci vlastní firmy.

"Firma prostřednictvím manažera může komunikovat s potenciálními zákazníky a partnery, manažer získává cennou síť kontaktů, využitelných jak firmou, tak jím samotným," uzavírá Brázda.

Firmy si nicméně dávají na vyznění profilů svých lidí pozor. Někdy trvají na jednotném firemním provedení profilu na LinkedIn, jindy žádají své zaměstnance o zdrženlivost v otázce zaměstnání a firmy i na síti Facebook.

České firmy jsou zatím benevolentní

Přesto počet firem, které lidem nastaví pro sociální sítě jasná pravidla, v Česku zatím tolik není.

"Velká většina firem v České republice zatím pravidla pro komunikaci zaměstnanců na sociálních sítích nastavena nemá. Tento trend pozorujeme spíše u našich západních sousedů," všímá si Lenka Nováčková, manažerka z personální agentury Randstad. S pravidly ve firmách se podle jejich průzkumu setkalo asi 12 procent lidí.

Sociální sítě v práci

Oproti zahraničí jsou v tomto tuzemské firmy zatím velmi benevolentní. Například v USA firmy diktují až třetině zaměstnanců, co mohou zveřejnit na sociálních sítích, v sousedním Německu se s pevnými pravidly potýká až 40 procent lidí ve firmách.

LinkedIn versus Facebook

LinkedIn je profesionální sociální síť, kde se setkávají zaměstnanci i podnikatelé a předávají si informace ze svého pracovního života. Slouží pro prezentaci konkrétního pracovníka, ale také firmy. LinkedIn je hojně využíván personalisty, kteří zde hledají vhodné kandidáty a kontakty. V polovině roku 2011 síť překonala 100 milionů uživatelů.

Facebook s více než 800 miliony uživateli na celém světě je zaměřen spíše na zábavu a tvorbu sociálních sítí na základě osobních vztahů, pro sdílení fotografií, videí či jiných příspěvků. Personalisté doporučují v případě Facebooku udržovat spíše odstup od svého profesního světa.

Máte profil na sociálních sítích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2012. Anketa je uzavřena.

Ne 1352
Ano 1332


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Jobs Contact
Junior SAP vývojář - OOP, Java (30.000 - 45.000 Kč)

Jobs Contact
Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Praha, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.